aanhoudend knie probleem

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: aanhoudend knie probleem

Bericht door Sunn Xtreme »

het zal vooral een aanslepende ontsteking zijn door overbelasting. Door verder te blijven rijden loopt dat fel uit de hand en kunnen de interne pezen ontsteken...daar geraak je heel moeilijk vanafn en er kan een vochtkistje ontstaan in de knie wat het probleem in stand houd.

voor een controle van de knie : ECHOGRAFIE te GENK bij Radiologie dr Japsers (zie dat je min of meer Uit de regio bent) !! (beide knieeen worden gedaan en vergeleken of zou moeten gebeuren)
ze zijn met een aantal artsen samen in een nieuw gebouw. vroeger zaten ze helemaal in het centrum, nu ergens rond de ring en makkelijker bereikbaar.

verwijsbrief CT / ECHO van BEIDE !!!!! knieeen. waarom ? zo kan men sneller / makkelijker onregelmatigheden opsporen. beide knieeen zijn min of meer gelijk, normaal. (zijn nooit identieek aan elkaar) men kan wel makkelijk ontstekingen die dieper zitten etc op sporen. ook interne vochtkistjes vallen sneller op op die manier.

bij dit type ontstekingen zijn enkel pilletjes geen oplossing. inspuitingen zijn niet vermijdbaar.
daarnaast kunnen de pezen en spieren rond de kniezone in een stresstoestand blijven hangen (spanning, ook in je slaap) waardioor de belastbaarheid telkens minder en minder word.
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Re: aanhoudend knie probleem

Bericht door saiko »

Ik ben in Genk geweest, maar niet bij Jaspers.
Bedankt voor de tip, ik ga deze week nog bellen voor een afspraak.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: aanhoudend knie probleem

Bericht door Sunn Xtreme »

vraag een verwijsbrief aan uw arts. Je kan een vermelding van beide knieeen laten noteren, of gewoon ter plaatse aan de arts even vragen of hij de andere knie ook doet om een goede vergelijking van een normale niet onstoken knie te hebben. normaal is dat geen probleem. sommige artsen in de radiologie doen dat automatisch en vinden vaker probleempunten op die manier.
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Re: aanhoudend knie probleem

Bericht door saiko »

Maandag heb ik een afspraak bij de huisdokter.
die excentrische oefeningen, kan ik die best blijven doen ondertussen ? of zijn deze ook enkel belastend en kan ik best afwachten wat Jaspers zegt ?
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: aanhoudend knie probleem

Bericht door Sunn Xtreme »

de oefeningen zijn belangrijk...dus blijven doen. ik neem aan dat de kinesist ze u laat uitvoeren / aangeleerd heeft.
peterke1974
Mountainbiker
Berichten: 253
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 21:13
Rijdt met: Specialized stumpjumper comp

Re: aanhoudend knie probleem

Bericht door peterke1974 »

Ik ga altijd naar Dr. Indeherberghe in Genk. http://www.doktersheideveld.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Heeft een goede samenwerking met Jaspers.
Hij zit daar trouwens 1 of 2 dagen per week voor Shockwave en inspuitingen.
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Re: aanhoudend knie probleem

Bericht door prideandglory1891 »

En Saiko? Al nieuws/verbetering/diagnose?
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Re: aanhoudend knie probleem

Bericht door saiko »

even een klein update.

vorige week maandag naar de huisarts geweest en scan gevraagd bij Jaspers. Dokter zag dit niet direct zitten zonder verdere diagnose.
hij heeft me doorverwezen naar Stijn van Indeherberghe inGenk.
die heeft me kort onderzocht en direct gezien dan mijn rechter quadriceps korter is als mijn linkse en dat daardoor mijn knieschijf altijd een beetje opgetrokken wordt.
hij stuurde me door naar Jaspers voor ik naar Jaspers ging moest ik eerst 2 uur echt de knie belasten.

De woensdag bij Jaspers geweest en hij zag wel onregelmatigheden en een verkalking boven mijn rechterknieschijf.
komende maandag moet ik terug naar van Indeherberghe voor bespreking van de scans.
Dan zal waarschijnlijk ook verteld worden wat voor behandeling ik zal krijgen.

bedankt allemaal voor de tips!!!
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: aanhoudend knie probleem

Bericht door Sunn Xtreme »

de verkalking kan wrijving en ontsteking geven op de pezen..
de verkorting van de quadripceps is een vaker voorkomend probleem.... namelijk een stresstoestand waar deze spier in blijft zitten en extra/teveel spanning veroorzaakt op de kniepezen en de patella (knieschijf) op het kraakbeen drukt bij het plooien en zo wrijving + ontsteking geeft.

sterk raadzaam is stretchoefeningen uitvoeren op de benen, en voornamelijk de quadriceps. deze is makkelijk te stretchen.
maar ook de heup en bekken moeten mee aangepakt worden in de oefeningen.
daarnaast word vaker een chiropractor geconsulteerd om het stressprobleem op de spier weg te halen (stressfase = continu spanning op de spier houden - zelfs als je slaapt)
de spier(en) die het probleem veroorzaken worden geprikkeld op begin en eindpunt en gaan zo weer volledig ontspannen.

vaker komt het probleem achteraf terug als het basisprobleem niet word aangepakt voor de rest gebeurd. (in dit geval de quadriceps en hogerliggende zone)
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: aanhoudend knie probleem

Bericht door TaurineR »

Pfff... wat een miserie...
Ik vond dat je het deze zomer in Oostenrijk het nogal positief opnam, ik zou er anders over denken.
Tracht eerst en vooral de oorzaak te vinden, dit geeft dan moed om je probleem aan te pakken.
Sterkte ermee..
Plaats reactie