Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training Verzuurde benen

Verzuurde benen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


Bericht zo 03 dec 2017 09:14
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 1163
Mijn bike: Trek X-Caliber 9 29" 2016
Bedoeling is eigenlijk om me wa droger te zetten. Zou qua vetpercentage onder de 20% willen geraken, waar dat nu nog 23,5% is. Mijn gewicht zit min of meer goed. Mss kilo’ke of 3’er terug af :-). Maar dan geraak ik nog niet inder die 20% (heb 77kg gewogen met 22% ver en met mijn 185cm kreeg ik het advies niet meer te zakken).

De ritten zondags zijn gewoon MTB’en waarbij ik ook soms int rood ga :-). In de winter tss de 35 en 50km afhankelijk van de tijd die sommigen in de groep hebben en hoe graag sommigen naar het stamcafé willen :-). (Ii probeer dit zoveel mogelijk te vermijden :-) )

Ik heb de tacx pas een 3-tal maanden, maar normaal gezien gaat deze in de zomer enkel maar gebruikt worden als het heel slecht weer is. Want meedtal gaan we door de week dan ook 2 x een uurke of 2 het bos in.

Wel toegeven dat ik nu de laatste 2 zondagen enorm goei benen had waarbij de rest ineens ni meer kon volgen. Zij denken dat het vooral aan den tacx ligt :-).

Bedoeling was dus eerst droger trainen en daarna schema’s te doen. Maar big niet gevonden in TTS4 hoe ge schema’s kunt downloaden. Op iPad gaat dat wel, maar die kan ik niet verbinden met den tacx omdat die maar enkel ANT heeft en geen BT.

Bericht di 12 dec 2017 15:06
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3361
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Free_ltd schreef:
Bedoeling is eigenlijk om me wa droger te zetten. Zou qua vetpercentage onder de 20% willen geraken, waar dat nu nog 23,5% is. Mijn gewicht zit min of meer goed. Mss kilo’ke of 3’er terug af :-). Maar dan geraak ik nog niet inder die 20% (heb 77kg gewogen met 22% ver en met mijn 185cm kreeg ik het advies niet meer te zakken).

De ritten zondags zijn gewoon MTB’en waarbij ik ook soms int rood ga :-). In de winter tss de 35 en 50km afhankelijk van de tijd die sommigen in de groep hebben en hoe graag sommigen naar het stamcafé willen :-). (Ii probeer dit zoveel mogelijk te vermijden :-) )

Ik heb de tacx pas een 3-tal maanden, maar normaal gezien gaat deze in de zomer enkel maar gebruikt worden als het heel slecht weer is. Want meedtal gaan we door de week dan ook 2 x een uurke of 2 het bos in.

Wel toegeven dat ik nu de laatste 2 zondagen enorm goei benen had waarbij de rest ineens ni meer kon volgen. Zij denken dat het vooral aan den tacx ligt :-).

Bedoeling was dus eerst droger trainen en daarna schema’s te doen. Maar big niet gevonden in TTS4 hoe ge schema’s kunt downloaden. Op iPad gaat dat wel, maar die kan ik niet verbinden met den tacx omdat die maar enkel ANT heeft en geen BT.


Op wat baseer je jezelf als je zegt dat je gewicht goed is terwijl je een vetpercentage hebt van 23.5%? Begrijp mij niet verkeerd maar staar je niet blind op het ideale gewicht en BMI cijfers. Wanneer je een goede huidplooimeting hebt gedaan en daar een vetpercentage uitkomt van 23.5% dan is dat om goed te fietsen eigenlijk te veel (zonder u persoonlijk aan te vallen uiteraard). Om eerlijk te zijn vind ik dat een vreemd advies om niet verder af te vallen, maar merk wel vaker dat doktoren veel te veel naar BMI cijfertjes kijken terwijl dit absoluut geen gradatie is van een gezond lichaam. Laten we voorop stellen dat ik absoluut niet ga zeggen dat iedere fietser onder de 10% vet moet zitten want ook daarin zit weer een groot verschil van mens tot mens maar je moet zelf aanvoelen hoe ver je kan en wil gaan.

