Beenspieren kweken?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Bertvh82
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 05 okt 2014 16:49

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Bertvh82 »

Sunn Xtreme schreef:
Bertvh82 schreef:Ik heb niet heel de topic gelezen.

Beenspieren kweek je niet op de fiets. Krachttraining op de fiets is nuttig, maar daar kweek je geen "dikke kuiten of dikke beenspieren" van.

Wil je dikke beenspieren, ga dan squatten en deadliften!

niet meteen de snuggerste opmerking.
je kan wel degelijk kracht trainen op de fiets. alleen gebruik je speciefiekre spiergroepen en delen van spieren waardoor anderen niet zo goed mee ontwikkelen.
met diverse fitness/powertraining los je dat wel op.
en een duursporter is het niet te doen om dikke benen en kuiten te krijgen , wel sterke.
ken ook wel enkele bodybuilders met stevige benen.... maar er zit alleen niet zoveel kracht in :-D . en al helemaal geen duurvermogen.
Dat is toch ook wat ik zeg. Krachttraining op de fiets is nuttig omdat je meer "kracht" op de fiets zal hebben.
Die bodybuilders hebben wel veel kracht als het aankomt op 1 tot 3 herhalingen, daarna is het gedaan. Krachttraining op de fiets gaat hem om herhalingen aan 50% 1RM of minder. Dit is krachtuithouding.
Spiervolumetoename of hypertrofie ga je hier quasi niet van krijgen.

Ik begrijp niet wat je niet snugger vond aan mijn opmerking? Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt...
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Reflex »

Het gaat hem vermoedelijk met name over de uitspraak "beenspieren kweek je niet op de fiets". De topicstarter vraagt om beenspieren te kweken om makkelijker bergop te fietsen, niet om dikke kuiten te krijgen. Je verhaal is daarom wat onsamenhangend en overbodig. Misschien had je toch beter het topic gelezen.
Bertvh82
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 05 okt 2014 16:49

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Bertvh82 »

Reflex schreef:Het gaat hem vermoedelijk met name over de uitspraak "beenspieren kweek je niet op de fiets". De topicstarter vraagt om beenspieren te kweken om makkelijker bergop te fietsen, niet om dikke kuiten te krijgen. Je verhaal is daarom wat onsamenhangend en overbodig. Misschien had je toch beter het topic gelezen.
Inderdaad had beter eerst de topic gelezen.
Ik wou eigenlijk de mythe weerleggen dat velen denken van het fietsen een stel welgevormde stevige benen te krijgen...

Wil graag toch nog mijn bijdrage leveren en on topic blijven:

Wat heb je nodig om beter bergop te rijden? --> Een hoog relatief vermogen (een hoog wattage/kg)
Hoe bereik je een hoog relatief vermogen? --> Abosluut vermogen verhogen en/of gewicht verliezen

Wat is de beste manier om het absolute vermogen te verhogen. In feite alles doen wat uw FTP verhoogt. e-Eindconclusie is altijd vele uren op de fiets doorbrengen waarvan meestal traag en af en toe eens heel snel (simpel uitgelegd).

In hoeverre gaat krachttraining naast de fiets uw FTP verhogen? Zoek daar maar wat studies over op, dit effect is gering maar niet significant. Krachttraining op de fiets zelf is iets specifieker en iets nuttiger denk ik.

Wanneer heeft krachttraining naast de fiets dan zin? Als je heel erg veel tijd hebt (zoals een prof bvb.).
Anders kan je volgens mij je tijd nuttiger besteden aan meer uren in het zadel en eventueel wat core-stability.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Bertvh82"][quote="Sunn Xtreme"][quote="Bertvh82"]Ik heb niet heel de topic gelezen.

Beenspieren kweek je niet op de fiets. Krachttraining op de fiets is nuttig, maar daar kweek je geen "dikke kuiten of dikke beenspieren" van.

