Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
swiff
Mountainbiker
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 17:00
Rijdt met: On one 29, cube elite super hpc 29, willier

Bericht door swiff »

pareke schreef:Rust : 32-34
Heh?
Gebruikersavatar
pareke
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 02 jan 2011 21:42
Rijdt met: Bmc fs01
Contacteer:

Bericht door pareke »

swiff schreef:
pareke schreef:Rust : 32-34
Heh?
yep , ik moet elk half jaar op controle en mag dan 24 uur rondlopen met een kaske dat mijn hartslag registreert . Tot nu toe geen problemen
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Bericht door spectral »

leeftijd 28
rusthartslag +- 65
hartslag bij zeer lichte inspanning (wandelen): +-90
rustig fietsen: 150
max: 210
tourtocht of mountainbiketocht: 170 tot zelfs 180 gemiddeld. Hangt van het parcours af.

Soms maak ik me ook wel eens zorgen over die hoge hartslag maar ik heb er nog nooit last van gehad tot dusver. Ik kan makkelijk 3uur fietsen aan een gemiddelde hartslag van 180. Ben nadien wel beetje moe maar geen stramme spieren of hartkloppingen ofzo. op een klimmetje kan ik gedurende meerdere minuten rond de 200gemiddeld schommelen. Het rare is dat ik bij 185 hartslag ook nog niet echt super kortademig ben, natuurlijk adem ik zwaarder als normaal maar het is verre van dat ik naar adem moet happen.
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Bericht door kazzz »

Interessant topic, maar de indicatie is puur persoonlijk en enkel goed om persoonlijke progressie te meten.
Ik ga trouwens straks naar de sportdokter voor een eerste consultatie, om wat meer uitleg te verkrijgen, en een check up laten te doen.

leeftijd 31
rusthartslag +- 62
hartslag bij zeer lichte inspanning (wandelen): +-100
rustig fietsen: 135-140
max: 189
tourtocht of mountainbiketocht: Ergens tussen de 150 en 160 gemiddeld.
SlowOne
Mountainbiker
Berichten: 226
Lid geworden op: za 07 jun 2008 21:34
Rijdt met: Rotwild R.R2 HT

Re: Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Bericht door SlowOne »

Mijn stats

27j
1.91m, 77kg

Rust: 45-50 (hangt van de ploeg van de week af)
Overslagpunt: 165
Max hR gemeten laatste jaar : 181

Toertochtjes ofzo : meestal gemiddeld 140
Gebruikersavatar
R1ALAIN
Mountainbiker
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2007 21:07
Rijdt met: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Re: Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Bericht door R1ALAIN »

Age:41 years
Lenght: 1,82 m
Weight: 79-81 kg ( :( )
wrist rest: 38 - 44
Max Hr 178 b/min ( :( )
Anaërobe drempel 168 b/min
Heb een groot hart, maar ook een te dikke hartwand...
Longinhoud 7,2 Li
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Ik wordt in dec 34, weeg nu ongeveer 75 kg en in het voorjaar kwam ik nooit over de 175 tijdens Ardennenmarathons, enkel op de allersteilste stukken van een lange klim kwam ik bijna naar de 180.

Dit weekend gemiddelde 164 over een toer van 49 km, dikuit vorm, oververmoeid ed, toppen van 181 op een zo goed als vlak maar toch intensief parcours.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Bericht door Reflex »

Vreemd, bij mij is het juist andersom. Ik krijg wanneer ik oververmoeid en overtraind ben de hartslag niet meer omhoog. Voel mezelf slap en kan gewoon het verzet niet meer rond krijgen. Wanneer ik goed ben kan ik zonder problemen mijn max hartslag voor een lange tijd aanhouden en wanneer ik wat gas terug neem zakt de hartslag binnen no-time.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Ik heb me ooit eens laten vertellen dat ik sporthart had maar dit wordt wel soms anders begrepen. Enerzijds kan je een lage hartslag aanhouden als geoefend sporter. Train nu anderhalf jaar ofzo met hartslag meter dus kan niet al die waarden vergelijken. Dat is wat ik het afgelopen half jaar vaststelde. Als ik dan in goeie vorm zit en doe aantal beklimmingkes, dan gaat per beklimming de slag wel iets hoger, maar nooit niet naar dat maximum. Als ik niet in vorm ben zoals nu, blijft die hartslag hoog, kan ik die in feite wel aanhouden, maar voel ik mezelf zo leeglopen...

Sport hart werd ook wel eens gebruikt voor de negatieve vorm hiervan dacht, maar ben ff vergeten door mijn vermoeidheid hoe dat weer zat, vlugger last met hartfalen.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Bericht door Reflex »

Het ligt er allemaal aan hoe snel je omhoog fietst hé. Met andere woorden, hoeveel watt je trapt. Ook als je goed getraind ben kan je met een maximale hartslag fietsen. Enkel dan zal je gewoon meer wattage trappen. Bij mij is het gewoon zo dat wanneer ik echt overtraind ben de hartslag niet omhoog wil. Wat ik ook probeer, de hartslag komt niet op zijn max. Beetje hetzelfde gevoel als een hongerklop.

Een ongeoefende sporter zal inderdaad sneller aan een hoge hartslag zitten als een geoefende sporter, dat wel.
Plaats reactie