Afvallen moet geen probleem zijn wanneer je kritisch naar je eetpatroon gaat kijken en/of iets meer en gestructureerd gaat trainen. Doe eens een "nuchtere" training op je tacx in de ochtend per week van een 30/50 tal minuten. Dus gewoon niet ontbijten, de tacx op en een rustige training doen en daarna ontbijten. Je leert zo je lichaam om meer vet te verbranden. Daarnaast helpt een gestructureerd patroon van trainen. 3 tot 5 keer in de week trainen helpt je enorm om het hongergevoel te stillen, sporten zorgt ervoor dat je minder honger krijgt. Wanneer je verder kritisch naar je eetpatroon kijkt en niet rigoureus maar juist iets heel kleins veranderd zal je ipv licht aankomen de laatste jaren (als dat zo is uiteraard) juist gaan afvallen. Met name minder koolhydraten is een grote speler. Eet wat minder aardappelen, boterhammen etc op de dagen dat je niet gaat fietsen. Dus ipv groenten, vlees en een grote schep aardappelen eet je wat meer groenten en een halve schep aardappelen. Het lijkt niet veel maar je zal langzaam afvallen, zeker richting de zomer.

Bericht di 12 dec 2017 17:20
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 1163
Mijn bike: Trek X-Caliber 9 29" 2016
Vetpercentage komt van de weegschaal, maar 2 jaar terug werd dit via huidplooi gemeten en daar zat 1 tot 1,5% verschil in. Onder de 20% geraken is al voldoende omdat dit de norm is :lol:

Ik ben 2 jaar geleden van 98kg naar 77kg gegaan en mijn percentage van 33% naar 21,5% destijds. Nog niet laag genoeg. Ik ben 185cm en weeg nu momenteel tussen de 80 en 81kg.

Ik ben wel een beetje blijven eten gelijk toen en dat blijkt nu toch niet zo ideaal. Ik eet zelden aardappelen, rijst of pasta. Ik eet altijd sla of groenten met mager vlees omdat ik daarmee mijn gewicht mooi onder controle hou. 's Morgens 50gr meusli met 2 potjes 0% yoghurt met fruit in. Dan om 10u een appel en rond 15u een meuslireep wat ik dan vaak 's avonds rond 20u ook nog eens doe.

Maar was me nu gaan verdiepen in het 'cutten' (droogtrainen) en blijkt dat ik wel veel 'niet' schadelijke kookhydraten eet, maar eigenlijk te weinig 'complexe' koolhydraten. En als ik dan dat gelezen heb, kan ik best wel geloven dat mijn sportprestaties niet erg goed vooruit gaan.

Ik heb nu donderdag een eerste afspraak met een voedingsconsulent waarbij we gaan kijken op welke manier we mijn voedingsschema gaan omgooien om enerzijds droger komen te staan en eventueel terug een kilo'ke of 4 eraf. En anderzijds ook om de sportprestaties wat te verhogen. Alles eens proberen hé :lol:

Maar in ieder geval heb ik mij de laatste 2 jaar zo hard gefocust op mijn gewicht waarbij ik dan in het weekend normaal probeerde te eten en door de week dan probeerde te compenseren. Als ge al uw hele leven problemen hebt met gewicht (naar eten kijken is al genoeg voor mij :lol: ), dan probeert ge deze keer onder te blijven met dat gewicht.

Nu moet ik wel zeggen met dit slechte weer, dat ik me steeds meer en meer op de tacx zet (ik probeer 2 x per week een uurke). Vorige week heb ik woensdag (1u) , donderdag (50min) en vrijdag (1.5u) op de tacx gezeten. Wel puur op hartslag. Dus probeer 70% in zone 2 en de rest zone 3 te fietsen. En de laatste weken veel minder verzuring en de medebikers staan ineens versteld hoe goed ik weer mee kan en zelfs bij beklimmingen hen voorbij schiet. Ze zijn jaloers op mijen tacx :lol: En moet wel toegeven dat dit een zalig gevoel is om niet meer met verzuurde benen achter de mannen aan te hollen.
Maar bedoeling is wel dat ik wat meer trainingen ga rijden erop om dit nog te verbeteren.

Bericht di 12 dec 2017 17:31
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3361
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Van een weegschaal zou ik toch niet uitgaan. Ik weet natuurlijk niet hoe je eruitziet maar 23.5% is voor een sportprestatie echt veel. En hoewel je dieet inderdaad niet perfect is (te weinig eten zet je lichaam in een nood toestand (ketogene stand bijv) waarbij je vervolgens minder gaat verbranden, jezelf sloom voelt en aankomt. Toch kan ik mij als je echt eet wat je zegt niet voorstellen dat je met sporten erbij nog zo een vetpercentage hebt dus we zullen na je consult wel zien of het klopt.

Het is in elk geval in jouw geval als die 23.5% klopt wel zo dat er veel te winnen valt. Dus mocht je als doel hebben om beter te gaan fietsen dan zou je met een iets beter voedingspatroon wel veel kunnen winnen. Uiteraard hoeft dit niet hé, als jij jezelf zo prettig voelt dan is dat uiteraard prima, plezier hebben in het fietsen is en blijft het belangrijkste.

Bericht di 12 dec 2017 21:08
chrisper Mountainbiker

Berichten: 788
Mijn bike: Trek Superfly 8 29inch / Cube LTD 26inch
ik heb ook toch wat winst gehaald, toen ik van 89kg naar 77kg gegaan ben voor mij 1m81
cholesterol was te hoog enz, en door daar beetje op te letten ook wat afgevallen (mede door het sporten)
nu probeer ik dit toch al 2 jaar vast te houden, en lukt vrij aardig
vetpercentage zit nu op een 15 procent
weet niet of dit veel is, maar voel me zo wel goe in mijn vel
nie superstrak, maar cava nog
fietsen heeft stappen vooruit gemaakt en vind het goe zo (ben ook al 39)

Bericht wo 13 dec 2017 01:37
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3361
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
15% is gewoon prima hoor. Iets te veel voor een wedstrijd renner maar als je gewoon wat wilt fietsen en niet als een monnik wilt leven om dat nog verder omlaag te krijgen is dat gewoon goed.

Ik ben enkele jaren terug van 84kg naar 62kg gegaan. In de winter als het seizoen klaar is komen er altijd wat kg bij maar tegen het seizoen is dit er weer af. Op mijn top zit ik nog aan een vetpercentage van 9.1/9.8 maar dat is nog niets vergeleken met de topsporters die rond de 5 a 6 zitten

Bericht wo 13 dec 2017 09:30
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 1163
Mijn bike: Trek X-Caliber 9 29" 2016
Reflex schreef:
Van een weegschaal zou ik toch niet uitgaan. Ik weet natuurlijk niet hoe je eruitziet maar 23.5% is voor een sportprestatie echt veel. En hoewel je dieet inderdaad niet perfect is (te weinig eten zet je lichaam in een nood toestand (ketogene stand bijv) waarbij je vervolgens minder gaat verbranden, jezelf sloom voelt en aankomt. Toch kan ik mij als je echt eet wat je zegt niet voorstellen dat je met sporten erbij nog zo een vetpercentage hebt dus we zullen na je consult wel zien of het klopt.

Het is in elk geval in jouw geval als die 23.5% klopt wel zo dat er veel te winnen valt. Dus mocht je als doel hebben om beter te gaan fietsen dan zou je met een iets beter voedingspatroon wel veel kunnen winnen. Uiteraard hoeft dit niet hé, als jij jezelf zo prettig voelt dan is dat uiteraard prima, plezier hebben in het fietsen is en blijft het belangrijkste.


Ik zie er overal zeer mager uit, maar niet droog. Enkel heb ik ter hoogte van mijn buikje precies nog een reddingsband :lol: Deze had ik graag kwijt geweest.

Ben altijd ietske molliger geweest, maar in mijn jeugd nooit echt 'dik'. Daarna zo net voor mijn 20ste was de periode van verdovende middelen nogal fel in en heb ik daar ook wat mee geëxperimenteerd waarbij ik destijds vermagerde naar 68kg :roll: En daarna ben ik razend snel bijgekomen. Toen ben ik nog eens 20kg afgevallen, waarbij eerst 10kg door volop te fitnessen en de laatste 10 kg met fitness en een voedingsschema van de sportdokter. Toen ben ik gezakt naar 14% vet en ben ik ook weer met minder koosjere producten begonnen :lol: Hier bij kwam mijn gewicht op 90kg te liggen en 13% vet. Maar dan relatie op de klippen gelopen en de hele powertraining wat laten hangen waardoor alles naar het buikje zakte :lol: . Dan 10 jaar geleden via een diëtiste nog eens 20kg afgevallen en toen stond ik op het laatste op 18% vet. Maar toen was ik 31 jaar. Nu 41 jaar :lol: Dus ge ziet, is al de 4de keer dat ik zo vermager en telkens op een andere manier. Om 1 of andere reden werkt de oude manier nooit meer bij mij. Idem met stoppen met roken :lol: (BTW al 2,5 jaar gestopt nu). Laatste dieet was op aanraden van mijn vrouw (niet dat ik persé voor haar moest vermageren, maar omdat ze zag dat ik mij er niet goed bij voelde). Een aantal collega's van haar hadden het Pronokal dieet gedaan en dus ook maar geprobeerd en dat was het makkelijkste dieet tot nu toe. Ik heb dan ook de eindmeet gehaald, maar.... dan eigenlijk mijn eigen versie gemaakt ervan.

