Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training Help tendinitis knie

Help tendinitis knie

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


Bericht do 19 okt 2017 11:24
123beetlejuice Mountainbiker

Berichten: 1
Geen pretje om steeds met kniepijn rond te moeten rijden. :(
Voor ontstekingen kunnen voedingssupplementen misschien soelaas bieden (boswellia, kurkuma, omega-3 ...). Neuraaltherapie, neuroprolotherapie en prolotherapie worden ook vermeld als een goede holistische aanpak. Onlangs een interessant boek over gelezen (http://www.borgerhoff-lamberigts.be/boeken/p/detail/bewegen-zonder-pijn). Iemand enige ervaring met deze aanpak?

Bericht vr 20 okt 2017 08:01
janvangastel Mountainbiker

Berichten: 24
Ik heb in 2008 een kniepees blessure - 1 tot 2 cm onder de knieschijf - opgelopen. Veel te lang mee doorgegaan met hardlopen en daarna fietsen en ook de andere pees overbelast. Enkele fysiotherapeuten versleten wat niet hielp. Daarna een jaar niets aan gedaan omdat ik dacht dat er niks aan te doen was, mede gezien mijn leeftijd (ik was toen 61). Tot ik via via bij een fysiotherapeut terecht kwam die werkte op het sportcentrum van de universiteit waar ik werkzaam was. Die zei na wat functieproeven (en op basis van info van een mri scan) dat hij me over drie maande weer aan het fietsen zou hebben door 2x per week krachttraining, op de grens van wat ik met die pezen aankon. Dat laatste is erg belangrijk. De eerste keer kon ik met twee benen met veel moeite ongeveer 30 kilo wegduwen. Daarna strompelde ik de zaal weer uit; de pezen reageerden zeer heftig. Naarmate de tijd vorderde en ik systematisch zwaarder ging belasten, werd de pijnreactie minder en na drie maanden kon ik per been 60 kilo wegduwen. Ik kon ook weer langer dan 10 minuten wandelen en alles gewoon weer doen. Weer rustig beginnen met fietsen en geen last meer gehad. later zelfs weer gaan hardlopen. Verder niks gedaan wat voeding of medicijnen betreft.

Bericht zo 29 okt 2017 00:47
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
ja. ONZIN !

de holistische werkwijze zoals zij beschrijven heeft GEEN ENKELE WETENSCHAPPELIJKE WAARDE OF BEWIJS.
erger... helaas word het wel vaker door artsen, specialisten, kine's enz enz en de wetenschap in het algemeen het hoekje der zakkenvullerij ingeduwd.
het is een beetje zoals de Chinezen die met het ivoor van de neushoorn aan de slag gaan om een griepje te verhelpen.
Of de waarzegger die tal van vragen stelt in een antwoorvorm om dan een gok te doen of de koe nu bruine of zwarte vlekken heeft.

ja sorry, maar blijf zo ver mogelijk weg van dat soort praktijken.
het kost ook nog eens flink wat geld en het helpt dus echt niet voor dit soort problemen (de meesten zelfs niet)


[color=#FF0000]tendinitis los je op door een gerichte aanpak van 2 kanten, tot 3 wel : de persoon met het probleem, en de behandelende persoon. een derde is de medicatie.
maar vooral nr 1 telt.
[/color]mensen met tendinitis doen te vaak gewoon voort tot de problemen veel te ver gaan.
in geval van tendinitis aan de knie, zal de snelheid van uw eigen aanpassing bepalen hoe erg het probleem word of verbeterd.
hoe sneller je bij problemen aanpakt, te beginnen bij de vorm van terugkomende irritatie - te korter en sneller het geneest.

