afvallen, topic nr... 101?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: afvallen, topic nr... 101?

Bericht door Sunn Xtreme »

voedingstabel :
[url]http://www.voedingswaardetabel.nl/watiswat/energie/[/url]


ivm inspanningscaloriemeteres.....
de correctheid is helemaal zoek deze worden geprogrammeerd op gemiddeldes, waar je je ook vragen mag bij stellen over de basis waarop deze worden berekent en in welke omstandigheden van type inspanning, zonder dat er ook maar enige rekening word gehouden met de personen hun gewicht en metabolismewerking waardoor het van persoon tot persoon sterk kan verschillen.
eigenlijk zijn deze type calorie inspanningsberekeningen totaal waardeloos.

de beste werking ivm calorieberekening is deze toe te passen op uw voeding. je bepaalt een gemiddelde verbruik... dat is geen 2000 cal/per zoals men stelt in ontelbare artikeltjes maar eerder een 1800.
de 2000 cal eters zien er vaak dan ook behoorlijk vet uit ondanks een actief profesioneel beroep. omdat ze gewoonweg teveel eten, al helemaal met bureauwerkers.
dus gewoon een 1800 nemen als gemiddelde. wil je het afvallen stimuleren en sporten tegelijk en toch niet op dieet gaan, beperk dan het aantal calorieeen per dag naar een 1500-1600.
eet VOORAL DE JUISTE dingen, alsook drinken. dwz : geen nutteloze calorieeen (dranken en voeding vol toegevoegde suikers, vet, andere vormen van 'kant en klare voeding' die zeer vaak vol overdreven suiker en zout zitten, en/of boter en room.

ipv gewoon 3x per dag en gewoon niets meer te eten, nuttig je 3x per dag zoals gewoonlijk maar desnoods iets minder en daartussen 2x een beetje divers (fruit-groente-eiwitshake-youghurt) . zo heb je geen honger en verbeter je de verbranding. (metabolisme word verhoogd op relatief korte termijn, gekoppeld aan beweging)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: afvallen, topic nr... 101?

Bericht door Reflex »

Sunn Xtreme schreef:voedingstabel :
http://www.voedingswaardetabel.nl/watiswat/energie/
Tegenwoordig staat op iedere verpakking al de energiewaardes vermeld. Ik gebruik zelf myFitnesspal om mijn calorieën bij te houden. Met de app van myFitnesspal kan je zelf de streepjescode scannen om snel al je eten toe te voegen. Of je zoekt in het programma naar het juiste artikel of een vergelijkbaar artikel.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: afvallen, topic nr... 101?

Bericht door Sunn Xtreme »

er zijn idd wel wat apps beschikbaar inzake calorietelling.
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Re: afvallen, topic nr... 101?

Bericht door cyclon »

ik was op zoek naar een keukenweegschaal die ook automatisch hoeveelheid calorieën weergeeft (ipv enkel gewicht, dat bestaat) en het bovendien ook mogelijk maakt de gegevens van je maaltijden te downloaden in een of ander al dan niet online programma, zoals je ook kunt doen met trainingsgegevens

dat leek niet te bestaan, tot ik dit vond: http://www.williams-sonoma.com/products ... -prep-pad/" onclick="window.open(this.href);return false; (score op de reviews is wat hoger dan aangegeven aangezien er een paar idiote tss zitten)

http://www.bbc.com/news/technology-24184634" onclick="window.open(this.href);return false;

aangezien ik geen ipad heb en eigenlijk geen zin heb om er een te kopen, vroeg ik me af of niemand anders zin heeft om dit te kopen en uit te proberen (of mss kent iemand het al), :) een 130 euro

het lijkt een héél interessant iets om bewuster en beter te eten, in het bijzonder maar niet alleen ivm gewichtverlies (ik eet bvb. teveel carbohydrates vrees ik), ook niet onbelangrijk: het lijkt ook leuk om te gebruiken

een van de negatieve punten is dat je zelf geen ingrediënten kunt toevoegen (of de gegevens van de 300.000 ingrediënten die erin zitten kunt veranderen), ander negatief punt is dat het enkel werkt met ipad
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Re: afvallen, topic nr... 101?

Bericht door cyclon »

je kunt blijkbaar toch ingrediënten toevoegen en het zou inmiddels ook voor iphone moeten bestaan:

http://www.ingredientsofafitchick.com/2 ... ad-review/" onclick="window.open(this.href);return false;

The prep pad (which you sync to your ipad) will show you all the nutritional breakdown over over 350,000 different foods! That’s insane! If something that you normally eat isn’t in there, you can also add it in and store it in your ‘favorites’.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: afvallen, topic nr... 101?

