Elite Direto XR-T of Wahoo KICKR Core

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
rho
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Elite Direto XR-T of Wahoo KICKR Core

Bericht door rho »

Ik will een direct drive trainer aanschaffen voor de wintermaanden of gewoon slecht weer in het algemeen. Ik haat fietsen in de modder.
Probleem is dat ik eigenlijk ook zo weinig mogelijk met cijfertjes bezig ben tijdens het fietsen. (ik heb daar slechte ervaringen mee: alle focus op de cijfertjes en totaal geen focus op het plezier van het sporten meer) Ik wil dus gewoon op de trainer fietsen en ondertussen naar wat beeldjes kijken. Dat mag een film zijn of een video van een virtuele rit. Maar ik zou dus liefst geen app willen gebruiken die me tegen anderen (virtueel of niet) laat rijden of de focus legt op steeds verbeteren van prestaties en regelmatige testen etc ... Ik ben 100% zeker dat dit me het plezier op korte termijn gaat ontnemen.
Een goeie, betrouwbare trainer, die ook echt goed werkt met een zo beperkt mogelijke app. is ideaal. Ik ben dus geen Zwift of andere trainingsapp gebruiker.
Ik zie over de Elite wat negatieve reviews opduiken wat de betrouwbaarheid betreft en zeker wat klantenservice betreft. Over de Wahoo lees ik dat veel minder.
Klopt het dat de Wahoo enkel werkt met een app waar je een abonnement op moet nemen?

Ik zou een basic fietstrainer kunnen aanschaffen, maar die gaan qua functionaliteit weer helemaal de andere kant uit. (misschien wel een goed idee voor mij?) Daarbij moet je dan nog een extra wiel en band aanschaffen, wat het verschil in kosten weer een stuk doet slinken. Een Tacx Boost zou dan een optie zijn. Die heeft gewoon 10 standen om de weerstand te regelen. Volstaat dat? Geen idee eigenlijk. Ik heb een 12 speed waar ik nog mee kan spelen ook.
Hoeveel lawaai maakt zoiets t.o.v. zo'n direct drive?
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 543
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Elite Direto XR-T of Wahoo KICKR Core

Bericht door Jumping Jack »

Ik vind die trainingen in bv Zwift net erg leuk, omdat die je een doel en uitdaging geven. Voor de rest zeggen de cijfers mij ook niet zo veel hoor. Ik stond er aanvankelijk ook sceptisch tegenover, maar moet zeggen dat ik al veel plezier gehad heb van mijn elite suito. En in de lente en zomer pluk je de vruchten van het zweet dat je in de winter in de garage / zolder / paincave hebt vergoten :-D .

Maar als het even kan, rij ik nog altijd liefst buiten. Dat blijft toch iets compleet anders.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Elite Direto XR-T of Wahoo KICKR Core

Bericht door Dickie »

Ook liever buiten voor ritjes, behalve gisterenavond. Mist en er wordt heel wat (op)gestookt dezer dagen. Kuch kuch.
Ik ga nu ook wat gezonder op de trainer bollen, Suito T. Met RGT, Elite app en nu ook even Kinomap trial op I-pad.
Maak je zo uitdagend als je wil, want je kan evengoed naar nieuws,voetbal of film kijken.
De real life video's zijn ook op eigen tempo te bollen. Eigenlijk vind ik de virtuele competitievere ritten ook best leuk.
Grootste voordeel vind ik de stillere werking. Vroeger eerst losse rollen en daarna een basic vast model met magnetische rol gehad en die waren toch luidruchtiger. Zodanig dat tv te luid moest.
Direct drive is ook wat motiverender, het begin van een klim zien aankomen en dan beginnen voelen in de pedalen is toch wat leuker dan de weerstand wat verhogen met de switch.
Geen ervaring met de Wahoo, maar ben toch nog tevreden met de Elite.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Elite Direto XR-T of Wahoo KICKR Core

Bericht door Boebbel »

De software moet je echt apart van de trainer zien. Tegenwoordig kunnen ze allemaal "alles". Virtueel fietsen op echte of valse wegen kan je doen (Rouvy, RGT, Zwift, ...), maar je kan die evengoed gewoon aan de app op je telefoon of je Garmin koppelen en daar de weerstand regelen - dat is uiteraard gratis. Daartussen heb je nog een soort privé-spinninglessen via Systm.

De eventuele abonnementen zijn onafhankelijk van de trainer, de meeste hebben een proefperiode van enkele weken, maar meestal krijg je wel een langere proefperiode als je de app van de dezelfde fabrikant gebruikt. Er zijn hier en daar wat gratis dingen, al dan niet beperkt in keuze qua routes of beperkt in afstand.

Ik zou zeker voor een direct-drive gaan.
rho
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: Elite Direto XR-T of Wahoo KICKR Core

Bericht door rho »

Jumping Jack schreef: do 01 dec 2022 16:25 Ik vind die trainingen in bv Zwift net erg leuk, omdat die je een doel en uitdaging geven. Voor de rest zeggen de cijfers mij ook niet zo veel hoor. Ik stond er aanvankelijk ook sceptisch tegenover, maar moet zeggen dat ik al veel plezier gehad heb van mijn elite suito. En in de lente en zomer pluk je de vruchten van het zweet dat je in de winter in de garage / zolder / paincave hebt vergoten :-D .