dwz : inspanningsbeperking, dus fietsers dienen hun training aan te passen of te stoppen tot het probleem is verholpen.
daarnaast kan je zelf al oefeningen doen om het te verbeteren, of zelfs te verhelpen. (hangt af hoe erg het al gesteld is)

in de 2e plaats komt de arts om de hoek, vaker ook gevolgd door een kinetherapeutische behandeling... oa shocktherapie is daar eentje van.
de arts kan op 2 manieren handelen als er spraken is van een aanhoudende sluimerende of hooactieve ontsteking :
-1) overgaan tot infiltratie met ontstekingsremmers
2) of ovegaan tot in eerst orale toediening van een ontstekingsremmer.
dit gekoppeld aan tijdelijke inactiviteit. blijft het probleem kan hij alsnog overgaan tot infiltratie.

nabehandelen word ook gedaan en doorverwezen naar de kinetherapeut.
vaker word verwezen naar shocktherapie...;

is dat effectief ? jazeker.
maar................
voor optimaal effect in de behandeling dien je best ook oefeningen te doen, vaak zijn dit specifieke stretchoefeningen, dit 2 a 3x per dag - gekoppeld aan ijs leggen 2 a 4x per dag.

[color=#FF0000]in de nazorg na het genezingsproces, of in de laatste fase van de afgenomen ontsteking (vooral irritatie, nog gevoelig) dient de persoon met het probleem ZICH AAN TE PASSEN in zijn trainingsgedrag !!!!!!! (bijzonder belangrijk !!)
[/color]Ik dien hier in het bijzonder erop te wijzen dat je een TRAGE heropbouw moet doen. Tendinitis betreft de pezen, en pezen hebben 3-4x meer tijd nodig dan spieren.
opmerkzaam is dat pezen nog ene langere tijd gevoelig blijven voor overbelasting, veel langer dan een voormalig gekwetste spier.

[b]je moet zowieso rekenen dat een doorsnee tendinitis aan de knie je 8 weken kost voor je er helemaal van verlost bent. en dan is het redelijk goed verlopen.
[/b]ga je te snel en intensief in de her-opbouw., dan kan de hersteltij zeer snel oplopen.

er is een zekere methode voor als je fietst in de herstelperiode, nadat het ergste is verholpen.
zo zijn op kracht rijden, alsook erg snelle omwentelingen uit den boze. intensiteit is zowieso niet wenselijk !
de eerste fase va nhet herstel is inactiviteit en specifieke oefeningen, al dan niet gekoppeld aan een arts en of kinetherapeut. (afhankelijk va nde ernst van het probleem op de moment van de klachten)
de 2e fase is die van de ACTIEVE RUST... nl de ersgte problemen zijn weg, en je mag weer RUSTIG fietsen... dus geen grote verzetten-kracht, intensiteit en snelle omwentelngen. de sleutel is ca 75-80 omwentelingen let een redelijk kleine versnelling, puur op souplesse gericht. gekoppeld aan ijs leggen, oefeningen en rust.
de 3e fase is die van de her-aanvang, her-opbouw na volledig klachtenvrij te zijn.

ga je van stap 1 ineens na stap 3, is het risico bijzonder groot dat de klachten weer snel teru zijn of zelfs erger worden dan het was, wat zowieso je hersteltijd zeer aanzienlijk verlengt.

kortom :
kop erbij houden, nadenken en je onder controle houden en niet toegeven aan het gevoel van weer er stevig tegenaan te willen gaan.
rustig aan....
Laatst bijgewerkt door Sunn Xtreme op wo 08 nov 2017 18:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Bericht vr 03 nov 2017 00:16
ign Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 81
Excentrische oefentherapie 3 maand lang. 2 reeksen van 15, 2x per dag. De oefeningen mogen pijnlijk zijn en moeten zwaar genoeg zijn.
Vb: u laten zakken op het aangedane been en u terug opduwen met het goede been. En dit op een schuin plankje om extra activiteit in de quadriceps te krijgen.

Dikwijls wordt er in het seizoen isometrisch getraind omdat dit pijndempend zou werken, maar dit geeft geen structurele verandering in de pezen en excentrische oefentherapie wel.
Dit is wel voor chronisch tendinitis en niet voor acute

Vorige

Keer terug naar Sportvoeding, drank en training