Gezocht: Personal Trainer

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Anakin
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 06 dec 2004 19:41
Rijdt met: Epic pro 18/ Trek checkpoint SL5 20

Bericht door Anakin »

Ik denk dat er toch heel wat misverstanden bestaan omtrent coaching. Als je dit serieus opneemt is het iets dat tamelijk intensief is naar voorbereiding en opvolging toe.Ondervind zelf dat naast alle andere zaken van het dagelijks leven, 10 sporters begeleiden echt wel naar het maximum loopt. Als ik hoor dat andere,dat er 20,30 en meer begeleiden stel ik me soms toch vragen. Je kan natuurlijk werken met standaardprogramma's voor nieuwelingen en dergelijke, maar dan schiet er nog weinig over van da "personal" in trainer.

Doordat het juist tamelijk arbeidsintensief is (voorbereidingen, trainingen, wedstrijd gaan bekijken en dergelijke) komt dit over alsof het iets waar je als sporter serieus moet voor betalen. Het is iets dat je in de eerste plaats heel graag en met voldoende passie moet doen, want moest je je loon per gepresteerd uur moest uitrekenen...

Blijkbaar kan iedereen op internet de raarste sites vinden, maar weet niemand dat er op een wielerbond vlaanderen een lijst staat met daarop alle gediplomeerde trainers wielrennen van over het ganse land.

Wie er voor kiest om met mensen te werken voor wie het hun dagtaak is en bron van inkomsten( Topsport ABC, Ugent,...) weet dat dit vanzelfsprekend zijn prijs heeft.

Ik lees hier soms dat mensen via , via iemand aan het trainingsschema van een elite geraakt zijn, of iets dergelijke op internet gevonden. Voor op de achterkant je boodschappen te schrijven kan dit wel dienen, maar verder eigenlijk tot niets, of misschien tot overbelasting of frustraties. Om een simpel voorbeeld te geven, persoon A is technisch beter en moet daardoor minder kracht,- wat ook zijn uithouding ten goede- gebruiken, terwijl persoon B door meer op kracht op trainen zijn gebrek aan verfijnde techniek kan compenseren. En zo is dit voor iedereen anders.
Zijn die schema's van bij "Fiets" en dergelijke, dan compleet waardeloos. Nee, als je ze ziet als een richtlijn. Want er wordt eigenlijk nergens rekening mee gehouden wat je toestand en gebreken zijn was toen je je eerste training begon
Gebruikersavatar
Anakin
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 06 dec 2004 19:41
Rijdt met: Epic pro 18/ Trek checkpoint SL5 20

Bericht door Anakin »

Anakin schreef:Ik denk dat er toch heel wat misverstanden bestaan omtrent coaching. Als je dit serieus opneemt is het iets dat tamelijk intensief is naar voorbereiding en opvolging toe.Ondervind zelf dat naast alle andere zaken van het dagelijks leven, 10 sporters begeleiden echt wel naar het maximum loopt. Als ik hoor dat andere, er 20,30 en meer begeleiden stel ik me soms toch vragen. Je kan natuurlijk werken met standaardprogramma's voor nieuwelingen en dergelijke, maar dan schiet er nog weinig over van da "personal" in trainer.

Doordat het juist tamelijk arbeidsintensief is (voorbereidingen, trainingen, wedstrijd gaan bekijken en dergelijke) komt dit over alsof het iets is waar je als sporter serieus moet voor betalen. Het is iets dat je in de eerste plaats heel graag en met voldoende passie moet doen, want moest je je loon per gepresteerd uur moeten uitrekenen...

Blijkbaar kan iedereen op internet de raarste sites vinden, maar weet niemand dat er op wielerbond vlaanderen een lijst staat met daarop alle gediplomeerde trainers wielrennen van over het ganse land.

Wie er voor kiest om met mensen te werken voor wie het hun dagtaak is en bron van inkomsten( Topsport ABC, Ugent,...) weet dat dit vanzelfsprekend zijn prijs heeft.

Ik lees hier soms dat mensen via , via aan het trainingsschema van een elite geraakt zijn, of iets dergelijk op internet vonden. Voor op de achterkant je boodschappen te schrijven kan dit wel dienen, maar verder eigenlijk tot niets, of misschien tot overbelasting of frustraties. Om een simpel voorbeeld te geven, persoon A is technisch beter en moet daardoor minder kracht,- wat ook zijn uithouding ten goede- gebruiken, terwijl persoon B door meer op kracht op trainen zijn gebrek aan verfijnde techniek kan compenseren. En zo is dit voor iedereen anders.
Zijn die schema's van bij "Fiets" en dergelijke, dan compleet waardeloos. Nee, als je ze ziet als een richtlijn. Want er wordt eigenlijk nergens rekening mee gehouden wat je toestand en gebreken zijn was toen je je eerste training begon
Gebruikersavatar
Anakin
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 06 dec 2004 19:41
Rijdt met: Epic pro 18/ Trek checkpoint SL5 20

Bericht door Anakin »

[quote="Anakin"][quote="Anakin"]Ik denk dat er toch heel wat misverstanden bestaan omtrent coaching. Als je dit serieus opneemt is het iets dat tamelijk intensief is naar voorbereiding en opvolging toe.Ondervind zelf dat naast alle andere zaken van het dagelijks leven, 10 sporters begeleiden echt wel naar het maximum loopt. Als ik hoor dat andere, er 20,30 en meer begeleiden stel ik me soms toch vragen. Je kan natuurlijk werken met standaardprogramma's voor nieuwelingen en dergelijke, maar dan schiet er nog weinig over van da "personal" in trainer.

Doordat het juist tamelijk arbeidsintensief is (voorbereidingen, trainingen, wedstrijd gaan bekijken en dergelijke) komt dit over alsof het iets is waar je als sporter serieus moet voor betalen. Het is iets dat je in de eerste plaats heel graag en met voldoende passie moet doen, want moest je je loon per gepresteerd uur moeten uitrekenen...

Blijkbaar kan iedereen op internet de raarste sites vinden, maar weet niemand dat er op wielerbond vlaanderen een lijst staat met daarop alle gediplomeerde trainers wielrennen van over het ganse land.

Wie er voor kiest om met mensen te werken voor wie het hun dagtaak en deels bron van inkomsten is( Topsport ABC, Ugent,...) weet dat dit vanzelfsprekend zijn prijs heeft.

Ik lees hier soms dat mensen via , via aan het trainingsschema van een elite geraakt zijn, of iets dergelijk op internet vonden. Voor op de achterkant je boodschappen te schrijven kan dit wel dienen, maar verder eigenlijk tot niets, of misschien tot overbelasting of frustraties. Om een simpel voorbeeld te geven, persoon A is technisch beter en moet daardoor minder kracht,- wat ook zijn uithouding ten goede- gebruiken, terwijl persoon B door meer op kracht op trainen zijn gebrek aan verfijnde techniek kan compenseren. En zo is dit voor iedereen anders.
Zijn die schema's van bij "Fiets" en dergelijke, dan compleet waardeloos. Nee, als je ze ziet als een richtlijn. Want er wordt eigenlijk nergens rekening mee gehouden wat je toestand en gebreken zijn was toen je je eerste training begon[/quote][/quote]
Laatst gewijzigd door Anakin op di 12 mei 2009 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
BikeShopper
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 28 apr 2009 13:57
Rijdt met: Specialized Epic

Bericht door BikeShopper »