Maar als het even kan, rij ik nog altijd liefst buiten. Dat blijft toch iets compleet anders.
Ik wil net geen cijfertjes zien omdat ze me wel wat zeggen. En dat is het probleem. Ik ga me meer met de cijfertjes bezig houden dan met plezier beleven aan wat ik doe (ik ben al enkele malen in die val getrapt en wil mezelf dit niet nogmaals aandoen).
Daarbij ben ik heel moeilijk te trainen. Ik heb een probleem met recuperatie. Zeer complexe materie, maar het wil dus zeggen dat ik jammer genoeg veel minder op training reageer dan de gemiddelde sporter. Wat het concentreren op cijfertjes en uitdagingen en doelen nog eens extra frustrerend maakt.
Boebbel schreef: vr 02 dec 2022 11:06 De software moet je echt apart van de trainer zien. Tegenwoordig kunnen ze allemaal "alles". Virtueel fietsen op echte of valse wegen kan je doen (Rouvy, RGT, Zwift, ...), maar je kan die evengoed gewoon aan de app op je telefoon of je Garmin koppelen en daar de weerstand regelen - dat is uiteraard gratis. Daartussen heb je nog een soort privé-spinninglessen via Systm.

De eventuele abonnementen zijn onafhankelijk van de trainer, de meeste hebben een proefperiode van enkele weken, maar meestal krijg je wel een langere proefperiode als je de app van de dezelfde fabrikant gebruikt. Er zijn hier en daar wat gratis dingen, al dan niet beperkt in keuze qua routes of beperkt in afstand.

Ik zou zeker voor een direct-drive gaan.
Ik vind zulke abonnementen maar niks. In mijn geval zijn ze eigenlijk gewoon te duur voor wat ik er in mijn situatie kan uit halen.
Ik zou het dus gewoon met de gratis apps of apps die je 1 maal aankoopt willen doen.
Het plan was om de telefoon te gebruiken voor het regelen van de weerstand en dan gewoon een film/serie/YT casten naar een groter scherm.
Ik heb vroeger ritten van meer dan 2 uur op de rollen gedaan ... in een raamloze, niet geïsoleerde, ijzeren garagebox, met 1 TL lamp en een grasmachine als gezelschap. Ik denk dat ik me dus wel kan bezig houden voor een tijdje als ik in een bakstenen gebouw met uitkijk op een tuin kan fietsen met voldoende licht en een leuke film voor me. :-)

Ik zie hier precies wel wat tevreden Elite gebruikers. Een collega heeft ook een Elite en is er ook tevreden over. Ik heb de Suito T nu in mijn short-list opgenomen.
Het klopt toch dat op de meegeleverde hub een SRAM PG-1230 cassette past?
Dan heb ik nog een spacer voor tussen de remblokken nodig en eventueel een 148x12 Boost steekas. (of ik moet die van mijn fiets gebruiken) Klopt?

Ter info: In de weekends ga ik gewoon buiten fietsen als het weer het een beetje toelaat.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Elite Direto XR-T of Wahoo KICKR Core

Bericht door Dickie »

Je zal dan extra een XD-body én boost-adapter moeten meebestellen, te gebruiken met de as die je hebt.
Standaard wordt de Suito-T geleverd met Shimano body en kit voor QR en 142/12 steekas.
Spacer tussen remblokken gebruik ik niet, gewoon van remhendel afblijven.
rho
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: Elite Direto XR-T of Wahoo KICKR Core

Bericht door rho »

Dickie schreef: vr 02 dec 2022 13:47 Je zal dan extra een XD-body én boost-adapter moeten meebestellen, te gebruiken met de as die je hebt.
Standaard wordt de Suito-T geleverd met Shimano body en kit voor QR en 142/12 steekas.
Spacer tussen remblokken gebruik ik niet, gewoon van remhendel afblijven.
De SRAM PG-1230 cassette zou op een HG body van Shimano moeten passen. (dit zou de enige 12 speed cassette moeten zijn waar dat mee lukt) Klopt dat niet?
Ik zie nu ook dat 148x12 optioneel is. Welke adapter heb ik dan nodig?
Dat blokje tussen de remmen kost hooguit een paar euro.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Elite Direto XR-T of Wahoo KICKR Core

Bericht door Boebbel »

rho schreef: vr 02 dec 2022 14:11 De SRAM PG-1230 cassette zou op een HG body van Shimano moeten passen. (dit zou de enige 12 speed cassette moeten zijn waar dat mee lukt) Klopt dat niet?
Jawel hoor, ik heb zelf met de NX op een Kickr Core gereden. Wel even nalezen qua spacing met een 12-speed MTB derrie. Nu zal dat waarschijnlijk niets meer zijn, maar ik weet dat er ooit problemen waren met de lange kooi - al was dat op een Tacx, dacht ik.
rho
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: Elite Direto XR-T of Wahoo KICKR Core

Bericht door rho »

Boebbel schreef: vr 02 dec 2022 14:26
rho schreef: vr 02 dec 2022 14:11 De SRAM PG-1230 cassette zou op een HG body van Shimano moeten passen. (dit zou de enige 12 speed cassette moeten zijn waar dat mee lukt) Klopt dat niet?
Jawel hoor, ik heb zelf met de NX op een Kickr Core gereden. Wel even nalezen qua spacing met een 12-speed MTB derrie. Nu zal dat waarschijnlijk niets meer zijn, maar ik weet dat er ooit problemen waren met de lange kooi - al was dat op een Tacx, dacht ik.
Thanks!
Dan laat ik de cassette in mijn shopping list staan.
Ik had ook ergens gelezen bij 1 model van die trainers dat dit ondertussen geen probleem meer is. (kan idd de Tacx zijn) Ze hebben het dus opgelost.

Nu moet ik eigenlijk enkel nog de juiste adapter voor een 148x12 boost steekas vinden.
rho
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: Elite Direto XR-T of Wahoo KICKR Core

Bericht door rho »

Elite Suito T is besteld.
Ik ben benieuwd.
Plaats reactie