Onderkoeling tijdens/na het fietsen... wat te doen?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
wihameke
Mountainbiker
Berichten: 532
Lid geworden op: wo 20 jul 2011 19:28
Rijdt met: Canyon 29'er

Onderkoeling tijdens/na het fietsen... wat te doen?

Bericht door wihameke »

Ik zoek raad en ik zal zeker niet de enige zijn die hier geregeld last van zal hebben....

Gisteren in leopoldsburg had ik het weer zeer goed zitten na een dikke 2uur.
Bij trainingen of zelfs toertochten die ik op een normaal tempo rij ,18-20 km/u, ben ik op het einde redelijk verkleumd na 3-4 uur.

Als je na 1 uur thuiskomt (na een tt) en je lichaamstemperatuur bedraagt dan steeds nog amper 35 graden dan mag je er vanuit gaan dat ik een uur daarvoor toch wel stilletjes aan het onderkoeld was aan het geraken.
Punt is dat ik er tijdens de rit weinig last van heb maar eens je stopt en je omkleed dan merk je het pas...

Probleem is dat het zweet dat ik "produceer" niet weg kan gaan door mijn wintervest en mijn vest langs de binnenzijde gewoon zeiknat word en dus zéééééééér hard afkoeld als het buiten -1 vriest.

Gisteren over mijn fietsshirt een katoenen t-shirt aangedaan en deze kon je gewoon uitwringen op het einde.

Ik draag steeds een sweetshirt met lange mouwen+ fietsshirt lange mouwen en daarover een wintervest lange broek (gevoerd) + korte broek over.

Meer kleren aan doen is dan geen optie want dan zweet ik nog meer wat nog een groter averechts effect heeft....

Iemand ervaring/oplossing hiervoor?
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

Wat heel veel helpt is het ondershirt zeker niet te dik te nemen.
Ik gebruik een oud model Craft met lange mouwen en rolkraag, daarover een fietsshirt en een wintervest met windstopper.
Die vest wordt wel nat, maar omdat ik droog blijf door de dunne ondervest niet zo erg.
Onder de -5°C doe ik nog een dunne fleece extra aan.
Korte fietsbroek met zeem en een lange fietsbroek zonder zeem erover.

Katoen is uit den boze, dat neemt vocht op.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

De oplossing is al door uzelf aangegeven ''Meer kleren aan doen is dan geen optie want dan zweet ik nog meer wat nog een groter averechts effect heeft.... ''
Dus hier is minder beter,
Een katoenen t-shirt is om problemen vragen.
Beter is het om te investeren in een fatsoenlijke windstopper kledij waarmee het transpiratievocht afgevoerd wordt.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: Onderkoeling tijdens/na het fietsen... wat te doen?

Bericht door _alain_ »

wihameke schreef:Ik draag steeds een sweetshirt met lange mouwen+ fietsshirt lange mouwen en daarover een wintervest lange broek (gevoerd) + korte broek over.
Lijkt mij eerder dat je te warm bent aangekleed.
Ik droeg gisteren een lang merino wollen onderlijfje + merino fietstrui (ook lange mouwen).
En dat was voor mij net goed onder het rijden maar ik had het ook verdomd koud na het aankleden,
thuis zo rap mogelijk onder een hete douche om op te warmen.

Vandaag zijn we gaan rijden en droeg ik een merino onderlijfje en daarboven een waterdichte soft-shell (endura stealth).
Gebruikersavatar
Eric B
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized Epic S-Works '08 + S-Works M5 HT '08
Contacteer:

Bericht door Eric B »

Een thermische shirt lange mouwen en rolkraag en de dikste gore-vest die ik heb zijn goed tot -5 als het kouder is kom ik niet meer buiten ...

Na de tocht wel alles goed nat van het zweet maar geen kou tijdens het biken. Bevoorradingen zijn wel stop en go, als je daar te lang stil staat helemaal bezweet krijg ik het motorke ook niet meer warm ... in de auto altijd direct een berg warme kleren aan en muts op ... das ff doorbijten maar werkt wel voor mij.

Eric
Gebruikersavatar
bartike
Mountainbiker
Berichten: 381
Lid geworden op: za 23 okt 2010 12:35
Rijdt met: karton/aluminium/ijzer

Bericht door bartike »

ik heb gewoon thermisch onderhemd aan van odlo met lange mouwen en windtex en nog nooit kou gehad
wihameke
Mountainbiker
Berichten: 532
Lid geworden op: wo 20 jul 2011 19:28
Rijdt met: Canyon 29'er

Bericht door wihameke »

De kleren die ik nu aan heb is een zweetshirt (decathlon), verre van warm met daarboven een zomerfietsshirt van de decathlon(12 euro) en dan de jas.

Zijn wel verschillende laagjes maar niets écht warm.

Het kan idd wel zijn dat het katoenen shirt er niet echt goed aan gedaan heeft :-? Gisteren ook direct na de rit een droge shirt, pull en vest aangedaan en de verwarming vollen bak maar was al iets ver afgekoeld.
Een warm bad deed wel goed maar heeft toch nog wel even geduurd voor ik terug een normale lichaamstemperatuur had.

Ik kan morgen eens een fleece proberen maar ik vrees dat dan nog meer zal zweten...
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Bericht door julie »

zeker geen fleece!
het probleem is je jas, die is te afschermend, die laat niks door, waardoor je nat wordt.
Ik zelf heb vaak een zweetshirt met lange mouwen (van decathlon of pearl izumi, die is eigenlijk ook warmer) en daarover dus een fiets winterjas (windtex) zoals ze die ook bij decathlon verkopen bijvoorbeeld. Daarmee houd ik het goed uit tot -2°, maar dan rijd ik ook 2 uur zonder te stoppen. Als het nog kouder wordt, dan doe ik nog een 2e zweetshirt (met korte mouwen aan) of inderdaad een zomerfietsshirt, maar daar houdt het dan ook bij op. Ik ga ook niet meer echt fietsen als het kouder dan -5° is. Je kunt dan niet meer goed je tenen en handen warm houden.
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

Ik herinner me van die Decathlon fietsshirts dat ze erg slecht zweet doorlieten. Tijdens een zomerfietstocht heb ik dat 10 minuten aangehad, ik ging gewoon kapot omdat de warmte niet wegkon.

Het hangt van de vochtdoorlaatbaarheid van je jas af, of vocht wegkan.
Met bv een Goretex regenjas (Gore Pac-Lite, toch geen rommel) wordt ik ook kletsnat van het zweet.
Speedy G.
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 21:12
Rijdt met: Santa Cruz Tallboy XXL & Scott Scale 40 XXL

Bericht door Speedy G. »

Ik heb vorig jaar ook gefietst met een thermisch onderhemdje vanuit de Zeeman. Wist ik veel dat ik het ging volhouden + daar kost het iets van een 10 EUR en die van Craft zijn een veelvoud.

Awel, ik wou dat ik al veeeel langer was overgeschakelt.
Rij nu met de Craft Warm en daaroven enkel mijn wintervest en heb absoluut geen last van de kou behalve aan handen en voeten maar dat is een ander verhaal.
Plaats reactie