Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training Trainen met de hartslagmeter.

Trainen met de hartslagmeter.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


Bericht di 04 nov 2014 02:09
chrisper Mountainbiker

Berichten: 1024
Mijn bike: Trek HT 29inch / Cube HT 26inch
Ok bedankt voor de reactie/advies

Bericht za 03 jan 2015 20:31
mtbcube Mountainbiker

Berichten: 109
Mijn bike: MTB Cube 29 inch
als ik rij en dat doe ik wel degelijk want ik probeer elke dag wel mijn kilometers te doen en dit tussen de 30 @ 50 km per dag ,en ik heb elke dag mijn hartslagmeter aan ,en zeker met de mtb want dan weet ik dat ik 25 slagen per minuut meer heb als met de koersfiets te gaan rijden .

De hartslagmeter zomaar afschieten zou ik persoonlijk niet doen ,het kan je helpen met de opbouw van je conditie .

Het stoort niet als je het aanhebt en als je zo en paar maanden aan het rijden ben kan je beetje goed zien aan welke snelheden en bepaald routes je hartslag omhoog gaat ,en je ziet ook natuurlijk hoe lang en bij welke snelheid je en constante hartslag hebt ,en hoe snel je hartslag snel terug zakt naar inspanningen .

Bericht do 02 jul 2015 12:09
dde561 Mountainbiker

Berichten: 4
Wanneer je traint met een hartslagmeter zijn er toch bepaalde zaken die in in acht moet nemen:
- uw hartslag verhoogt naarmate de rit langer duurt, dit is een normaal fenomeen (cardiac drift)
- uw hartslag zal hoger of lager zijn naarmate het warmer/kouder wordt
- uw hartslag zal verhogen naarmate je meer gedehydrateerd bent
- uw hartslag is afhankelijk van uw stress niveau
- uw hartslag is afhankelijk van het niveau van de dag
- gebruik geen hartslagmeter om intervallen te doen, uw hartslag loopt immers achter op de prestatie

Misschien is het wel een goed middel om in het begin aan te leren wat de impact is van arbeid op uw lichaam, maar na enkele maanden trainen moet je bijna blindelings kunnen zeggen welke hartslag je hebt.

Dus, wanneer je gaat trainen, kijk dan niet teveel naar die hartslagmeter maar leer luisteren naar uw lichaam. Stel je zelf de vraag: kan ik de huidige arbeid nog 6 uur volhouden zonder vermoeid te worden: -> extensief LSD; kan ik het maar 3 of 4 uur: -> intensief LSD; slechts 2 uur: -> Tempo; slechts 45 min: -> Threshold; slechts enkele minuten: -> VO2max.

Re:

Bericht di 03 okt 2017 22:44
BlueYeti Mountainbiker

Berichten: 36
mtb-fltn schreef:
Als ik het goed begrijp moet je voor een aerobe training rond de 70% van je hartslag zitten. Maar ik ga 3 maanden 2x/week 1u15 lopen met hartslagmeter en zit constant op 80% of meer. En ik loop nochtans niet zo snel. Ik dacht dat dit stilaan zou verminderen naar 70%, maar die evolutie verloopt maar heel traag.

Maak ik ergens fouten? Want ik begrijp er niet veel van...

elke sport heeft zijn eigen hartslagzones, maximum hartslag,... Voor lopen heb je dus wel andere hartslagzones dan voor fietsen of andere sporten

Bericht di 12 dec 2017 14:55
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
BlueYeti schreef:
mtb-fltn schreef:
Als ik het goed begrijp moet je voor een aerobe training rond de 70% van je hartslag zitten. Maar ik ga 3 maanden 2x/week 1u15 lopen met hartslagmeter en zit constant op 80% of meer. En ik loop nochtans niet zo snel. Ik dacht dat dit stilaan zou verminderen naar 70%, maar die evolutie verloopt maar heel traag.

Maak ik ergens fouten? Want ik begrijp er niet veel van...

elke sport heeft zijn eigen hartslagzones, maximum hartslag,... Voor lopen heb je dus wel andere hartslagzones dan voor fietsen of andere sporten


Opzich kan ik je hierin volgen enkel in de praktijk zal de max meestal wel hetzelfde zijn maar de verzuring zal inderdaad op een ander punt liggen. Maar zou dit zoveel schelen denk je? (Geen idee hoor gewoon een open vraag).

Bericht zo 29 sep 2019 09:52
Bossi13 Mountainbiker

Berichten: 99
Hoi,

Is het dan ook zo dat je tussen de 55% en de 75% van je max hartslag het snelst je conditie opbouwt? Of is dit de zone om vet te verbranden en ligt conditietraining ergens anders?

