Last van pijn i/d kuitspieren

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Wouter VE
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 08 nov 2006 21:08
Rijdt met: Scott Scale 60 Deore (XT) rockshox Tora 318
Contacteer:

Last van pijn i/d kuitspieren

Bericht door Wouter VE »

Ik ben woensdag gaan fietsen.
30 Km waarvan 15km mountainbike.
Aan een redelijk hoog tempo. In het begin toch. Na 20 km begon ik pijn in de kuiten te krijgen . Maar ik had wel al 3 weken niet gemountainbiked.
Zijn da mij spieren die te zwak zijn. zo ja wat kan ik daar he beste aan doen. Wat voor trainingen enz..

Bedankt
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

te weinig basisconditie. en te hard van stapel gelopen tijdens het tochtje.

wel dit, en belangrijk om te weten :

krampen in de kuiten kan - indien je toch behoorlijk getraind bent - een teken zijn dat je nogal laag zit met je Vitamine D. een laag gehalte, of zelfs een tekort.
een tiener die een sterk groeiproces doormaakt, heeft dit ook.....de spieren staan onder 'stress', een nogal behoorlijke spanning. daarbij komt dat door de sterke groei in korte tijd, ook veel mineralen enz worden opgebruikt, waaronder vit D. in combinatie met sterke groei op korte termijn en een tekort, gaan de krampen zich veel vaker voordoen, zelfs met minder inspanningen te leveren.


rijd eens een dikke week vrij rustig, en in die week een 2x goed doorrijden (kalm beginnen en uitrijden) met tussenfases. herhaalt het zich, mogelijk een tekort aan vit.D
jakke2k
Mountainbiker
Berichten: 298
Lid geworden op: ma 07 nov 2005 21:40
Rijdt met: Specialized Rockhopper

Bericht door jakke2k »

Vooral niet forceren! Ik heb een gelijkaardig scenario meegemaakt, nu ongeveer een jaar geleden. Ondertussen zit ik een kleine 2 maand terug op de fiets. Bijna een jaar out geweest met een enkelblessure!

Niet forceren dus...
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Bericht door julie »

of je zadel staat net wat te hoog...
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

te hoog zadel kan, maar dan gaat het heel vaak gepaard met overstrekte hamstrings die pijnlijk aanvoelen, pees-irritatie aan de buitenste kniepezen.
Gebruikersavatar
Wouter VE
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 08 nov 2006 21:08
Rijdt met: Scott Scale 60 Deore (XT) rockshox Tora 318
Contacteer:

Bericht door Wouter VE »

Bedankt.
Maar ik denk niet dat het door vitamine te kort is.
In het begin toen ik mijn mountainbike had had ik ook z'n last van mijn kuiten. Na een paar weken fietsen ging dat over.
Dus ik moet regelmatig trainen en niet te hard. En 2 maal per week harder maar rustig beginnen.

Bedankt.


(Er mogen nog meer van die raadgevingen komen) :roll:
Gebruikersavatar
Wouter VE
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 08 nov 2006 21:08
Rijdt met: Scott Scale 60 Deore (XT) rockshox Tora 318
Contacteer:

Bericht door Wouter VE »

Kheb nog altijd last van de kuitspieren. Zelfs meer last als ik baan rijd dan mountainbike.
Maar hoe train ik het beste op de baan of mountainbike??

Als ik bv 40 km heb gereden (mountainbike of baan) dan geraak ik niet meer vooruit door mijn benen.
Iemand trainingstips...
[-o< :-?
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

het blijvend kuitprobleem /krampen, kan duiden op een Vitane D tekort, of laag niveau.
zeker gezien je ook op de koersfiets hetzelfde probleem hebt (een voordien niet waarschijnlijk)
een kleine kuur is nooit verloren, een grote kans dat het opgelost geraakt.
bijkomstig kan je ook foliumzuur en magnesium innemen, samen met de Vit. D.

Foliumzuur is ideaal om de opname te verhogen. Magnesium is dan weer goed om oa de bloedstroming te verhogen. het verwijd de aderen, wat dus vooral voor de kleine onderhuidse adertjes goed is.
bij koude worden deze vernauwd, wat je sneller koude handen en voeten geeft. magnesium zorgt er oa voor dat deze aderen iets verder open blijven.
een kuur van 3 a 4 weken is nooit verloren, zeker in de wintermaanden niet.
vrij te verkrijgen bij elke apotheek, en niet duur.


in een ander geval :
heb je nieuwe schoenen? dan is er een grote kans dat je schoenplaatjes te ver naar voor staan. op die manier krijgen je kuiten alle druk te verwerken, het bovenbeen maar minimaal.
Gebruikersavatar
Wouter VE
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 08 nov 2006 21:08
Rijdt met: Scott Scale 60 Deore (XT) rockshox Tora 318
Contacteer:

Bericht door Wouter VE »

Bedankt.[-o<
Ik moet zeggen dat ik wel tamelijk snel koude handen heb, en dit is de tweede winter dat ik rijd en dit is ook de tweede winter dat ik last heb van mijn kuiten, alleen in de winter. Ik zal eens naar de apotheker gaan.

En wat ik ook merk al ik z'n spray op mijn benen spuit die de spieren warm maken dat ik minder last heb van die vermoeiende kuiten.

Ik heb wel geen koersfiets, en ook geen klikschoenen.

(Maar moet ik bij de apotheker gewoon naar foliumzuur ,magnesium en vit. D vragen?)
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

ja, kan je daar vragen. zo hoog mogelijk gedoseerd per ampul/tablet.
oja..geen multivitaminencomplex.... er zit hier vanalles wat in, maar de dosis is gewoon te verwaarlozen. reken dat je normaal een 5% opneemt.
plus dat bepaalde mineralen de opname van anderen tegengaan.
dus het beste is, de 3 apart bestellen en innemen.
vaak is vit D 1x per dag, foliumzuur en magnesium 2x per dag.
na een 3 a 4 weken stoppen.
waarom 3 a 4 weken?
een kuur bestaat vaak uit deze enekel weken.
een week innemen heeft niks baat. het is pas na x-aantal weken dat men normaal echt resultaat merkt.
magnesium werkt sneller... enkele uurtjes na inname is het al in werking. hoe hoger je magnesiumgehalte (binnen max. limiet ) word, des te beter zal de doorbloeding zijn.
ook foliumzuur doet al erg snel zijn werk. het word zeer makkelijk verwerkt en opgenomen door het lichaam.


best in te nemen 10 tot 15min. voor het eten met WATER of VERS-GEPERST fruitsap. geen koffie, cola etc...


je moet geen bang hebben in overdrijven op deze manier. de Belgische waardes liggen zelfs een stuk lager (waardes dagelijks gebruik) dan de buurlanden, en zeker vergeleken bij de amerikaanse produkten (6 a 8x lager bij ons.


ben je nog volop in groei, dan kan dit ook invloed hebben. zeker als je nogal fel gegroeid bent afgelopen jaar. Vit. D verhelpt dan wel de krampen. in de groeifase word dit mineraal nogal veelvuldig gebruikt door het lichaam.
Plaats reactie