Vermogentests uitgerekend : onzin

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Puzzle
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: za 19 aug 2006 11:15
Rijdt met: MBK Super Sprint

Bericht door Puzzle »

Simp schreef:Profs trappen zeker niet steeds loodrecht op de cranks, de enige die daar een beetje in de buurt kwam was Armstrong.
Volgens mij was het Jacques Anquetil.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jacques_Anquetil

Armstrong staat niet zo hoog in de top 200:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Daniel_Marszalek
Laatst gewijzigd door Puzzle op ma 19 mar 2007 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
wim040
Mountainbiker
Berichten: 181
Lid geworden op: vr 05 mei 2006 21:31
Rijdt met: iets met 2 wielen

Bericht door wim040 »

Hi

Effe wat reageren :
3) Schatting van het vermogen.
Uiteindelijk is jouw tabel ook maar schattingen want je legt deze test ook niet af in gecontroleerde omstandigheden. Bijvoorbeeld
1) pekbaan: wat is de definitie van een pekbaan
2) staat van fiets, banden ketting ed: wrijvingsverliezen
3) luchtweerstand door houding
4) ...

Dit maakt dat de berekende waarden voor dezelfde persoon inderdaad een indicatie van (hopelijk) progressie zullen tonen maar weeral niet goed vergelijkbaar zijn met andere mensen die met ander materiaal de test via jouw protocol doen.

Uiteindelijk gaat het erover om een test te kunnen doen in gecontroleerde en herhaalbare omstandigheden met steeds hetzelfde protocol. De absolute ijking is een ,terecht, ander verhaal. De vergelijking van prestaties die steeds via hetzelfde protocol en op dezelfde machine zijn afgenomen vind ik nuttig.

en je hartslag had niet boven ongeveer 220-leeftijd mogen komen.
En waarom zou dit zijn ? We weten allemaal dat dit een gemiddelde is dat voor iedereen dat afwijkend kan zijn. In een degelijk sportcentrum kijken ze eerst je hart na en staan er tijdens de test de nodige toestellen klaar voor het geval van. Ik dacht dat een sportinspanningstest medisch ook tot doel heeft om te zien dat je hart in een "crisissituatie" geen problemen geeft. Je wilt toch ook weten wat je hart gaat doen als je de Mount ventoux of de muur gaat oprijden ?

Wim
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

normaal loopt een test door tot de uitputtingsgrens vrijwel bereikt is. (het moment waar de mogelijkheid tot inspanning enkel nog bergaf gaat)
enkel op deze basis, kan een een vrij exact zicht hebben op de mogelijkheden van de persoon - op dat moment met de huidige conditie.

bijkomend voordeel bij een intensieve test, ivm met de harslag onder hoge inspannig, is dat men zo afwijkingen kan vaststellen.

er zijn heel wat gevallen die onder een normale inspanning een normaaal resultaat weergeven. echter tijdens een diepe intensieve inspanning, word een afwijking vastgesteld.
het zijn dan ook vaak deze renners die weleens doodvallen tijdens, of vlak na een wedstrijd.
bij wie deze inspannings-afwijking word vastgesteld, zal men altijd een verbod tot wedstrijden, en zeer intensieve inspanningen (oa eens goed doorvlammen op een TT) geven.
wim040
Mountainbiker
Berichten: 181
Lid geworden op: vr 05 mei 2006 21:31
Rijdt met: iets met 2 wielen

Bericht door wim040 »

er zijn heel wat gevallen die onder een normale inspanning een normaaal resultaat weergeven. echter tijdens een diepe intensieve inspanning, word een afwijking vastgesteld.
het zijn dan ook vaak deze renners die weleens doodvallen tijdens, of vlak na een wedstrijd.
bij wie deze inspannings-afwijking word vastgesteld, zal men altijd een verbod tot wedstrijden, en zeer intensieve inspanningen (oa eens goed doorvlammen op een TT) geven.

Inderdaad, daarom dat de bewering
je hartslag had niet boven ongeveer 220-leeftijd mogen komen
fout is bij een degelijke inspanningsproef onder medisch toezicht .

