Training: fitness

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Karen
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 15 dec 2002 15:22
Rijdt met: scott

Bericht door Karen »

Anonymous schreef:
Black Phantom schreef: Met assistentie achter je kan je met losse baren werken en da's veel efficiënter.
En waarom is met losse baren werken efficiënter? 50kg blijft toch 50kg, of het nu vast of los is???
Dat mag je mij ook eens uitleggen!
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Karen schreef:
Anonymous schreef:
Black Phantom schreef: Met assistentie achter je kan je met losse baren werken en da's veel efficiënter.
En waarom is met losse baren werken efficiënter? 50kg blijft toch 50kg, of het nu vast of los is???
Dat mag je mij ook eens uitleggen!
Neem als voorbeeld den bench press. Bij een vaste baar (die dus aan verticale geleiders hangt) train je heel gericht een kleine zone van de borstspier. Uw beweging beperkt zich tot het buigen en strekken van de armen. Met een losse baar moet je naast de verticale beweging ook nog eens proberen de baar in evenwicht te houden. De belastingsconcentratie blijft op dezelfde borstzone liggen, maar door het in evenwicht houden train je tegelijkertijd de spieren die rond de concentratiezone liggen. Dit geeft een "mooier afgewerkt" resultaat.
Doe eens de volgende test: ga in een bech bank liggen (met vaste baar) en hou de baar (mét veel gewicht eraan) met gestrekte armen omhoog. Uw inspanning is nu quasi nihil omdat uw armen loodrecht onder de baar staan. Ga nu op een bank liggen met losse baar en laat hetzelfde gewicht op uw gestrekte armen leggen. Je zal nu veel meer moeite hebben om deze pose vast te houden. De baar zal niet zakken maar wel de neiging hebben om te gaan wiebelen. En 't is dat wiebelen tegengaan dat voor een extra inspanning zorgt.
CRAZY D
Mountainbiker
Berichten: 69
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00

Bericht door CRAZY D »

JFK schreef:Das nie slim van u hé Crazy, zo verliesde posts in de race voor n°1 met VR ;)

Maar merci voor de tip... kzallet es proberen.
Hehe, daar had ik nog ineens geen erg op, maar idd onze VR is nen echte "postman" aan het worden :grin:

PS : laat ons iets weten na een tijdje zo te benchen hé :wink:
CRAZY D
Mountainbiker
Berichten: 69
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00

Bericht door CRAZY D »

Black Phantom schreef:
Karen schreef:
Anonymous schreef: En waarom is met losse baren werken efficiënter? 50kg blijft toch 50kg, of het nu vast of los is???
Dat mag je mij ook eens uitleggen!
Neem als voorbeeld den bench press. Bij een vaste baar (die dus aan verticale geleiders hangt) train je heel gericht een kleine zone van de borstspier. Uw beweging beperkt zich tot het buigen en strekken van de armen. Met een losse baar moet je naast de verticale beweging ook nog eens proberen de baar in evenwicht te houden. De belastingsconcentratie blijft op dezelfde borstzone liggen, maar door het in evenwicht houden train je tegelijkertijd de spieren die rond de concentratiezone liggen. Dit geeft een "mooier afgewerkt" resultaat.
Doe eens de volgende test: ga in een bech bank liggen (met vaste baar) en hou de baar (mét veel gewicht eraan) met gestrekte armen omhoog. Uw inspanning is nu quasi nihil omdat uw armen loodrecht onder de baar staan. Ga nu op een bank liggen met losse baar en laat hetzelfde gewicht op uw gestrekte armen leggen. Je zal nu veel meer moeite hebben om deze pose vast te houden. De baar zal niet zakken maar wel de neiging hebben om te gaan wiebelen. En 't is dat wiebelen tegengaan dat voor een extra inspanning zorgt.

Volledig akkoord met BP. Het is de extra concentratie (moeite) die je moet doen bij training met losse bars dat het moeilijk maakt. Je wordt automatisch verplicht je oefeningen correct(er) uit te voeren, terwijl je aan een machine makkelijker geneigd bent de houding aan te nemen die je het beste uitkomt, maar daarom zeker niet de juiste is.

