Trainingsschema voor 1ste jaars junior

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
JeroenBartels
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 20:43
Rijdt met: Scalpeeel

Trainingsschema voor 1ste jaars junior

Bericht door JeroenBartels »

Hallo iedereen,
ik ben een zestienjarige mountainbiker en ik zou dit jaar graag mijn eerste jaar als junior rijden, heeft er iemand van jullie hier verstand van trainingsschemas maken, want aangezien ik een jongen van zestien jaar ben, kan ik mij geen persoonlijke trainer veroorloven. Het zou mij echt veel verder helpen moest er hier iemand van jullie een trainingsschema voor mij heeft. Hoeft niets speciaals te zijn, gewoon een vrij standaard trainingsschema, zodat ik ook het gevoel krijg dat mijn conditie vooruit gaat.
DANK BIJ VOORBAAT
JeroenBartels
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Er zullen zeker mensen op het forum zijn die je dit kunnen bezorgen.
Mijn advies: Zolang je het maar gezond houdt... :wink: Succes!!
JeroenBartels
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 20:43
Rijdt met: Scalpeeel

Bericht door JeroenBartels »

Hey, ik hoop het echt dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen. Want ik heb voor het moment de indruk dat mijn conditie stagneert (en als je dit nu al voelt, ga je wel een heel zwaar jaar tegenmoet denk ik zo !!!) Maar ik ben niet van plan om stimulerende middelen ofzo te pakken. Puur natuur, das mijn motto :D !!! Dus ik houd het wel gezond hoor.
Tog bedankt
JeroenBartels
JeF GT
Mountainbiker
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 18 mar 2002 02:00
Rijdt met: GT Zaskar

Bericht door JeF GT »

Lees, leer (o.a. op dit forum) en probeer veel. Dit zal je later -wanneer je echt gaat moeten trainen- zeker van pas komen.
Je bent op een leeftijd dat je nog duizenden fouten mag maken. Profiteer daarvan.

Een standaard trainingsschema is nutteloos...
JeroenBartels
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 20:43
Rijdt met: Scalpeeel

Bericht door JeroenBartels »

Maar ik weet niet echt goed hoe ik het moet aanpakken en dus ik dacht dat er mssn hier iemand een soort van trainingsschema kon opstellen. Is dit niet mogelijk, of is dit net iets te veel werk? :-?
Toch bedankt, elke stap is een stap in de goede richting
Greetz
jeroenbartels
JeF GT
Mountainbiker
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 18 mar 2002 02:00
Rijdt met: GT Zaskar

Bericht door JeF GT »

Probeer maar eens een trainingschema voor iemand op te stellen waarvan je zijn huidige niveau, persoonlijkheid of doelen totaal niet kent.

Maar omdat je aandringt begin maar volgende week met dit:

Zaterdag: 150km over heuvelachtig terrein aan HR <75%
Zondag: 100km groepstraining met HR <overslag
Ma: Recup 25km HR<65%
Di: Krachttraining
Woe: 2 Spinninglessen
Do: Krachttraining + cardio
Vri: Niks

Get my point? ;)
JeroenBartels
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 20:43
Rijdt met: Scalpeeel

Bericht door JeroenBartels »

:-? owkay, is dit dan met de mtb of op de weg? of met de mtb op de weg? Om eventjes een beeld te schetsen van mijn conditie :
Ik ben bezig van september en heb sindsdien een drietal keer per week met een club meegereden (rond de 60 à 70km) en mijn maximale hartslag ligt tegen de 220 hartslagen per minuut.

Maar ik zal is proberen om dit trainingsschema te volgen, bedankt, als er nog mensen tips ofzo hebben, zeg ze gerust, want elke tip is een stap in de goede richting :D
Bedankt, ik stel dit echt op prijs !!!
JeroenBartels
Gebruikersavatar
focus_wrc
Mountainbiker
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 24 nov 2002 18:10
Rijdt met: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Bericht door focus_wrc »

max hartslag zal wel niet zo hoog liggen 220 ofwel heb je een 2de hart gestoken :lol:
ik denk dat je max hartslag zoiets rond de 202 ligt zoals de mijne :wink:
dus aan overslagpols zal iets zijn van 170
JeroenBartels
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 20:43
Rijdt met: Scalpeeel

Bericht door JeroenBartels »

Hey,
ik heb geen tweede hart gestoken, maar ik kan toch gaan tot een hartslag van om en bij de 220 hartslagen per minuut, ik heb gewoon de aanleg om een hoge hartslag te hebben (in rust ligt hij tussen de 75-85 hartslagen per minuut), dus mijn overslagpols zal dus rond de 175-180 liggen, toch bedankt voor de informatie !!! dit helpt mij echt vooruit !!!
GREETZ
JeroenBartels
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

JFK schreef:Maar omdat je aandringt begin maar volgende week met dit:

Get my point? ;)
JeroenBartels schreef::-? owkay, is dit dan met de mtb of op de weg? of met de mtb op de weg? Om eventjes een beeld te schetsen van mijn conditie :
Ik ben bezig van september en heb sindsdien een drietal keer per week met een club meegereden (rond de 60 à 70km) en mijn maximale hartslag ligt tegen de 220 hartslagen per minuut.

Maar ik zal is proberen om dit trainingsschema te volgen
Da zou ik percies ni doen? Volgens mij is JFK een beetje ironisch bezig: er bestaat inderdaad geen standaardschema. Overigens is je maximale hartslag geen maat voor je conditie.


Als je tot nog toe "slechts" drie keer per week 60-70km trainde, en dan nog met telkens een rustdag tussen, is het gewoon niet verstandig om dan opeens over te schakelen naar een week met elke dag training, en dan nog eens veel meer kilometers te gaan doen in het weekend!

Zoals JFK zei: lees veel, leer bij, maak fouten, doe mee aan wedstrijden en ontdek je zwaktes en sterktes, en train daar dan op verder... Het is nog maar je eerste jaar, echt knallen kan en hoeft toch nog niet!

Verder op zo'n jonge leeftijd toch heel erg oppassen met te intensieve trainingen en te zware krachttrainingen, probeer je toe te leggen op veel duurtrainingen met soms wat intensievere duurtrainingen...

Veel succes!
Plaats reactie