Wim
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

de hartafwijking op intensieve inspanning heeft niks met een maximale pols te maken.

een ex trainingspartner van me had zo een afwijking. pas op een pols vanaf 178 (zijn maximale was 196-28jaar) was de afwijking aanwezig... een overslag word dus hiermee niet bedoeld (bijna elke duursporter heeft deze) - wel een onregelmatig ritme in de uitdraai.
deze was 2 snelle korte slagen achter elkaar binnen een duidelijk kortere tijdspanne dan de rest van de curve, vaak gevolgd door een overslag. wat dus duidelijk abnormaal was.
de overslag was niet verontrustend, wel de 2 korte slagen binnen abnormaal korte tijdspanne... bij alle uitdraaien onder de 178 pols was deze niet aanwezig.
het probleem was blijbaar al lange tijd aanwezig. na een zware wedstrijd was hij nogal eens misselijk, en had de dag erna vaak de linkerarm en schouder een raar gevoel (leek een beetje te tintelen) einde carriere wielrenner dus.
hij traint nu nog veel, maar vermijd altijd de hoge inspanningszones, en plant steeds 2 komplete rustdagen in de week.
helaas voor hem, want hij kon echt wel heel hard fietsen.
Gebruikersavatar
blubberduck
Mountainbiker
Berichten: 851
Lid geworden op: wo 17 dec 2003 16:22
Rijdt met: Epic S-Works WC 29", Stump S-Works 29"

Bericht door blubberduck »

Puzzle schreef:Als je achteraan in de dertig bent dan heb je geluk dat je dit hebt overleefd. De test had niet langer mogen duren dan 25 minuten en je hartslag had niet boven ongeveer 220-leeftijd mogen komen.
Dat is pas nonsens, ik ben jammer genoeg al 48 jaar en heb een max. hartslag van 195!
Mijn omslagpunt is ergens rond de 175-177 hr.
Mijn rust hr is +/- 48-52
bij stevige crono's ala Hagelandse had ik een gemiddelde hartslag van 167hr gedurende meer dan 4 uur.
Dus zou ik al vele malen dood gevallen zijn....alé bij deze ....dus volgens jou mag ik niet boven de theoretische max mogen fietsen 220-48= 172!!!
Normaal gezien deze maand zou ik een inspanningstest in AZ Gent laten doen en dan moet ik eigenlijk stoppen bij hr 172, of heb ik het mis...

Greetz 8)
Gebruikersavatar
Puzzle
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: za 19 aug 2006 11:15
Rijdt met: MBK Super Sprint

Bericht door Puzzle »

Wat een drukte voor die hartslag.

Het was een amateur dus ik ging uit van 220-leeftijd, een statistisch gemiddelde.

Ik weet dat ook dat er speciale gevallen zijn die op hun 59 jaar beginnen te lopen en die dan marathonloper worden, en als het elfstedentocht is zijn er altijd bij van 80 jaar die hem volledig uitrijden. Op zulke mensen heb ik geen zicht.

Wat de dalende hartslag bij stijgende belasting betreft: bij zoogdieren stijgt het zuurstofgebruik constant met de snelheid. Dus een dalende hartslag zou kunnen verklaard worden door:
- efficiënter trappen,
- iets genomen tijdens de test,
- betere ademhaling (ellebogen tegen elkaar op het stuur belemmert de ademhaling).

Bij vogels daarentegen is er een optimale vliegsnelheid. Als ze trager of sneller vliegen dan verbruiken ze meer zuurstof. Dus als de belasting toeneemt en je hartslag zakt, dan is dat een teken dat je kunt vliegen.
Laatst gewijzigd door Puzzle op ma 19 mar 2007 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Puzzle
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: za 19 aug 2006 11:15
Rijdt met: MBK Super Sprint

Bericht door Puzzle »

Blubberduck schreef:ik ben jammer genoeg al 48 jaar
Prijs je gelukkig. Er zijn ook mensen die geen 48 jaar worden.

1 op de 60 jongens verdrinkt voor hij 18 is.

1 op de 20 mannen wordt geen 35.
Laatst gewijzigd door Puzzle op ma 19 mar 2007 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

statistieken...statistieken..........
verder zijn we ook geen vogels :)

kweet wel wat je bedoelt, en theoretisch is het inderdaad een 220 ongeveer - leeftijd.
in de praktijk heb je daar totaal niks aan, want het klopt van geen kanten.
en het is heel erg individueel.

sommigen hebben een max op 33 jaar van 176 en omslag op 144.
anderen op die leeftijd hebben dan weer bv 192 en omslag 173.
en ook afhankelijk van de groeiende conditie verschilt het.


de topicstarter toont wel aan dat de test nogal eens sterk kunnen afwijken van de realiteit. en zoals al eerder gezegd : de toestellen waarop de test word gedaan, verschillen ook tegenover elkaar.
sommigen zullen vrij nauwkeurig weergeven, terwijl anderen er ruim 10% naast zitten (soms nog meer)
Gebruikersavatar
Puzzle
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: za 19 aug 2006 11:15
Rijdt met: MBK Super Sprint

Bericht door Puzzle »

Blubberduck schreef:ik ben jammer genoeg al 48 jaar
1 op de 10 mannen wordt geen 50.
Laatst gewijzigd door Puzzle op ma 19 mar 2007 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie