Het licht gaat uit

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
TREMBIKER
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 04 feb 2011 22:45
Rijdt met: bulls

Het licht gaat uit

Bericht door TREMBIKER »

Hallo, ik doe aan mtb sinds een jaar of 2. Ik probeer zeker enkele keren per week te fietsen ('s avonds in de week een 1 à 1.5u en een tochtje in het weekend) afwisselend met de mtb of koersfiets. Doch de kms zijn bepert. Verder dan 60 kms lukt voorlopig nog niet, dan krijg ik steevast steken in de knie. Prof fietsmeting werd reeds gedaan.

Ik sukkel wel al geruime tijd met kniepijn in de rechtse knie, doch er is wel beterschap merkbaar in de knie: tegenover vroeger kan ik bvb een mtb tocht wel uitrijden, en ook op de hellingen heb ik geen echte kniepijn. Door te fietsen zou het mettertijd beter moeten gaan.

Maar ik zit met een andere vraag / probleem. Op een mtb toertocht van + / -35-45 kms valt het regelmatig voor dat "het licht uitgaat" en dat ik pompaf ben : om een idee te geven; ik probeer een gelijkmatig tempo aan te houden ( gem snelheid 17,5 kmu meestal) en kies voor tochten van max 50 km, maar in de helft van de rit (bvb na een beklimming, bij de bevoorrading) moet ik al stoppen - lossen. Het valt zeker voor als een maat van mij ( op zijne cyclocross) meerijdt. Hij is wel beter getraind, maar halfweg moet hij op elke hoek wachten op mij :oops: ... en dan past hij nog zn tempo aan omdat hij weet dat ik niet zo goed getraind ben als hem.

Ik heb al gemerkt dat het iets beter gaat als ik smorgens mijn ontbijt aanpas ( bvb cornflakers zonder suiker van "den haan" met bvb een banaan), doch niet zoals het zou moeten zijn. Ook de avond voordien pas ik mijn eten aan (bvb pasta) , maar helpt ook niet veel...

Iemand die mij wat goede raad kan geven? Meer conditie opbouwen? Andere sport ? Vroeger deed ik aan lopen maar dat mag niet meer van de sportarts door knie.

Ik train wel niet met hartslagmeter, mss is dat nuttig?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Prospeer
Mountainbiker
Berichten: 433
Lid geworden op: do 07 jun 2012 23:04

Bericht door Prospeer »

Natuurlijk is meer trainen beter.
Maar het eerste advies dat bij me opkomt: Rij wat trager! :lol:

Waarom gaat het licht uit op een MTB tocht en niet tijdens je weekelijkse trainingstochtjes? Verschil in snelheid?
Je rijdt zonder hartslagmeter... ok, maar naar je gevoel, hoeveel heb je nog 'over'? Kan je nog rustig een babbeltje slaan en een droge reep/koek naar binnenwerken nadat je 15 km hebt gefietst?
TREMBIKER
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 04 feb 2011 22:45
Rijdt met: bulls

Bericht door TREMBIKER »

Hoi,

In de week probeer ik 2 à 3 keer s'avonds te rijden, op de koersfiets of op de mtb. Wel zijn de tochten beperkt tot +/- 15kms ( laat avond, donker) of een 45 minuutjes op de rollen. Ik denk niet dat ik te snel rijdt. Meestal vliegen ze me op toertochten rond de oren :wink: - niet dat me dat kan schelen of dat ik daar jaloers op ben...

Ik moet soms zelfs ¨vóór de bevoorrading al ne koek eten.
Ik heb ook de indruk dat ik niet echt veel verbeterd ben, hoewel ik het laatste jaar toch regelmatig probeer te fietsen...
TREMBIKER
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 04 feb 2011 22:45
Rijdt met: bulls

Bericht door TREMBIKER »

Nog vergeten , het scenario (oa van praatje slagen) is dan als volgt:

start mtb tocht : ok

1e (zware helling) : ok en geraak tot boven zonder afstappen

na 15km bvb nog een helling : ik ben boven al buiten adem, en betrap me er nadien op dat ik regelmatig (bvb bij lange zachte klimmetjes) halfweg is moet stoppen omdat ik echt niet meer kan.