Wil je dikke beenspieren, ga dan squatten en deadliften![/quote]


niet meteen de snuggerste opmerking.
je kan wel degelijk kracht trainen op de fiets. alleen gebruik je speciefiekre spiergroepen en delen van spieren waardoor anderen niet zo goed mee ontwikkelen.
met diverse fitness/powertraining los je dat wel op.
en een duursporter is het niet te doen om dikke benen en kuiten te krijgen , wel sterke.
ken ook wel enkele bodybuilders met stevige benen.... maar er zit alleen niet zoveel kracht in :-D . en al helemaal geen duurvermogen.[/quote]

Dat is toch ook wat ik zeg. Krachttraining op de fiets is nuttig omdat je meer "kracht" op de fiets zal hebben.
Die bodybuilders hebben wel veel kracht als het aankomt op 1 tot 3 herhalingen, daarna is het gedaan. Krachttraining op de fiets gaat hem om herhalingen aan 50% 1RM of minder. Dit is krachtuithouding.
Spiervolumetoename of hypertrofie ga je hier quasi niet van krijgen.

Ik begrijp niet wat je niet snugger vond aan mijn opmerking? Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt...[/quote]


Het duid vooral op de opmerking "beenspieren krijg je niet op de fiets"....
krachtraining naast de fiets verhoogt huis wel aanzienlijk het ftp... als je andere trainingsvormen niet verwaarloosd.
heb je dan tijd nodig als een prof ? helemaal niet.
het komt erop neer dat je het schematisch doet en uitbouwt, en daarin een balans zoekt.
wanneer doe je dat best voor zoveel mogelijk winst en effet in het seizoen ? de winter.
dan zijn de gebruikelijke trainingen vaak kort(er) en minder frequent, en daardoor kan je juist meer tijd steken in indoor krachttraining.
die periode (winter) stet je ook makkelijk in staat de zaken naar het siezoen, en zelfs tijdens, beter te leren organiseren, zodat je zelfs TIJDENS het seizoen, onderhoudend indoor krachttraining kan bijdoen, met beperkt tijdschema.
kortom ; organiseren, ook de krachttraining zo organiseren dat je met een continuesysteem werkt ipv telkens daar 1 of 2 minuten op uw gat te zitten voor de volgende reeks.
helaas is het zo, dat maar weinig mensen voor dit soort trainingssyetemen gewonnen zijn. en zich vooral vergapen aan oudbollige opvattingen als 'krachttraining voor wielrenners' - dat vooral eenzijdig is georienteerd en nog maar eens het bovenlichaam meer benadeelt dan voordeel oplevert.
daar moeten ze absoluut vanaf en de algemene ontwikkeling voorop stellen. dat heeft zeer grote voordelen voor ELK TYPE sporter.
Restyle
Mountainbiker
Berichten: 152
Lid geworden op: di 22 mei 2012 21:44
Rijdt met: Specialized Epic

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Restyle »

Ik heb overlaatst eens een HIIT (High-intensity interval training) mee gedaan, zijn verschillende oefeningen met de bedoeling om beter interval te krijgen. Kben fysiek wel redelijk in orde, maar daar was ik nog niet klaar voor, kon na die training 4 dagen niet meer bewegen :) kga het wel verder terug oppikken in de winter, ik denk dat je best op de fiets training in combo stelt met wat andere training (hiit, zwemmen, ..) zo krijg je meer kracht en snelheid.
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door kazzz »

Heeft er iemand een DUIDELIJK voorbeeld van oefeningen om Core Stability te trainen ZONDER andere benodigdheden, buiten een grote bal en bankje?
Ik heb me al rot gezocht, maar ik weet niet welke oefeningen nu net goed zijn om als doel een betere stabilieit op de fiets te krijgen. (en de rug te versterken etc..)
Sorry voor de topic Hi-Jak maar het kan interessant zijn voor de benen ook :)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Reflex »

Er zijn veel oefeningen op de bal. Gewoon FF googlen. Ik plank op de bal en beweeg dan mijn armen naar voor en achter, dit voel je goed in de buikspieren.

@ Restyle, ik heb dit ook de eerste weken van de wintertraining. Die pijn gaat vanzelf weg. Dus tenzij het ondragelijk is moet je gewoon doorzetten.