Anakin schreef: Ik lees hier soms dat mensen via , via iemand aan het trainingsschema van een elite geraakt zijn, of iets dergelijke op internet gevonden. Voor op de achterkant je boodschappen te schrijven kan dit wel dienen, maar verder eigenlijk tot niets, of misschien tot overbelasting of frustraties. Om een simpel voorbeeld te geven, persoon A is technisch beter en moet daardoor minder kracht,- wat ook zijn uithouding ten goede- gebruiken, terwijl persoon B door meer op kracht op trainen zijn gebrek aan verfijnde techniek kan compenseren. En zo is dit voor iedereen anders.
Zijn die schema's van bij "Fiets" en dergelijke, dan compleet waardeloos. Nee, als je ze ziet als een richtlijn. Want er wordt eigenlijk nergens rekening mee gehouden wat je toestand en gebreken zijn was toen je je eerste training begon
Voila, zo denk ik er ook over. Je bent niks met een kopie van een trainingsschema, het kan in het beste geval als informatiebron worden gebruikt.

Aan de andere kant heb je ook gelijk dat het maximaal aantal sporters dat een trainer kan begeleiden best binnen de perken blijft. Een tiental is meer dan voldoende of het nu een full-time personal trainer is of iemand die het als bijberoep doet. Bij de laatste ga je een minder diepgaand en goedkoper alternatief hebben, maar voor sommige mensen is dit al meer dan voldoende.
pcrispey
Mountainbiker
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 28 dec 2007 20:31
Rijdt met: Canyon

Bericht door pcrispey »

Laat al om te beginnen eens een inspannings test doen. Zijn er genoeg in de buurt van Werchter Haacht bv of endocard in Leuven.
En post de resultaten maar eens dan kunnen we al eens zien welk vlees er in de kuip zit en of het wel realistisch is.

Wat als je met die mannen op stage wilt gaan als Boonen type ben je er misschien wel geweest na 2 dagen.

In de eerste plaats gaat het om duur en souplesse daarna intensiteit en dan pas om kracht.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

wel... ik ben er met 8 competitierijders bezig en 2 vrijetijds die wel iets meer willen genieten van hun marathons....
kan bevestigen dat dat zeker genoeg is, als je het goed wil aanpakken. de weinige ruimte die dan nog resteert, word soms ook nog is gebruikt voorbijpassingen te maken en de zaken constant te kunnen opvolgen.

er zijn er inderdaad mlet 20 a 30 en meer... maar zoals al eerder vermeld door iemand : dan is er geen sprake meer van 'personal trainer'.

je moet dan ook nog is rekenen dat van de 8 renners, er 3 bij zijn die bijzonder veel tijd opvragen vanwege hun planning en de directe opvolging. En soms 2x de week correcties uitvoert in bepaalde omstandigheden.



simpel :
begin met een conditietest, vraag een BASISschema te maken, waarvan je verder opbouwt.
normaal heeft niemand behoefte aan een personal trainer, als je geen hogere doelen hebt.
de schema's die je krijgt kan je 3 wekelijks laten opvolgen, en je komt er al erg ver mee.
de meesten rijden op die schemas die 2-3 wekelijks worden bekeken en eventueel bijgesteld.

en het kost een pak minder. Want de meesten vragen heel wat euros voor personal trainer te spelen (en dan bakken ze er vaak nog niks van)
informeer gerust rond wie en hoe die trainer dat doet.
daarom..begin met de gewone schema's.... en intussen rustig bekijken.

tenslotte haalt een personal trainer niks uit als je basis aan de magere kant is.

regel nr 1 : train uw uithouding. dat is de bais van alle schemas.
geen uithouding, en interval enz trainen : om miserie vragen.
Gebruikersavatar
zefii
Mountainbiker
Berichten: 1964
Lid geworden op: di 09 okt 2007 21:11
Contacteer:

Bericht door zefii »

nog eens uppen na 2 jaar, zoek ook trainer, zou wel personal moeten zijn, omdat ik sommige dingen fout doe, en als die trainer komt kijken naar wedstrijden kan die me zeggen wat ik fout doe en wat ik moet trainen, dus als er mensen zijn die zich geroepen voelen let me know! liefst mensen met ervaring
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

cost money !
als je iemand wil die je erg kort opvolgt, gaat dat je helaas centen kosten.