Een dieet volg ik nu niet, maar ik eet wel niet echt optimaal. Zeker niet navenant het sporten dat ik doe. Sowizo met 1500 à 1750kcal geraak ik niet in ketose. Ik heb dit wel al voorheen gedaan door te zakken naar 600kcal per dag en dan valt ge razendsnel af. Maar hierbij werd wel altijd rekening gehouden met voldoende inname van eiwitten om het spierverlies te beperken. Systeem werkt perfect, MAAR ... :lol: Dit zijn fases die ge doorloopt en de eindfase (fase 8) is vrij normaal terug eten met rijst, pasta, ardappelen,... . Maar dan ging ik op vakantie en paar kg erbij en dus deed ik er een paar fases vanaf. Dan heb ik heel wat vrienden leren kennen (ik woon in een streek waar ik niet vandaan kom) en die lusten wel graag booze en food en dus doet ge een beetje mee. Dus compenseer ik eigenlijk die zaken door dan door de week zo te eten. Tot nu toe werkte dat voor mij, behalve dan vetpercentage, maar ben me nu al een tijdje aan het inlezen om droog te trainen en dan ziet ge het bos door de bomen niet meer. Vandaar dus die voedingsconsulent waarbij ik in eerste instantie rechtuit de vraag heb gesteld of hij mij hiermee ook effectief kan helpen. Want ik moet eerlijk bekennen dat ik ook al mij aant verdiepen was in liposuctie :oops: :oops: :oops: Dus eerst dit proberen.

Ik vermoed dat ik gewoon te weinig complexe koolhydraten binnen krijg waardoor mijn lichaam toch nog steeds de vetten meer vast houdt. Dus ik ben ik blijde verwachting van die consulent. Tis nu wel voor de feestdagen en weet niet hoe momenteel aan te pakken. Morgen avond is een intake gesprek van een uur. :-({|=

Ik weet dat er ook enorm veel te lezen valt op het internet, maar uiteindelijk zie ik het bos door de bomen niet meer omdat er ook veel tegenstrijdigheden te lezen vallen. Dus beter dan naar die man die schema's opmaakt en me opvolgt.

Bericht wo 13 dec 2017 09:42
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 1163
Mijn bike: Trek X-Caliber 9 29" 2016
Reflex schreef:
Het is in elk geval in jouw geval als die 23.5% klopt wel zo dat er veel te winnen valt. Dus mocht je als doel hebben om beter te gaan fietsen dan zou je met een iets beter voedingspatroon wel veel kunnen winnen. Uiteraard hoeft dit niet hé, als jij jezelf zo prettig voelt dan is dat uiteraard prima, plezier hebben in het fietsen is en blijft het belangrijkste.


Ik vermoed ook dat er veel te winnen valt, maar ik kom al van heel ver.

In mijne jeugd wat voetbal gespeeld, daarna nog heel wat vechtsporten (nu nog steeds aikido) en volleybal. Van mijn 20ste tot 33ste vooral veel in de fitness gezeten.
Fietsen en lopen was niets voor mij. Ik kon nog niet 1km joggen.

Snowboarden doe ik ondertussen al 20 jaar en ging vroeger enorm veel. Van september tot maart bijna elk weekend een avond Snowworld en dan nog 4 x een shortski. En toch kon ik de berg niet af van helemaal aan de top tot beneden. Dan moest ik ne keer of 3 stoppen en ff rusten wegens verzuring in mijn benen.

