Terugval in week 4: ben ik fout bezig?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Ratchet
Mountainbiker
Berichten: 208
Lid geworden op: do 26 apr 2012 10:59
Rijdt met: Iets met twee wielen

Terugval in week 4: ben ik fout bezig?

Bericht door Ratchet »

Ik ben nu een maand of vijf aan het fietsen en deed daarvoor eigelijk niets van duursport, dus een heel nieuwe ervaring. Een drietal weken geleden was ik het beu dat ik in de simpele toerritten en samen met mijn bikebuddy een simpele klim niet kon uitrijden. Inachtnemend dat ik ook astma heb in een milde vorm en in navolging van mijn eerder topic "klimmen en rap een beetje!" op het forum hier ben ik rustiger beginnen klimmen (met goed resultaat: nu wel zonder stop het test-bergje op ) en heb ik besloten met de MTB te gaan werken. Want iedereen raadde aan dat kilomters maken toch nog altijd de beste training was.

De rit naar het werk is 18-19km lang met twee stukken offroad die ik na deze weken rijden nu doe met een gemiddelde van 22kmh (ik weet het : geen geweldig goed gemiddelde, maar ik ben best trots op mezelf).

Nu komt de vraag: deze week is plots de gem. hartslag ipv 129-139 bij het rijden omhooggeschoten naar 140+ en voelt alles aan alsof ik door klei aan het sleuren ben. Adem is precies te kort, concentratie weg, zadelpijn na 10km...kortom precies achteruitgang ipv vooruitgang.

Klinkt dit bekend bij iemand en kan iemand mij hier vertellen of dit normaal is of ben ik verkeerd bezig? #-o
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Bericht door Japie carbon »

Gewoon lekker fietsen, en je niet allemaal bezig houden met trainen!

Je moet niet gaan trainen, maar je moet gaan fietsen. Lol maken, plezier hebben. Dan komt de rst vanzelf. Je gaat echt niet in een paar weken een toprenner worden.
Gebruikersavatar
Ratchet
Mountainbiker
Berichten: 208
Lid geworden op: do 26 apr 2012 10:59
Rijdt met: Iets met twee wielen

Bericht door Ratchet »

Helemaal mee eens, ik ben een ex-competitie gevechtssporter en ben gaan fietsen omdat ik de wedstrijden begon te haten, nu ga ik fietsen wanneer ik wil en hoe ik wil zonder meer en de funfactor staat voorop. Het enige wat ik wel wil bereiken is een gemiddelde toer uitrijden en wat hoogtemeters aan kunnen, en dat kon (kan) ik niet, vandaar het "trainen" als je het zo wil noemen. Ik heb aan het naar het werk rijden met de fiets ook gewoon meer lol dan met de auto, ik vraag me alleen af of ik iets mis doe met de manier waarop ik nu bezig ben met het gevaar dat ik er na een tijdje de fun niet meer van ga inzien :(
Gebruikersavatar
Ratchet
Mountainbiker
Berichten: 208
Lid geworden op: do 26 apr 2012 10:59
Rijdt met: Iets met twee wielen

Bericht door Ratchet »

Helemaal mee eens, ik ben een ex-competitie gevechtssporter en ben gaan fietsen omdat ik de wedstrijden begon te haten, nu ga ik fietsen wanneer ik wil en hoe ik wil zonder meer en de funfactor staat voorop. Het enige wat ik wel wil bereiken is een gemiddelde toer uitrijden en wat hoogtemeters aan kunnen, en dat kon (kan) ik niet, vandaar het "trainen" als je het zo wil noemen. Ik heb aan het naar het werk rijden met de fiets ook gewoon meer lol dan met de auto, ik vraag me alleen af of ik iets mis doe met de manier waarop ik nu bezig ben met het gevaar dat ik er na een tijdje de fun niet meer van ga inzien :(
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

Als je vroeger enkel in de weekends een toerke ging rijden en je nu dagelijks naar je werk fietst dan zou het kunnen dat je lichaam daar niet mee akkoord gaat.

Af en toe (zeker in het begin) toch maar eens de auto nemen en je benen wat rust geven.
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

3 weken naar het werk rijden is ok maar dan moet een week rust komen, ga maar lekker in de file zitten !
Gebruikersavatar
Trevorken
Mountainbiker
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 10 nov 2002 19:13
Rijdt met: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008
Contacteer:

Bericht door Trevorken »

Yep, zeker met die afstand zou ik toch wel langzamer opbouwen.
Bv 3 keer per week met de fiets naar het werk om genoeg recuperatie in te bouwen. Dan heb je ook meer energie over om zondag een mooi toertje offroad te maken.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Bericht door Reflex »

Wat hierboven al gezegd is, als je te snel te veel wilt dan wil je lichaam niet. Tevens moet je niet te veel op je gemiddelde letten. Het feit dat je hier al over je gemiddelde begint zegt mij dat je meer bezig bent met hard fietsen dan een echte LSD training. Ga gewoon rustig naar je werk en bouw de afstand op.
Gebruikersavatar
Ratchet
Mountainbiker
Berichten: 208
Lid geworden op: do 26 apr 2012 10:59
Rijdt met: Iets met twee wielen

Bericht door Ratchet »

LSD-training? :oops:
Gebruikersavatar
Ixxel
Mountainbiker
Berichten: 273
Lid geworden op: ma 24 jan 2011 13:25
Rijdt met: Specialized
Contacteer:

Bericht door Ixxel »

Lange duurtrainingen, die stimuleren het aërobe prestatievermogen en die dienen om de basis conditie te verbeteren.
Plaats reactie