Welke voeding supplementen gebruik ik best?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
Laurens_MF
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 25 okt 2020 14:13

Welke voeding supplementen gebruik ik best?

Bericht door Laurens_MF »

Yo guys

Ik vroeg me af welke voeding supplementen jullie gebruiken.

Ben er zelf niet echt mee bezig, maar ik denk dat ze wel nuttig kunnen zijn. Ik ken enkel Omega 3 https://www.flinndal.nl/omega-3-vetzure ... xtra-forte" onclick="window.open(this.href);return false; maar ik weet niet of dit het beste is voor mountain biking.

Iemand die mij ermee kan helpen?

Groetjes

Laurens
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Welke voeding supplementen gebruik ik best?

Bericht door spaghetti_2 »

Ik heb me uit interesse al wel goed ingelezen over voeding en supplementen.
De algemene consensus (en ook mijn overtuiging) is dat je met een gezonde en gevarieerde voeding alles binnenkrijgt wat je nodig hebt.
En zelfs als je een bepaald tekort hebt, is het niet zeker dat je die weggewerkt krijgt met supplementen. De biobeschikbaarheid (de mate waarin je lichaam een element kan opnemen) van een supplement is vaak lager dan die van natuurlijke voeding.

De enige uitzonderingen van supplementen die wel nuttig kunnen zijn, zijn cafeïne (prestatiebevorderend) en omega-3 supplementen. Omega-3 vetzuren hebben bewezen positieve effecten op de gezondheid en men krijgt er te vaak van binnen. Lijnzaad en gezonde vette vis zijn natuurlijke producten om deze vetzuren binnen te krijgen. Ikzelf neem geen supplementen maar schenk dus wel veel aandacht aan een gezonde en gevarieerde voeding. En ik vind dat allemaal lekker, zonder dat ik het gevoel heb dat ik tegen veel nee moet zeggen.

P.S.: de meesten krijgen voldoende cafeïne binnen en het prestatiebevorderend effect geldt enkel tijdens de inspanning (of vlak ervoor). Ik wil dus absoluut niet zeggen dat je bij je maaltijden cafeïne pillen moet gaan nemen, liefst niet!
dejoere
Mountainbiker
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 29 aug 2018 08:50

Re: Welke voeding supplementen gebruik ik best?

Bericht door dejoere »

Ik zou zeggen geen enkel... Variatie in uw eten zou voldoende moeten zijn.

En je zou ervan verschieten hoe gezond aardappelen zijn :)
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Welke voeding supplementen gebruik ik best?

Bericht door Mister No Chaïn »

Het enige wat ik in huis heb is Whey. Ik gebruik dat vooral in de wintermaanden als ik op de rollen rijd.
Op een werkdag kom ik vrij laat thuis, eet ik een pannenkoek of 3, laat dat eventjes zakken en hup de rollen op. Als ik van de rollen kom maak ik een shake met een banaan en whey, wat ik dan tijdens het douchen op drink. Op die manier heb ik extra koolhydraten, eiwit en vocht binnen. Ik ken mezelf, als ik dat niet doe eet ik tussen het douchen en slapen gaan niks, honger heb ik na het fietsen niet. Op 3 pannenkoeken je afmatten en dan niet eten tot 8u s'ochtends is het ook niet. Ik ben van nature al een kleine eter dus te weinig goede voedingsstoffen binnenkrijgen is bij mij een groter probleem als teveel.
RemiD
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 24 jan 2021 18:55

Re: Welke voeding supplementen gebruik ik best?

Bericht door RemiD »

Laurens_MF schreef: zo 25 okt 2020 14:18 Yo guys

Ik vroeg me af welke voeding supplementen jullie gebruiken.

Ben er zelf niet echt mee bezig, maar ik denk dat ze wel nuttig kunnen zijn. Ik ken enkel Omega 3 https://www.flinndal.nl/omega-3-vetzure ... xtra-forte" onclick="window.open(this.href);return false; maar ik weet niet of dit het beste is voor mountain biking.

Iemand die mij ermee kan helpen?

Groetjes

Laurens
Welke supplementen je nodig hebt hangt eigenlijk af van je persoonlijke ervaring van je lichaam. Als je veel last hebt van spierkramp, dan kan het bijvoorbeeld zijn dat je een magnesiumtekort hebt. Dat is dus het enige supplement (naast whey) dat ik neem, omdat ik daar zeker aan het begin last van had. Heb even op de website gekeken en ik zou deze aanraden: https://www.flinndal.nl/mineralen/magnesium

Voor de rest sluit ik me aan bij de suggesties van de anderen!
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Welke voeding supplementen gebruik ik best?

Bericht door i-Mac »

Vitamine D kan tijdens de winter geen kwaad. Je lichaam krijgt het door zonlicht of vette vis of volle melk. Zonlicht is in de winter niet altijd even gemakkelijk is, zeker als je veel binnen zit.
allard
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 27 jan 2023 19:52

Re: Welke voeding supplementen gebruik ik best?

Bericht door allard »

Hé man,

Met mijn ervaring in de supplementenbranche zou ik de volgende supplementen adviseren:

Echt nodig:

-Magnesium (Verbeterd je slaap en bevordert het herstel)
-Omega-3 (Verlaagt vetten en verbeterd zicht)
-Vitamine D3 (Stimuleert aanmaken testosteron bij mannen)
-Creatine (Vollere spieren dankzij vasthouden van vocht en bevorderen korte intensieve krachtinspanningen)

Optioneel, hangt van je voorkeur en doelstellingen af:

-Pre workout (kan helpen voor meer energie tijdens een training, maar is niet per se nodig)

Er bestaan eigenlijk geen beste supplementen, omdat dit per persoon verschillend is. Dit hangt sterk af van je persoonlijke doel en manier van trainen.

Als ik nog ergens mee kan helpen, let me know!
Plaats reactie