koffie en verbranding

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Morpheo2002
Mountainbiker
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 10:30
Rijdt met: Sportivo Alu kader.

Bericht door Morpheo2002 »

Hallo Viper,
Ik wou zeker niets afbreken van wat je eerder al vermelde. Het was een poging om een veelgemaakte misvatting over vetverbranding aan te tonen. Ik ben zelf slechts recreatief bezig met fietsen en dus geen expert aangaande fietstrainingen. Het fietsen is voor mij een welkome afwisseling omdat mijn trainingen meestal heel intensief zijn. Als duurtraining combineer ik hardlopen en fietsen, intervaltraining hebben we genoeg tijdens het boksen. Elke vorm van beweging zal zijn bijdrage leveren tot het verbranden van calorien dus iedereen,heft uw gat uit de zetel en in het zadel.

groeten Jurgen.
Gebruikersavatar
PuraVida
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: do 09 okt 2003 14:40
Rijdt met: Specialized Epic Expert 2018

Bericht door PuraVida »

Morpheo_2002 schreef:Men kan enkel vermageren indien men minder calorien inneemt dan men verbruikt.
Dat klopt Morpheo... maar enkel in het begin! Als je wilt vermageren, moet je inderdaad je calorie-inname in het begin kleiner zijn dan je calorieverbruik. Maar na een tijd past je lichaam zich aan aan de verminderde calorie-inname, je lichaam springt als het ware zuiniger om met zijn energievoorraden, dus na een tijd, zal je niet meer vermageren!

Bovendien hebben we in deze topic nog niet gesproken over erfelijkheid. Je metabolisme is iets wat je niet kan sturen. Er zijn die mensen die mogen eten wat ze willen en nooit een gram bijkomen en er zijn mensen die 1 reep chocolade eten en een halve kilo bijgekomen zijn.
Tot slot vertraagt je metabolisme met je ouderdom, dus dit betekent dat je eigenlijk minder behoefte hebt aan energie naarmate je ouder wordt.
Als je bijvoorbeeld als vijftiger eet wat je als tiener allemaal naar binnen speelde, dan kunnen ze je rollen na een paar maanden denk ik. :D
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Bovendien hebben we in deze topic nog niet gesproken over erfelijkheid. Je metabolisme is iets wat je niet kan sturen. Er zijn die mensen die mogen eten wat ze willen en nooit een gram bijkomen en er zijn mensen die 1 reep chocolade eten en een halve kilo bijgekomen zijn.
Tot slot vertraagt je metabolisme met je ouderdom, dus dit betekent dat je eigenlijk minder behoefte hebt aan energie naarmate je ouder wordt.
Als je bijvoorbeeld als vijftiger eet wat je als tiener allemaal naar binnen speelde, dan kunnen ze je rollen na een paar maanden denk ik
Doorbreek de clichés please! Er zijn mensen die idd bijna mogen eten wat ze willen, want ze hebben een "slordige" stofwisseling. Ik ben er zo ene. 1m82 en nu 68 kg, op mijn scherpst 63 kg, dat wel met 130 loopkilometers per week in de benen (8-tal trainingen). Maar na maanden stil gelegen te hebben woog ik maar 66 en nu met een 6-tal uur biken en lopen 68.
Het omgekeerde is echter niet waar, van water verdik je heus niet en van een reep chocolade van 80 gr verdik je geen halve kg. Als boutade leuk maar veder is dit nonsens. Meestal wordt het metabolisme trager (efficiënter) met de leeftijd. Als je echter niet meer eet dan nodig zal je heus niet verdikken. Verdik je wel, dan eet je te veel.

De enige juiste stelling is dat je niet meer calorieën mag nuttigen dan je verbrand, gegeven je metabolisme. Je kan dus wel sturen, enerzijds door meer te verbranden en anderzijds door minder te eten.
Gebruikersavatar
PuraVida
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: do 09 okt 2003 14:40
Rijdt met: Specialized Epic Expert 2018

Bericht door PuraVida »

viper schreef: Doorbreek de clichés please! Er zijn mensen die idd bijna mogen eten wat ze willen, want ze hebben een "slordige" stofwisseling. Ik ben er zo ene. 1m82 en nu 68 kg, op mijn scherpst 63 kg, dat wel met 130 loopkilometers per week in de benen (8-tal trainingen). Maar na maanden stil gelegen te hebben woog ik maar 66 en nu met een 6-tal uur biken en lopen 68.
En hoe precies doorbreek jij de clichés? :drunk:
Zoals je zegt, ben jij iemand die ongeveer altijd hetzelfde gewicht kan behouden (66 - 68 kg), actief of inactief. Ik veronderstel dat je calorie-inname vermindert in je inactieve periode, juist?
viper schreef: De enige juiste stelling is dat je niet meer calorieën mag nuttigen dan je verbrand, gegeven je metabolisme. Je kan dus wel sturen, enerzijds door meer te verbranden en anderzijds door minder te eten.
Volledig mee akkoord, misschien wel het gemakkelijkste om te onthouden... :D
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Humm, ik ben echt wel a-typisch, want ik kan niet zeggen dat ik mijn voedingsgewoontes aanpas tijdens minder intensieve periodes, integendeel, ik ben slordiger en eet meer slechte voedingswaren, zoals frieten, snoep, frisdrank.
Ik verbrand nog altijd veel, maar het zal toch vooral genetisch bepaald zijn.

Dus ik bevestig de clichés en kan overal mijn laars aan vegen. Dat wil echter niet zeggen dat minder gelukkigen die grote inspanningen moeten doen om niet te zwaar te worden de moed moeten verliezen. Ze hebben het gewoon moeilijker daar hun lichaam efficiënter is, maar, nogmaals, er kan niet bijkomen wat er niet te veel is ingegaan. Het uitgangspunt van elk dieet.
Al die mensen die inspannigen doen of dieëten om te vermageren en toch dikker worden van een glas water, moeten toch maar ne keer opschrijven wat ze nuttigen. Probeer mij te overtuigen van het tegendeel :wink:
Bovendien riskeert een sporter weinig met een (te) lage calorieopname, in ieder geval minder dan een madameke dat al graatmager is, niets verbrandt, en dan nog wil vermageren. Dan kunnen er wel tekorten ontstaan.
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

viper schreef:Al die mensen die inspannigen doen of dieëten om te vermageren en toch dikker worden van een glas water, moeten toch maar ne keer opschrijven wat ze nuttigen. Probeer mij te overtuigen van het tegendeel
Tijdens mijn eerste consultatie bij een diëtiste (dik anderhalf jaar geleden) moest ik ook opschrijven wat ik zoal op weekbasis naar binnen speelde.
Ik heb dat op een eerlijke manier gedaan (anders heeft het geen zin) en ik heb me inderdaad nogal ogen getrokken.
Je weet van jezelf niet wat je eet (en drinkt! :oops: ) totdat je het eens zwart op wit op papier zet.
Plaats reactie