Training: problemen Cateye

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Heinz
Mountainbiker
Berichten: 369
Lid geworden op: za 19 okt 2002 19:06

Training: problemen Cateye

Bericht door Heinz »

Dit weekend de toertocht in Hertsbergen en in Vossem gereden, en wat zegt mijn meterke (Cateye cordless 2): 0 km gereden, gemiddelde snelheid 0. Ik zal het toch wel beter weten zeker! :evil: :evil: :evil:

Heeft iemand ook hetzelfde probleem, ligt het aan het model, wat kan je hieraan doen?
Gebruikersavatar
PAUL
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 02 aug 2002 02:00

Re: snelheidsmeters bij vriesweer

Bericht door PAUL »

Heinz schreef:Dit weekend de toertocht in Hertsbergen en in Vossem gereden, en wat zegt mijn meterke (Cateye cordless 2): 0 km gereden, gemiddelde snelheid 0. Ik zal het toch wel beter weten zeker! :evil: :evil: :evil:
Heeft iemand ook hetzelfde probleem, ligt het aan het model, wat kan je hieraan doen?
Ha, ik heb dat ook ja. ('k heb 't zelfde model als gij). Dat ligt niet aan het model hoor, het heeft ermee te maken dat het draadloos is. Des te lager de temperatuur des te zwakker de batterijtjes zijn en dus is ook het draadloze signaal zwakker. Hoe kunt ge dat oplossen? Awle, simpel:
- batterijtjes vernieuwen indien ze al nen tijd oud zijn.
- afstand zenderke-ontvangerke verkleinen. Ma.w. uw sensor hoger aan de vork bevestigen.
JeF GT
Mountainbiker
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 18 mar 2002 02:00
Rijdt met: GT Zaskar

Bericht door JeF GT »

Misschien maak ik weeral reclame voor de Shimano Flightdeck.. maar de draadloze versie hiervan laat mij nooit in de steek. Zelfs bij -10°, bij kouwer weer kom ik nie buiten.
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Re: snelheidsmeters bij vriesweer

Bericht door Black Phantom »

PAUL schreef:Des te lager de temperatuur des te zwakker de batterijtjes zijn en dus is ook het draadloze signaal zwakker.
klopt. In een batterij wordt er spanning opgewekt door een chemisch proces. De kracht van dat proces is temperatuurgevoelig: een vermindering naargelang de temperatuur daalt (vandaar dat ge nieuwe batterijen best in de koelkast bewaart. Op die manier blijven ze langer goed totdat je ze gaat gebruiken); en een vermeerdering wanneer de temperatuur oploopt (vandaar dat je een oude batterij nog even kunt doen "opleven" door ze warm te maken)
En in uw fietscomputerke is de zendkracht idd rechtevenredig met de spanningssterkte van de batterijen.
Los van de batterijspanning zijn de inwendige elektronische componenten ook temperatuurgevoelig en weigeren dienst als ze onder of boven een bepaalde temperatuur moeten werken. Dit weekend was het wel koud, maar nog verre van extreem. Een fietscomputerke zou daar dus nog tegen moeten kunnen. Ik hoop dus voor u dat het aan uw batterijen gelegen is (vervangen om te testen)
Gebruikersavatar
Heinz
Mountainbiker
Berichten: 369
Lid geworden op: za 19 okt 2002 19:06

Bericht door Heinz »

Het is toch nen cateye, die zouden toch genen brol mogen leveren hé!
En diene computer is nieuw van augustus 2002! :cry:
Wel al rond de 1700km gereden, maar toch?!
Gebruikersavatar
Gobelijn
Mountainbiker
Berichten: 68
Lid geworden op: di 18 jun 2002 02:00
Rijdt met: Duratec Sonix C12

Bericht door Gobelijn »

batterij al leeg na 1700km... da's vlug :o
CRAZY D
Mountainbiker
Berichten: 69
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00

Bericht door CRAZY D »

Heb de eerste minuten geen meting gehad, maar dat kwam waarschijnlijk door het te grote temp.verschil van bike uit warme staanplaats te halen en er ineens mee door te rijden 's morgens in de kou. Ge zou van minder verschieten hé. Na een min. of 10 perfecte werking ! Type BC en nog iet van Sigma.
Gebruikersavatar
Heinz
Mountainbiker
Berichten: 369
Lid geworden op: za 19 okt 2002 19:06

Bericht door Heinz »

het is daarmee, dat kan toch niet dat die batterij al leeg zou zijn.
Ik hoop dat ik mijn sensor nog een beetje hoger kan hangen, maar dat zal zeker niet meer dan 8 cm zijn.

Zou het ook iets kunnen te maken hebben met het elementje dat aan mijn spaak hangt?
Het is zo een metalen cilindertje, want het plastieken standaardspul voor op de spaken ging niet?
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Rijdt met: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

Die draadloze cateye is niet al niet echt gekend voor zijn lange afstanden tussen zender en stuur, plus dit koude weer... Ik denk dat je best de afstand wat verkort zolang het weer zo blijft.
Gebruikersavatar
PAUL
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 02 aug 2002 02:00

Bericht door PAUL »

Heinz schreef:het is daarmee, dat kan toch niet dat die batterij al leeg zou zijn.
Ik hoop dat ik mijn sensor nog een beetje hoger kan hangen, maar dat zal zeker niet meer dan 8 cm zijn.
8 cm kan meer dan voldoende zijn. Je kunt dit rap uittesten he: aan uw voorwiel draaien en uw computerke uit het houderke nemen en lager houden dan uw stuur. Van zodra er terug andere cijferkes dan alleen maar 00 op verschijnen dan is de afstand goed. Het zou misschien ook kunnen dat uw foetscomputerke al een jaar in de winkel lag...
Anyway, probeer het eens hoger te hangen.
Plaats reactie