het beste is dat je eerst ook leert ZELF je eigen wedstrijden te analyseren, en tijdens de wedstrijd je hoofd erbij houd om jezelf op enkele zaken te betrappen.
de fout dat 90% zowieso al maakt (zelfs nog meer dan dat) is dat ze maar proberen te vlammen en vlammen, en zowat geen moment eens nadenken in een wedstrijd , en de huidige status van zichzelf eens bekijken op datzelfde moment.
als men dat meer zou doen, zou men ok betere prestaties gaan leveren.

probleem hier is dat als je een PT hebt en je op enkele zaken attent zou maken, en niet eens jezelf kan 'screenen' in en na de wedstrijd, de PT zijn raadgevingen maar zeer matig effect zullen gaan hebben, of soms zelfs totaal niets.

wat wil ik zeggen ?
[color=red]zelfkennis is een absolute vereiste als je met een PT wil werken.[/color]en wel om de simpele reden dat elke cent dat die mens kost, zijn rendement zo hoog mogelijk moet opbrengen.
verder begint elke verbtering van en met een PT, op training.
hij kan je raadgevingen geven wat hij wil voor de wedstrijd, als er in de week niets is en niet onmiddelijk ter plaatse word geanaliseerd, blijft het rendement maar erg laag.

een trainer kan zeer handig en nuttig zijn en zal voor iemand die zichzelf niet goed kan inschatten en kent, veel meer waarde hebben dan een PT.
Je kan van een veulen geen koerspaard maken zonde de vereiste tussenstappen.

wat de trainingen betreft is er zeer vaak nog zo'n probleem :
men zegt , doet dit en dat... en dan doen ze dat. en dat was het dan...
zijn we wat vergeten ? zeer zeker !!!!
trainen is niet zomaar uitvoeren wat er dient gevolgd te worden.
trainen is natuurlijk bedoeld om conditioneel beter te worden, maar is VOORAL bedoeld om te leren een zo hoog mogelijk rendement uit uw trainingen te halen.
En dat doe je dus niet door af te werken wat er op papier staat en gedaan.... dat doe je door die zaken wel uit te voeren maar WEL op een zo geconcentreerd mogelijke manier, bij elke trap dat je geeft en proberen elke trap correct uit te voeren, en elke spiervezel te voelen werken.
Dat is een leerschool van langere adem, dat doe je niet zomaar even op wat maanden of een jaar.
eens je dat kunt, kom je enkele treden boven jezelf uit, een stuk beter dan wat je eerst maximaal aankon, zelfs al was je toen in topvorm.

Nadeel is dat niet iedereen dat kan, of mentaal aankan, of wil volhouden.
En ook niet iedereen kan.
sommigen zijn daar heel snel mee weg (tss 1 a 2 jaar), omdat ze ook een beetje de voeling ervoor hebben. Anderen leren dat nooit en kunnen dat nooit.


punt is, als je in bovengenoemde slaagt, dat je dan pas echt klaar bent voor een PT... die je wel geld kost maar dat ook zal laten renderen.

les van de dag :
leer eerst vooral over jezelf, uit jezelf, en volg de schema's van een trainer, en probeer in en na de wedstrijd bepaalde analyses te maken.
zoveel te sneller zal je erop vooruitgaan.
dan pas kan je aan de investering van een PT die je zeer kort opvolgt gaan denken.


je mag het natuurlijk proberen, maar nuttige tips kunnen u wel een hoop geld besparen die je later veel beter zou kunnen investeren.
Gebruikersavatar
Dragolin
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 15 sep 2011 20:26
Rijdt met: CBR 600

Bericht door Dragolin »

Voor de mensen die nog op zoek zijn naar een betaalbare individuele workout: op Best Sport Deals loopt er momenteel een aanbieding voor 'Personal Training' aan een serieuze korting! :)
Plaats reactie