Heb zelfs in aarschot op de rode lus al eens" zwarte plekken "gezien voor mijn ogen.
Je kan er ook geen echte lijn in trekken. Soms na de uitputting gaan de volgende 15kms als vanzelf en kan ik bvb meerijden met een groepje van een man of 4 - 5 - dwz zelfde tempo ( lees geen "racers " :wink: )

In de week rijd ik gewoon op de weg (ook met de mtb) , rijden in den donker int bos [-X en zoals gezegd gewoon ritjes van een 15 tal kms. tempo ligt uiteraard hoger dan de mtb tochten, omdat het asfalt is, neem bvb 20 per uur gemiddeld.
tomvt
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 01 aug 2011 22:04
Rijdt met: Demo SWorks , Stumpjumper FSR , Stumpjumper EVO

Bericht door tomvt »

Volgens mij zit ge constant int rood te rijden #-o . Best eens een inspanningstestje laten uitvoeren . Uw basis conditie is niet zo goed denk ik.
tomvt
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 01 aug 2011 22:04
Rijdt met: Demo SWorks , Stumpjumper FSR , Stumpjumper EVO

Bericht door tomvt »

Ooo ja , en dan natuurlijk met den hartslagmeter trainen é . Uw conditie zal dan wel verbeteren =D>
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

simpel : conditiegebrek is de oorzaak van alles.
meer fietsen = betere conditie. en dan bedoel ik niet meer afstand , maar meermaals per week, want op iets op te bouwen is regelmaat al een allereerste vereiste.
met 2x in de week een kort tochtje of ineens 60km kom je er niet.
(het een is te weinig en het ander teveel ineens met zulke slechte conditie, beide werken negatief)
Gebruikersavatar
cataloog
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 19:52
Rijdt met: Cannondale Rush 01, Olympia team 29"er, Merida SCultura

Bericht door cataloog »

Met basisconditie bereik je veel en deze heb jij duidelijk (nog) niet .
Om te beginnen :
Draai u rijgewoonten om dwz doe uw rustig tochtje de zondagvoormiddag (liefst op de weg maar kan ook met den MTB op een vlak parcours) en zorg ervoor dat je over de ganse rit met overschot rijdt. Je moet het gevoel hebben altijd en overal te kunnen babbelen zonder problemen. Doe dit vooral opbouwend ; begin met max 2 uur. Belangrijk : doe dit met een kleine versnelling met een relatief hoog aantal omwentelingen.
En doe s'avonds uw kleine wisselende inspanningen op uw rollen of op straat. Vergeet niet op te warmen en de cooling down (= losfietsen).
Indien je na een paar weken niet het verschil voelt, is het misschien niet slecht om een inspanningstest te doen.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Ik zou beginnen met een bezoekje aan een sportarts.
Enerzijds kan die u waarschijnlijk helpen met uw knie, anderzijds is het niet logisch dat je met 3 trainingsmomenten per week geen TT van 60 km verteerd krijgt.

Verder denk ik dat je best de bergjes eerst enkele weken/ maanden laat liggen en op een rustig tempo kilometers maalt!
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

"In de week probeer ik 2 à 3 keer s'avonds te rijden, op de koersfiets of op de mtb. Wel zijn de tochten beperkt tot +/- 15kms ( laat avond, donker) of een 45 minuutjes op de rollen. "


met dit in de week is het wel normaal dat je een tt van 50-60km niet aankunt ;)

dat knieprobleem is een zuivere overbelasting, vanwege het "stoempen" ipv mooi ronddraaien. tandje kleiner en rustiger helpt al erg veel.

mensen met een gebrekkige conditie hebben vooral de gewoonte van groter gaan te trappen, hoe langer ze rijden hoe makkelijker men gaat een tand bijschakelen en vierkanter gaat draaien.... omdat je op dat moment op een kleinere versnelling helemaal de klop krijgt in het veld.
tip : train veelvoudiger in de week op de baan, op al iets op te bouwen. voorkomt tegelijk ook knieproblemen.
Plaats reactie