Ik ben beginnen rijden in September 2018, stevig gevallen in December 2018 en pas terug kunnen starten in Maart 2019.
Ik ben 42j en heb het gevoel dat mijn conditie maar niet wil terugkomen zoals ik die in 2018 had opgebouwd tot in December.
Waar ik daar precies alles aankon en met de rit beter werd, heb ik nu het gevoel dat ik niet verder geraak en me kapot rijd.

Geef wel toe dat ik steeds mijn limieten opzoek en flirt met de grens van volhouden of erdoor geraken. Ik kan precies niet rustig rijden.

Groetjes,

Bossi

Bericht zo 29 sep 2019 12:36
Mister No Chaïn Mountainbiker

Berichten: 1840
Mijn bike: heeft grote wielen
55% van je max hartslag om conditie op te bouwen is wat aan de lage kant, het is eerder tussen de 65 en 75%.

Als leidraad wordt vaak het 80/20 principe gehanteerd. 80% van je ritten in de rustige zone en dan 20% gas geven. Als je iedere keer gas geeft ga je inderdaad op een plateau belanden, die rustige trainingen zijn belangrijk om je basis te vergroten. En doordat je het rustig aan doet kan je meer volume aan.
Na een uur of 3 begint zo'n rustige training ook lastig te worden hoor. Niet lastig in de zin van zware intervals maar lichamelijk begin je het toch te voelen, het is niet dat je niks aan het doen bent. Het voordeel van rustige trainingen is ook dat je meer volume kan doen.
Alles hangt er ook van af hoeveel uren je per week op je fiets zit.


Mij lijkt het dat je gewoon frisheid ontbreekt en daardoor het gevoel hebt dat je eind 2018 beter was. Toen startte je met fietsen dus is het logisch dat je snel progressie boekte. Enkele maanden niet fietsen en nu 6 maanden verder moet je conditie in principe altijd beter zijn.
Als ik iedere zondag een TT rijd voel ik na enkele maanden ook wel dat de scherpte weg gaat. Maar als ik het jaar voordien diezelfde TT ook gereden heb merk ik toch dat ik een deel PR's rijd op strava. Dat het dus eerder het gevoel is als conditioneel slechter te zijn.

Bericht zo 29 sep 2019 13:03
Bossi13 Mountainbiker

Berichten: 99
Ja je kan daar wel eens gelijk hebben. Moet ook wel toegeven dat ik door die dip terug was beginnen roken. Daar zijn we ondertussen wel weer vanaf.

Jammer genoeg kan ik door mijn job, in combinatie met onze donkere dagen in de herfst- en winterperiode niet rijden in de week. Waardoor mijn ritten beperkt zijn tot 1 in het weekend.

Heb al enkele malen gedacht om een starttrainer aan te schaffen. Twijfel wel aan mijn volhouden daarop in tegenstelling tot de maandelijkse zwift-kost.

Toch bedankt voor je reply!

Groetjes,

Bossi

Bericht zo 29 sep 2019 17:59
Mister No Chaïn Mountainbiker

Berichten: 1840
Mijn bike: heeft grote wielen
1x per week op de fiets zitten is ook niet echt voldoende om conditie op te bouwen natuurlijk.

Zwift is voor mij een absolute gamechanger geweest. Ik kocht een smarttrainer eind 2014. Waar ik vroeger in de winter zeer weinig reed en in zomer misschien aan 2000km kwam bracht Zwift me regelmaat. Je moet je niet bezig houden met regen of donker, als je donderdagavond tijd hebt om te fietsen dan fiets je. Door die verbeterde conditie had ik ook meer zin om te rijden, ben ik terug toertochten beginnen rijden en ondertussen rijd ik +/- 10.000km per jaar.
Op Zwift heb je ook veel ritten aan lage hartslag. Zoek bijvoorbeeld op dinsdag - en donderdagavond een leuke groep, rijd dan is het weekend nog eens en je conditie zal tegen het voorjaar zoveel malen beter zijn. Mijn smarttrainer is mijn beste aankoop ooit!

Bericht zo 29 sep 2019 18:53
Bossi13 Mountainbiker

Berichten: 99
Ik besef dat ik er niet zal komen met 1x/week te fietsen. Heb nu wel 2 weken vakantie gehad en in Tenerife wat ritten kunnen doen.
Maar thuis en éénmaal aan het werk valt dat stil als het te snel donker wordt. In de zomer kan het dan weer wel.

Als ik jouw verhaal zo lees ga ik me eens beter informeer hoe dat dan juist in zijn werk gaat met de smarttrainer want het is natuurlijk niet goedkoop in aankoop. Verspreid over enkele jaren (als je het regelmatig gebruikt) zal de kost/rit beter meevallen dan een natte rit buiten met alle gevolgen vandien.

Stof om over na te denken. :wink:

Groetjes,

Bossi

VorigeVolgende

Keer terug naar Sportvoeding, drank en training