Bij het trainen van bv buikspieren geeft de trainingsmaat de andere iedere keer bij het rechtkomen bij een situp ook bv. een licht tik op de buikspieren. Dit veroorzaakt de reactie van neiging tot ontspanning waardoor de inspanning groter wordt. Probeer maar eens al lachend te bench-pressen, sit-ups, pull ups of wat dan ook van power training te doen. Zwaarder kan niet, maar ja, je kan moeilijk heel de tijd met de slappe lach zitten ook hé. :wink:
SPECI
Mountainbiker
Berichten: 735
Lid geworden op: za 07 sep 2002 02:00
Rijdt met: cannondale 26”

Bericht door SPECI »

CRAZY D schreef:Zwaarder kan niet, maar ja, je kan moeilijk heel de tijd met de slappe lach zitten ook hé. :wink:
ik weet nie, als gij voor mij komt zitten zal da wel lukken :lol:
mwoehahaa :lol: :lol: :lol:
Gast

Bericht door Gast »

Da zal wel, en nog is aan uw tenekes kietelen ook zeker :lol:
CRAZY D
Mountainbiker
Berichten: 69
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00

Bericht door CRAZY D »

GUEST = ME :lol:
Gast

Bericht door Gast »

Nog een tip voor de 'ouderen' onder ons:
Train ook al jaaaaren met gewichten maar onder het gewicht van de jaren vorig jaar drastisch van schemamoeten veranderen. Spieren, koppeke en inzet willen nog vlot mee maar de gewrichten zijn het beu; steeds ontstekingen.
Daarom overgeschakeld naar supersets (50/60 herhalingen van 50 % van je max gewicht). Het voordeel is dubbel: geen ontstekingen of andere ongemakken meer,veel soepeler spieren en 10 Kg massa minder (vooral de 2 laatste lekker meegenomen voor het biken :D
CRAZY D
Mountainbiker
Berichten: 69
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00

Bericht door CRAZY D »

ivo schreef:Nog een tip voor de 'ouderen' onder ons:
Train ook al jaaaaren met gewichten maar onder het gewicht van de jaren vorig jaar drastisch van schemamoeten veranderen. Spieren, koppeke en inzet willen nog vlot mee maar de gewrichten zijn het beu; steeds ontstekingen.
Daarom overgeschakeld naar supersets (50/60 herhalingen van 50 % van je max gewicht). Het voordeel is dubbel: geen ontstekingen of andere ongemakken meer,veel soepeler spieren en 10 Kg massa minder (vooral de 2 laatste lekker meegenomen voor het biken :D
Nice to have you back on the forum en ineens op de gepaste topic ! :wink:
Gebruikersavatar
Misty
Mountainbiker
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 26 mei 2002 02:00
Rijdt met: Rocky Mountain Element 999 RSL 2013 - Ednine 29er 2014 - S-Works Tarmac SL4 2012
Contacteer:

Bericht door Misty »

Ik deed tot 2jaar geleden body building zo een 10jaar ongev.ging dan 6x trainen in de week,bankdrukken max.1 herhaling was 150kg.mijn biceps hebben ooit eens 48cm geweest bij 90 kg en 7% vet!Maar dan was mtb'en een tijd uit mijn leven verdwenen dus daar is nu geen sprake meer van!Door het langdurige zwaar trainen begon ik veel last te krijgen van spierscheuren en peesontstekingen en ben dan maar minder beginnen trainen en niet zo zwaar en terug beginnen biken!Dus nu train ik 2x in de week boven lichaam met veel herhalingen zo'n 12 a 15 van de 5dagen dat ik in de fitness zit doe ik de rest van de dagen buikspieroefeningen en cardio,bij beter weer ruil ik die 3dagen dan door te biken of op de weg te rijden!Het weekend is dan terug besteed aan het biken en zo is mijn week ook gevuld! :wink:
Plaats reactie