Bericht door Sunn Xtreme »

staar je niet helemaal blind op calorieen.
je hebt namelijk NUTTIGE calorieen en LEGE calorieen.

als je over lege spreekt, deze zitten vooral in snoepwaren, suikerhoudende frisdranken a fanta, cola etc...

als je spreekt over NUTTIGE... dan kom je uit bij rijst, pasta, aardappelen, groenten, FRUIT !, ....

punt 1 : begin met een goede voedingsbasis, rijk aan fruit en groenten. dat zal ten eerste uw metabolismewerking optrekken en de vetverbranding EN spieropbouw stimuleren.

punt 2 : koppel daaraan een gunstig trainingspatroon en een goede NACHTRUST, waar je VOOR 22.30u in je bed ligt (indien mogelijk, soms zijn shiftwerken de spelbreker) en zorg voor 9u slaap !! dan ben je altijd fris en monter.
Wat je metabolisme nog extra stimulans geeft.

als je hiermee gebint ben je al een heel eind goed op weg.
wil je meer weten ? kijk uit naar leesmateriaal inzake SPORT EN VOEDING, VOEDING EN TRAININGSLEER, SPORT EN SUPPLEMENTATIE, etc...
haal je veel meer resultaat uit dan de 12000000 apps op internet die vaak vooral nonsens en tegenstrijdigheden bevatten. (en vaak ook nog een stevig virus)
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Re: afvallen, topic nr... 101?

Bericht door cyclon »

het klopt dat je je niet mag blindstaren op aantal calorieën alleen, maar die app geeft dus veel meer info, zegt ook hoeveel vet, etc. een ingrediënt bevat, en geeft een totaaloverzicht van een maaltijd en van wat je eet in een dag, week, ... in termen van vet, proteïnen, carbs en calorieën (geeft ook andere ingrediënten maar niet visueel)

de dunne buitenring geeft de ideale verdeling weer (in te stellen op voorhand, maar je kunt ook voor de automatische instelling kiezen, op basis van leeftijd, gewicht, etc.), de dikke binnenring geeft de effectieve verdeling voor een bepaalde maaltijd, het cijfer binnenin geeft het aantal calorieën van die maaltijd

Afbeelding

https://itunes.apple.com/us/app/counter ... 17140?mt=8" onclick="window.open(this.href);return false;

ik veronderstel dat je dat bvb. ook op maandbasis kunt bekijken, en dan zouden beide ringen zeker al goed moeten overeenstemmen (niet per maaltijd natuurlijk, ook niet per dag, maar al meer per week)

idem voor aantal calorieën: je kunt berekenen hoeveel je er mag binnenkrijgen voor een bepaald gewicht (bij bepaalde leeftijd, activiteitsniveau, lichaamsbouw)

per dag zal dat niet altijd lukken, maar per week moet je het wel benaderen en zeker per maand, als je dat gewicht wilt bereiken

als het aantal calorieën ok is, maar niet de verdeling in carbs etc., dan zal je, veronderstel ik, toch niet je gewicht bereiken (ook moment van inname is van belang, bvb. suikers tijdens inspanning vs suikers in rust of vroeg of laat in de dag), je bent dan natuurlijk ook niet gezond bezig

ik denk dat je ook kunt nagaan of je voldoende vitaminen, sporen etc. binnenkrijgt, maar kan die app niet uitproberen omdat ie enkel met ipad werkt (en je hebt ook zo'n weegschaal nodig veronderstel ik)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: afvallen, topic nr... 101?

Bericht door Reflex »

Waarom zoveel geld uitgeven? Met de app "myfitnesspal" kun je de streepjescode van de verpakking scannen. Even wegen hoeveel gram je precies neemt met een keuken weegschaal en je bent klaar. Grote database waar de meeste producten inzitten. Krijg je een mooi idee van je voedingspatroon.

Dezelfde functies met een grotere Nederlandse database voor enkel de prijs vaan een simpele weegschaal.
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Re: afvallen, topic nr... 101?

Bericht door cyclon »

bedankt voor de tip, die app kan ik niet installeren op mijn windows phone ('t is blijkbaar de bedoeling dat je die dingen om de twee jaar vervangt)

de site (.nl) vind ik niet direct aantrekkelijk (barst van de reclame, zie niet direct grafische weergaves) en gesofisticeerd, maar mss moet ik het toch maar eens proberen,

je kunt op die site bvb. enkel gaan voor 0.85 kg verlies per week (of meer of helemaal niks), dat komt erop neer dat ik, met mijn activiteitsprofiel, een netto dagelijks calorieverbruik heb van ... 1350 kcal, lol, dan ga ik gewoon dood

ik dacht om eerst mijn verbruik in kaart te brengen (toch bij benadering) zowel in termen van carbs etc. als kcalorieën en dan heel geleidelijk bij te sturen, zeker wat de kcal. betreft (50 minder per week of zo, zeker niet meer)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: afvallen, topic nr... 101?

Bericht door Reflex »

Welke Windows phone heb je dan joh? Met mijn jarenoude windows phone kan ik die app zelfs installeren!

Ik heb een periode via die app een 1580 kcal per dag genomen en ben zo 18kg kwijt. Wat met name helpt is dat je door deze app ziet in welke producten er te veel kcal zitten. Zo kun je de misstappen eruit halen. Let wel op dat je zoals hier gezegd het beste hoogwaardige kcal neemt. Dan zal je merken dat je met minder kcal toch geen honger hebt.
Plaats reactie