4-tal jaar geleden dan de Start to Run begonnen en na een paar maanden (winter voor de deur) ermee gestopt. Dan jaar later opnieuw opgestart en het hele schema voldaan en ging daarna 3 x per week 5km joggen. Soms eens 10km. Was toen van 98kg al naar 93kg gegaan, maar na onze huwelijksreis (cruile all-in :lol: ) ben ik dan weer op 98kg terug gekomen en die Pronokal opgestart. Vermits ge dan in ketose zijt, raden ze af om intensief te sporten. Dokter zei dat ik best niet meer ging joggen en dat het onmogelijk was om nog 5km te doen. Hij had gelijk, want na 3km zat ik erdoor :lol:
Vermits het toch kriebelde, zag ik die oude gele MTB van een 17-tal jaar oud in de garage staan (max 1000km) en ben ik hier en daar een uurtje in het bos in de buurt gaan raggen en beviel me wel. Dan kwam ik de vorige bewoner van ons huis tegen die maar een straat verder woont en die had me zien joggen en fietsen en zei dat hij al 5 jaar stil lag met MTB'en en wel zin had om samen eens te gaan rijden. En dan maar direct de Trek X-Caliber 9 destijds gekocht en de smaak wel degelijk te pakken.

Maar mijn benen hebben nu echt wel wat textuur als ik ze opspan tov vroeger en snowboarden gaat nu in ene trek door naar beneden. Dus het doet af.

Het is niet mijn streefdoel om marathons te gaan rijden. Eerder nog mijn techniek bijschaven waarvoor ik mss volgend jaar een stage in Winterberg ga volgen bij Patrick Smit. Maar het zou fijn zijn dat ik de beklimmingen met plezier doe wat nu nog niet is. En een paar km/u op het gemiddelde zou ook fijn zijn. Maar wekelijks een TT van 50 à 65 km doen, is voldoende omdat we 's middags thuis moeten zijn :lol:

Maar de Drenthe 200 zou ik in de toekomst mss wel eens zien zitten :drunk:

Bericht wo 13 dec 2017 21:13
chrisper Mountainbiker

Berichten: 788
Mijn bike: Trek Superfly 8 29inch / Cube LTD 26inch
Reflex schreef:
15% is gewoon prima hoor. Iets te veel voor een wedstrijd renner maar als je gewoon wat wilt fietsen en niet als een monnik wilt leven om dat nog verder omlaag te krijgen is dat gewoon goed.

Ik ben enkele jaren terug van 84kg naar 62kg gegaan. In de winter als het seizoen klaar is komen er altijd wat kg bij maar tegen het seizoen is dit er weer af. Op mijn top zit ik nog aan een vetpercentage van 9.1/9.8 maar dat is nog niets vergeleken met de topsporters die rond de 5 a 6 zitten


amaai, vetpercentage van 9 procent, daar doe ik mijn petje voor af
ik wil inderdaad gewoon genieten op de fiets en toch niet als een 'monnik' leven
voor mij vind ik het prima zo, af en toe es genieten van een goede maaltijd, maar toch ook beetje opletten dat ik toch nog wat fit blijf
ik had zelf nooit verwacht dat ik mij zo zou verdiepen in de mooie mtb sport
wat begon met een weekelijks toertje van 20 a 30km is na 5 jaar uitgegroeit naar 2 a 3x per week training en zaterdag en zondag grotere rit
en af en toe eens een 100+ km toertje met de mtb
zalig gewoon
vraag me enkel af waar mijn grens ligt (qua afstand of tijd op de mtb)

Bericht vr 15 dec 2017 09:50
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 1163
Mijn bike: Trek X-Caliber 9 29" 2016
Gisteren bij voedingsconsulent geweest voor een intake gesprek. Maar moet pas de 4de januari terug om te starten met nieuwe schema's. Kon zijn dat hij al iets ging doormailen op voorhand.

Komt erop neer dat ik 'te' gezond eet :oops:

Ik neem veel en gezonde koolhydraten, maar met zeer weinig energiewaarde. Dus zijnde sla en groenten.
Probleem is ook dat ik ook veel suikervervangers gebruik. Blijkbaar krijgt het lichaam daardoor vrij veel verkeerde signalen. Het signaal dat er suiker binnen komt, terwijl er geen suiker komt.

Sowizo mocht ik de weegschaal niet gebruiken voor vetpercentages en zou ik best eens een Dexa scan gaan laten maken.

Op zich heb ik een beetje een begin gekregen, maar zal het na 4 januari te concreet worden. Maar het komt erop neer dat ik die sla en groenteshit (zoals hij het noemde) wat meer moet vergeten en me af en toe ook eens wat aardappelen, rijst en paste moet gunnen. Op het simpel te zeggen: ik krijg nauwelijks complexe koolhydraten binnen.

VorigeVolgende

Keer terug naar Sportvoeding, drank en training