Wegtraining: met MTB of racefiets

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Polly
Mountainbiker
Berichten: 70
Lid geworden op: di 19 aug 2003 15:08

Wegtraining: met MTB of racefiets

Bericht door Polly »

Hallo, nu ik mijn specifieke mtb-voorbereiding begin zou ik graag jullie mening over het volgende weten:

Vroeger trainde ik heel veel met de racefiets op de weg maar had ik in elke wedstrijd problemen om mij aan te passen en voelde ik mij pas echt goed tegen het eind van de wedstrijd op mijn fiets, bij 3daagsen viel dat nog meer op de 3e dag was ik 1 met de fiets.
Daarom zou ik volgend jaar ook op de weg met de MTB met slicks willen rijden en koersfiets enkel bovenhalen voor enkele wegwedstrijdjes.
Hoe doen jullie dit?

Groetjes
Robin
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Rijdt met: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

Ik rij praktisch altijd op de weg met mijn MTB maar een koersfiets wordt nu stilaan een noodzaak, deze zal samengesteld zijn rond maart. Ik denk dat het ook beter is om met de mtb in natte omstandigheden op de weg te rijden, kwestie van je racegroep wat "te sparen".
Gebruikersavatar
Quadrifoglio
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 dec 2002 12:23

Bericht door Quadrifoglio »

Ik heb geen koersfiets en ben ook niet direct van zin daar geld in te investeren. Gebruik mijn ouwe MTB met slicks en koerscasette voor op de weg/rollen. Voor een biker mijn niveau meer dan goed genoeg.
Laatst gewijzigd door Quadrifoglio op di 13 jan 2004 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Steeds met de mtb. De koersfiets vind ik te oncomfortable en de zitpositie te kort. Met slick bandjes van 1.4 kan ik goed mijn plan trekken.
SPECI
Mountainbiker
Berichten: 735
Lid geworden op: za 07 sep 2002 02:00
Rijdt met: cannondale 26”

Bericht door SPECI »

ik ook altijd met de mtb,en zelfs zonder slicks,gewoon met hetgeen er op die moment opligt 8)
Gebruikersavatar
Polly
Mountainbiker
Berichten: 70
Lid geworden op: di 19 aug 2003 15:08

Bericht door Polly »

Het gene ik mij ook afvroeg is of er een verschil is in effect van training op weg met mtb of racefiets, bijvoorbeeld de snelheid in de benen enzo?

Robin
een_echte_hollander
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 15 dec 2003 22:40

Bericht door een_echte_hollander »

ik heb een koersfietsje van 500 euro nog gekocht toen ik kapitaalkrachtig was. daar rijd ik dan met mijn riem pedaaltjes op de weg [-X echt klote!
Gebruikersavatar
Pascal Geerts
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: za 03 aug 2002 02:00
Rijdt met: Thompson Team Carrosi; Kona Kula

Bericht door Pascal Geerts »

Ikke met koersfiets op de weg nu. Vind dit toch wel heel wat voordelen bieden.

Vooral, als ge bevriend zijt met enkele wielrenners, valt het niet mee om met die mannen te gaan trainen, als ge zelf met mtb zijt, en zij met koersfiets.

De gemiddelde snelheid mtb <--> koersfiets met dezelfde moeite, scheelt naar mijn gevoel toch wel zeker 2 a 3 km/h...

En ja, mtb was met 1.0 slicks.
Gebruikersavatar
etienne
Mountainbiker
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 03 nov 2002 19:01
Rijdt met: kost minder dan mijn vrouw

Bericht door etienne »

Ik gebruik 3 fietsen.
de koersfiets staat op mijn tacx. (fiets is ongeveer 30 jaar oud)
mijn merida (met 1.0 slicks) voor op straat
cannondale voor mtb

ik denk dat het weinig verschil maakt om te trainen met mtb of koersfiets op de weg.
Gebruikersavatar
Cannonneke
Mountainbiker
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 06 aug 2003 15:17
Rijdt met: Scott Spark RC WC

Bericht door Cannonneke »

Tja, het verschil is dat je sneller gaat op een koersfiets, maar de training blijft hetzelfde als je solo traint.

Ik heb al een paar keer met de bike meegereden met een groep wielertoeristen, en dan is het best duwen om aan 45-50 km/u het wiel te houden, en vooral om even snel de bocht uit te accelereren (lichtere wielen op racefiets !), maar 't geeft natuurlijk een kick om er dan te zien lossen op hun racefiets
Plaats reactie