The time crunched cycist (Chris Carmichael)

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.

Gebruikersavatar
koenvools
Mountainbiker
Berichten: 913
Lid geworden op: zo 06 okt 2002 21:42
Locatie: GT zaskar pro

The time crunched cycist (Chris Carmichael)

Bericht door koenvools »

Ik ben dit boek nu aan het lezen, en zou deze trainingsmethode eens willen uittesten.

Zijn er hier al forumgangers die met dit boek werken - of gewerkt hebben?
Zo ja, wat zijn je bevindingen, ervaringen, bedenkingen,...?

Eventuele links naar een site of forum betreffende deze trainingsmethode zijn ook altijd welkom !
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Locatie: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

Misschien kan je zijn trainingsprincipe hier kort uitleggen om wat meer reacties te krijgen.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

pdf files vind je ook terug op internet.

probeer ook eens zoekfunctie... staat me voor dat dit al eens aan bod is geweest in het verleden.[/list]
Goohooni
Mountainbiker
Berichten: 295
Lid geworden op: wo 18 mei 2011 22:37
Locatie: Stumpjumper ht comp 29er
Contacteer:

Bericht door Goohooni »

in O2-bikers van enkele maanden terug staat een heel artikel met praktijkevaring.
Gebruikersavatar
koenvools
Mountainbiker
Berichten: 913
Lid geworden op: zo 06 okt 2002 21:42
Locatie: GT zaskar pro

Bericht door koenvools »

Goohooni schreef:in O2-bikers van enkele maanden terug staat een heel artikel met praktijkevaring.
Thanks! Hier ben ik iets mee. Ik zal direct eens beginnen opzoeken.
Gebruikersavatar
koenvools
Mountainbiker
Berichten: 913
Lid geworden op: zo 06 okt 2002 21:42
Locatie: GT zaskar pro

Bericht door koenvools »

Sunn Xtreme schreef:pdf files vind je ook terug op internet.

probeer ook eens zoekfunctie... staat me voor dat dit al eens aan bod is geweest in het verleden.[/list]
Vooraleer ik een vraag lanceer gebruik ik steeds de zoekfunctie hoor. Ik vond niet wat ik zocht, vandaar deze vraag...
Gebruikersavatar
koenvools
Mountainbiker
Berichten: 913
Lid geworden op: zo 06 okt 2002 21:42
Locatie: GT zaskar pro

Bericht door koenvools »

viperke schreef:Misschien kan je zijn trainingsprincipe hier kort uitleggen om wat meer reacties te krijgen.
Mijn bedoeling is niet om wat uitleg te verschaffen, en dan een resem pro- en contrareacties te krijgen. Mijn bedoeling is mensen te horen die er al ervaring mee hebben, dus die weten zelf al hoe het werkt.
Goohooni
Mountainbiker
Berichten: 295
Lid geworden op: wo 18 mei 2011 22:37
Locatie: Stumpjumper ht comp 29er
Contacteer:

Bericht door Goohooni »

koenvools schreef:
Goohooni schreef:in O2-bikers van enkele maanden terug staat een heel artikel met praktijkevaring.
Thanks! Hier ben ik iets mee. Ik zal direct eens beginnen opzoeken.
het staat in het nummer 177, verschenen op 2februari 2012, pagina 86.

samenvattende woorden: geen wondermiddel, recuperatiedrank is zinvol hierbij ook al train je maar 1uur.. niet echt geschikt voor marathons
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

het systeem houd in dat je met WEINIG tijd, een GOEDE conditie kan opbouwen.
helaas.... helaas..3 werf helaas.

de realiteit is dat dit systeem niet werkt om een goede conditie op te bouwen.
de absolute NOODZAKELIJKE training voor een goede conditie is, uithouding mee trainen. duurtrainingen dus.
het systeem is vooral op explosieve inspanningen gericht, waarbij je wel een bepaalde conditie ontwikkelt waarbij je sneller recupereert en de inspanning goed verwerkt.
maar dan ook een inspanning van korte duur.
alle soort inspanning waarbij UITHOUDING noodzakelijk is, werkt dat systeem niet mee.

het is een beetje zoals een 100 meter loper leren 400 meter te doen met een scherpe tijd, maar bij 2km steft hij gewoon onderweg (figuurlijk) omdat hij hier ipv explosieve kracht, uithouding moet gaan gebruiken om een scherpe tijd neer te zetten. en hij is hierop niet getraind...probleem dus.

idem met dit systeem.
zolang het korte inspanningen betreft reageer je naar de norm van dat systeem goed.
op een bepaald moment heb je de indruk dat je conditie goed is.
is ze ook tot een zeker hoogte.....
maar zelfs voor een wedstrijdje van 40 km mtb, kom je hier zeer duidelijk te kort.


wil je een marathon doen en dit systeem proberen ?
gewoon links laten liggen en niet starten in de marathon...dat gaat je nadien veel fysieke ellende besparen omdat je uithouding niet was getraind en op dat soort inspanningen je lichaam niet kan reageren zoals het hoort. je gaat uiteindelijk zo diep in het rood qua verzuring etc, dat je ook erg makkelijk met serieus vervelende ontstekingen en andere blessures kan gaan zitten.


in de wielrennerij, en dus ook mtb, is en blijft de regel van uithouding trainen, een onpasseerbaar element.

het systeem is eigenlijk gebaseerd op een aantal elementen die in de atletiek van toepassing zijn, vooral in de korte explosieve diciplines.
het is wel zo dat e bepaalde elementen toepasbaar zijn in korte intensieve trainingen. maar hier ook dien je te sleutelen aan de formule, voor een beter en blijvend effect.

het is in een evrder verleden hier al gepasseerd, zo ook op forums met wielertoeristen die bij nevenbonden koersen.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5934
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Locatie: ¿que?

Bericht door _alain_ »

Sunn,
ik heb respect voor je kennis, echt waar.
Maar je bent zo gefocust op dat wielrennen en (top)prestaties dat het niet meer mooi is.
Plaats reactie