Het is die eerste weken ook moeilijk om de trainingen tussendoor (LSD) af te werken vind ik. Met name in de 24uur na een krachttraining zit er niet veel in de benen. Ook dit gaat langzaam beter gedurende de winter.
Gebruikersavatar
LittleWhiteDog
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 27 nov 2007 13:34
Rijdt met: Grand Canyon

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door LittleWhiteDog »

[quote="Sunn Xtreme"][/quote]

Beste Sunn Xtreme, jij vertelt hier heel verstandige zaken, dat is al langer dan vandaag. Ik heb eens een vraagje voor je, die hier ook wel in het topic past, vind ik persoonlijk. Als "wintertraining" en algemene krachttraining, volg ik nu in de winter een 3-tal keer per week bodypump en cx in de fitness. Naast gewone lsd-trainingskes en hier en daar een mountainbiketocht natuurlijk om de conditie niet helemaal te verliezen.

Maar ... wat ik me afvroeg: wanneer je stopt met krachttraining, verlies je normaal gezien toch spieren? Wat als ik me vanaf begin volgend jaar weer veel specifieker op fietstraining richt, en pakweg vanaf maart alléén maar meer op de fiets zit? Gaat het effect van die pump en cx dan grotendeels verloren? Of zie ik dat verkeerd?

Alvast bedankt !
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Reflex »

Niet alle spieren die je ontwikkeld in de fitness zijn functioneel voor het fietsen. Iets inboeten lijkt mij dus geen ramp. Met name in het seizoen zijn de trainingen, wedstrijden etc meestal zwaar genoeg om je spierkracht te onderhouden. Als de intervallen en de kracht en bloktrainingen om de hoek komen stop ik met de fitness. Al is het maar omdat ik het lichamelijk niet aan kan om na een fitnessessie de dag erna zwaar te trainen. Je kan dan beter uitgerust beginnen aan je blokkentraining zodat je hem op volle kracht kan afmaken. Het lijkt mij niet evident om tijdens het seizoen nog de fitness in te gaan. Al zullen hier vast mensen anders over denken.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Beenspieren kweken?

Bericht door Sunn Xtreme »

bij het mtb'en word toch vaak sterk onderschat hoezeer je de meeste spiergroepen gebruikt, veel meer dan op de weg.
dat ligt natuurlijk aaan de aard van het parcours... stel u maar eens een lastige rit voor in de Ardennen of de Vlaamse Ardennen, waar het wel vaker stompen trekken en duwen is, en al helemaal met modder (ook modderig weiland is knap lastig)
zo ook de schouderspieren, nekspieren, rug en buikspieren worden buiten de benen sterk op de proef gesteld.
hoe beter je de algemene lichaamstraining onderhoud, te vlotter het ook zal gaan, ook in de opbouw van de conditie gaat het met grotere schreden.
buiten de winter zijn simpele thuisoefeningen voor rug, armen en buikspieren een niet te missen pakket.
je moet er nergens voor naartoe. het opdrukken, buikspieroefeningen alsook voor de rug kun je in bijna alle vormen doen, en vrij snel.
wie echt stevig wil opdrukken, kan het wat extremer maken. ipv veel, ga je in handstand tegen de muur staan, en zo opdrukken. zeer zwaar maar bijzonder effectief.
op die manier train je ook schouder, deels nek en bovenste rugspieren.

of zoals sommigen.. climber toestel aanschaffen. is zwaar maar zeer doeltreffend, en het perfectioneerd de coordinatie tussen de verschillende ledematen. (merk je effectief bij klimmen en spurten)
plus dat de explosiviteit de hoogte ingaat. let op : 15 minuten kan werkelijk slopend zijn. zoals al gezegd... is een zware oefening als je het perfect wil uitvoeren.
vroeger werd dat wel vaker gespot in een fitnesscentra, maar weinig gebruikt vanwege de lastigheidsgraad.
intussen komt het toestel weer wat in de picture met de huidige gezondheid en fit(ness) georienteerde gedachtengang die er leeft.
Plaats reactie