afvallen, topic nr... 101?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

cyclon schreef:nieuw voedingspatroon (ik haat de term dieet, want die impliceert dat je iets maar tijdelijk doet, wat voor zin heeft dat?)

zeer simpel: je eet vijf dagen zoals je wil (zelfs hamburgers en frieten) en twee dagen 600 calorieën per dag (semi-vasten)

het heeft enorme voordelen, al moeten er nog uitgebreide testen met mensen gebeuren om een en ander te bevestigen (niet alleen lager gewicht maar ook lagere colesterol, igv, glucose, ...), dieren die continu semi-vasten leven tot 40% langer

zie: http://www.bbc.co.uk/programmes/b01lxyzc

voor het berekenen van de calorieën: http://www.calorietabel.nl/index.php?idd=s

lijkt me een leuke uitdaging: je eten zo samenstellen, mbv een weegschaal, dat je aan 600 calorieën komt, zonder echt honger te lijden, moet mogelijk zijn denk ik (confer armstrong die zei dat hij maar begon af te vallen toen hij zijn eten begon te wegen):

zit vandaag aan 60 calorieën (appel), nog 540 te goed:)

eten is voor een groot stuk een kwestie van gewoontes, slechte eetgewoontes kunnen je je leven kosten, zo simpel is het (véél grotere kans op hartaanval, kanker, beroerte ...), ook al zit er een belangrijke genetische component aan vast (mensen met bepaalde genen worden van nature beter beschermd);

er wordt alles gedaan aan auto's om die veiliger te maken, maar hoeveel wordt er gedaan (opvoeding, voorlichting) om 'veiliger' te eten?

Voedingspatroon of -gewoonte en dieet zijn synoniemen. Het woord dieet impliceert juist niks, tenzij misschien door de media en de boekskes.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Bericht door Reflex »

Ik zou toch opteren voor een ander nieuw voedingspatroon dan je eigen 5 dagen in de week vetmesten met hamburgers en friet om dan 2 dagen niks te eten.

Dagelijks gezonder eten met minder calorieën dan je verbrand zal tot afvallen resulteren.
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

Inderdaad, gezonde voeding is meer dan afvallen. Noten of plantaardige oliën zijn niet bepaald arm aan calorieën maar wel heel gezond bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

Reflex schreef:Ik zou toch opteren voor een ander nieuw voedingspatroon dan je eigen 5 dagen in de week vetmesten met hamburgers en friet om dan 2 dagen niks te eten.

Dagelijks gezonder eten met minder calorieën dan je verbrand zal tot afvallen resulteren.
wat afvallen betreft, zullen die hamburgers wellicht idd een impact hebben, maar blijkbaar niet wat het positieve effect op je gezondheid van die 600 calorieën per dag (twee dagen per week) betreft (nee, het is niet 'niks' eten: 600 calorieën is een heleboel eten, als je eten kiest met weinig calorieën)

die positieve reacties van je lichaam op dat half-vasten ('t is iets evolutiefs) staan, volgens die bbc reportage, los van wat je de andere dagen eet

ik eet nu ook al gezond maar blijkbaar toch teveel (al zie ik er zeker niet dik uit), 't is voor een stuk een kwestie van gewoontes, niks meer: ik zal met een stuk minder eten geen honger lijden

vandaar dat ik mijn eten ga beginnen wegen, tot ik ongeveer weet hoeveel ik mag eten per dag om een bepaald gewicht (rond de 80) te behouden, nu constateer ik keer op keer dat ik er boven ga
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

Fry schreef:
Voedingspatroon of -gewoonte en dieet zijn synoniemen. Het woord dieet impliceert juist niks, tenzij misschien door de media en de boekskes.
Dieet
Voorgeschreven voedingswijze die om medische redenen afwijkt van de normale voedingswijze.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Bericht door Reflex »

600 calorieën is inderdaad niet niks maar wel veel te weinig. Een gemiddelde volwassen man moet 2000 calorieën hebben. Ik opteer meer om aan te raden om dagelijks iets minder calorieën op te eten dan dat er verbrand word. Zulke crash diëten zijn niet goed voor je.
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

