Gorp

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Puzzle
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: za 19 aug 2006 11:15
Rijdt met: MBK Super Sprint

Gorp

Bericht door Puzzle »

Ik heb eens gelezen dat de Amerikanen voor "gorp" zijn: een mengeling van gelijke delen zoute pinda's, rozijnen en smarties.

Ze zeggen dat daar alles in zit om lange tijd door te kunnen gaan.

Zou dat goed zijn?
d-man
Mountainbiker
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 01:31
Rijdt met: nog geen

Re: Gorp

Bericht door d-man »

Puzzle schreef:Zou dat goed zijn?
Een ding weet ik zeker=> mij smaakt het niet, die M&M worden door de pinda's ook zout, en dat is echt niet te eten :roll:


ontopic:
Wat voedingwaarde e.d betreft heb ik geen idee of het goed is of niet, dus ook geen idee of je er langer kan op doorgaan #-o
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

amerikanen eten over het algemeen troep... idem 'GORP'
Simp
Mountainbiker
Berichten: 674
Lid geworden op: ma 01 aug 2005 18:31
Rijdt met: Dean Colonel / Stumpjumper beach

Bericht door Simp »

Mengeling die door alpinisten vaak wordt gegeten, veel voedingswaarde, dus je moet er weinig van eten (wat je sowieso niet kan op grote hoogte). Maar om op zeeniveau je vol te proppen met M&M's en nog wat, niet zo'n best idee.
Gebruikersavatar
Puzzle
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: za 19 aug 2006 11:15
Rijdt met: MBK Super Sprint

Bericht door Puzzle »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chocolade schreef:Productie van chocolade begint met het mengen van de grondstoffen : cacaomassa, cacaoboter, suiker. Soms ook wel vanille. Voor melkchocolade moet ook melkpoeder worden toegevoegd. Witte chocolade, bestaat uit een grote hoeveelheid suiker, melkpoeder, cacaoboter, maar zonder cacaopoeder.
En als ik nu een zak gegrilde pinda's neem en ik pel ze (wat redelijk veel werk is), dan heb ik geen zout.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pinda schreef:Aardnoten bevatten naast 45 tot 50 % vet ook 25 % eiwit, maar slechts weinig koolhydraten.
Dan is de mengeling van pinda's, rozijnen en smarties voornamelijk vet, suiker en eiwit.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

Simp schreef:Mengeling die door alpinisten vaak wordt gegeten, veel voedingswaarde, dus je moet er weinig van eten (wat je sowieso niet kan op grote hoogte). Maar om op zeeniveau je vol te proppen met M&M's en nog wat, niet zo'n best idee.
inderdaad. Alpinisten eten op grote hoogte vaak voeding die je zelden op zeeniveau eet (oa de combinaties)
een spagetti eten op 4000meter (of meer) is als een baksteen binnenkrijgen, en bijna onverantwoord. Gorp barst van de kolhydraten, maar je hebt niet veel nodig om een tijd verder te kunnen.
vaak benutten ze het in kleine mates bij lange klimmen, en in de kampen proberen, ze 'normaal' te eten.

als je de amerikanen als voorbeeld neemt, zit je verkeerd. de gemiddelde voeding daar bestaat voor 90% uit vetten, suikers en andere smeerlapperij. das meteen ook de reden waarom het er stikt van de michelin-mannekes. :)
Plaats reactie