Reflex schreef:600 calorieën is inderdaad niet niks maar wel veel te weinig. Een gemiddelde volwassen man moet 2000 calorieën hebben. Ik opteer meer om aan te raden om dagelijks iets minder calorieën op te eten dan dat er verbrand word. Zulke crash diëten zijn niet goed voor je.
dat ga ik idd doen, voor een poosje (minder calorieën eten dan normaal: een 2000 ipv een 2800 nu)

wat jij een 'crash dieet' noemt (twee dagen per week een 'dieet' van 600 calorieën) staat daar helemaal los van, ik weet nog niet of ik dat ga blijven doen

dat doen sommigen omwille van gezondheidsredenen: door zo te vasten, veroorzaak je een fysiologische reactie in je lichaam die goede effecten heeft, het vertraagt het verouderingsproces: 'calorie-restriction': zie http://en.wikipedia.org/wiki/Intermittent_fasting

maar nogmaals: dat staat los van het verliezen van gewicht, het is idd niet goed of optimaal om op die manier gewicht te verliezen

je moet dus een onderscheid maken tss:

1.gezond eten
2.gezond eten maar toch nog teveel eten (met als resultaat een bmi die toch te hoog ligt): mijn geval
3.gezond eten en niet teveel eten (goede bmi): wat ik wil
4.gezond eten, niet teveel eten EN aan 'intermittent fasting' doen: wat ik mss ga doen
5. gezond eten, niet teveel eten EN aan 'calorie restricting' of 'continuous fasting' doen (cron): http://en.wikipedia.org/wiki/CRON-diet: wat ik zeker niet ga doen (is voor gezondheids freaks, me dunkt)
Laatst gewijzigd door cyclon op wo 08 aug 2012 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

die 600 calorie 'vasten' dagen vallen overigens goed mee, gisteren (een appel, wat gestoomde groenten, een half kommetje zemelen met magere melk en 250 cl bietesap) gecombineerd met een half uur zwemmen, zonder echter honger te voelen

vandaag (totnogtoe twee croissants = 260 calorieën) ga ik het combineren met een trainingsrit van een drie uur
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Bericht door tek-zotic »

cyclon schreef:die 600 calorie 'vasten' dagen vallen overigens goed mee, gisteren (een appel, wat gestoomde groenten, een half kommetje zemelen met magere melk en 250 cl bietesap) gecombineerd met een half uur zwemmen, zonder echter honger te voelen

vandaag (totnogtoe twee croissants = 260 calorieën) ga ik het combineren met een trainingsrit van een drie uur
je voelt misschien geen honger, maar daar teer je geen 3 uur op. je spieren gaan energie tekort hebben
Gebruikersavatar
ThaDoc
Mountainbiker
Berichten: 767
Lid geworden op: wo 22 sep 2010 21:14
Rijdt met: ne rood/witte
Contacteer:

Bericht door ThaDoc »

koenvools schreef:
tek-zotic schreef:
koenvools schreef: Thadoc, kun je wat meer specifieke uitleg geven over het vetgedrukte hierboven? Aangezien ik ook diabeet ben, lijkt me dit wel interessant om weten! Thanks, Koen
bij diabetes TYPE 1 geven hoge bloedsuikerwaarden weer dat er te weinig insuline aanwezig is. Daar het lichaam op die manier geen gebruik kan maken van de suiker als energiebron moet het opzoek naar alternatieven en je vetten etc worden aangesproken (lichaam gaat in ketose). De afbraak van deze stoffen geeft afvalproducten, de ketonen. Die ketonen zorgen ervoor dat het bloed verzuurd waardoor de levensnoodzakelijk stoffen in het bloed hun werking niet meer uit kunnen voeren (het bloed is een zeer strikt "klimaat" waar alle waarden, oa zuurtegraad en temperatuur, binnen nauwe strikte marges moeten liggen.
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb weer iets bijgeleerd :-D Daarom dat mijn arts zegt dat ik met waarden boven de 300 beter niet sport.
Inderdaad!
Er zijn BG meters die ook ketonen kunnen meten trouwens.
Plaats reactie