Enorme last van kuiten

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Enorme last van kuiten

Bericht door MC Tim »

Ik volg nu al een paar maanden een trainingsschema en ik begin de laatste maand last te krijgen aan de kuiten.

Ik heb eigenlijk constante last van de kuiten. Ze zijn enorm gespannen en doen heel veel pijn.
Bij het klimmen komt de pijn op en dit trekt dan door naar de bovenbenen waardoor ik het gevoel van verzuring krijg terwijl dit totaal niet het geval is. Als ik dan even stop en ik stretch de onderbenen wat, dan kan ik terug verder. Ook op het einde van de training heb ik geen last van verzuring.

Dagelijks doe ik tot 2 keer specifieke stretchoefeningen. De kine heeft me enkele oefeningen meegegeven om te doen, maar veel effect hebben ze niet.
De stretching heeft wel effect, want ik ben al een stuk leniger.

Is het een overbelasting van de kuiten, is het iets bij de afstelling van de pedalen/schoenplaatsjes/zadel/... ?
Ik weet het niet goed meer.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen en wat ik kan laten nakijken ?
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Enorme last van kuiten

Bericht door Sunn Xtreme »

schoenplaatjes afstelling is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak. te ver naar voor gesteld waardoor alle druk door krachtzetten op de kuiten komt en niet mooi verdeeld word.
gaat vaak over luttele mm's .

fysiek kan je bv een tekort aan vitamine D, en / of magnesium problemen geven aan de kuiten.
Vit D tekort is een veel voorkomend probleem maar er word bijna altijd onmiddellijk verwezen naar magnesium. in minder dan de helft van de gevallen is magnesium de oorzaak en vaker wel vit D tekort.
Zeker de wintermaanden geven de mensen weinig kans om vit D aan te maken. wie dan in het jaar veelal binnenzit of werkt, heeft grote kans op een tekortkoming of lage waarden.

kijk eerst naar de schoenplaatjesafstelling. mogelijk heb je ze helemaal vooraan afgesteld wat fout is omdat de druk al voor de bal van de voet zit en alles op de kuiten komt.
bijstellen is een absolute vereiste. 2 a 3mm naar achter scheelt een pak in de manier waarop de kracht word verdeeld. soms moet je je zadel 1 a 2mm mee verstellen na bijstellen van de plaatjes.


ingeval vit D : bij de apotheek is D-Cure (ampullen) vrij te verkrijgen. de meest effectief opneembare vorm zijn deze... als je kortelings bij de arts moet zijn, informeer even naar een eventuele analyse met oa vit D. dan is het makkelijker te bepalen hoeveel doosjes je moet gebruiken.
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Re: Enorme last van kuiten

Bericht door MC Tim »

Sunn Xtreme schreef:schoenplaatjes afstelling is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak. te ver naar voor gesteld waardoor alle druk door krachtzetten op de kuiten komt en niet mooi verdeeld word.
gaat vaak over luttele mm's .

fysiek kan je bv een tekort aan vitamine D, en / of magnesium problemen geven aan de kuiten.
Vit D tekort is een veel voorkomend probleem maar er word bijna altijd onmiddellijk verwezen naar magnesium. in minder dan de helft van de gevallen is magnesium de oorzaak en vaker wel vit D tekort.
Zeker de wintermaanden geven de mensen weinig kans om vit D aan te maken. wie dan in het jaar veelal binnenzit of werkt, heeft grote kans op een tekortkoming of lage waarden.

kijk eerst naar de schoenplaatjesafstelling. mogelijk heb je ze helemaal vooraan afgesteld wat fout is omdat de druk al voor de bal van de voet zit en alles op de kuiten komt.
bijstellen is een absolute vereiste. 2 a 3mm naar achter scheelt een pak in de manier waarop de kracht word verdeeld. soms moet je je zadel 1 a 2mm mee verstellen na bijstellen van de plaatjes.


ingeval vit D : bij de apotheek is D-Cure (ampullen) vrij te verkrijgen. de meest effectief opneembare vorm zijn deze... als je kortelings bij de arts moet zijn, informeer even naar een eventuele analyse met oa vit D. dan is het makkelijker te bepalen hoeveel doosjes je moet gebruiken.
Ik neem al een week of 2 Magnecaps waar magnesium en vit B6 in zit.

Ik zal de schoenplaatjes eens bekijken. Bestaan er makkelijke truuks of die juist te zetten ?
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Re: Enorme last van kuiten

Bericht door MC Tim »

Ik heb daarstraks eens geprobeerd om de schoenplaatjes af te stellen.
Hoe ik het doe (weet niet of het correct is):

- schoenen aangetrokken en op het gewricht van mijn grote teen gevoeld en in het midden op de schoen een streepje geplaatst. Voor mij is dat waar de 'dikke bobbel aan de binnenkant van de voet' het meeste uitsteekt :-)
- op de fiets gezeten en als de crankarm helemaal beneden is én ik zet mijn voet mooi recht naar voor gericht dan moet het streepje op mijn schoen gelijk komen met de as van de pedaal

Concreet: op mijn winterschoenen (die ik nu al een maand of 2 gebruik om buiten te rijden -- Northwave Celsius GTX) kwam de markering perfect overeen.
Op mijn zomerschoenen (waar ik de laatste maanden altijd mee op de rollen rijd -- Northwave Rebel) reed ik niet te veel op de tip van mijn voet, maar moest ik de plaatjes juist IETS (lees: een mm of 2) meer naar voor zetten zodat ik iets meer op de tippen zou moeten rijden :-s

Klopt dit allemaal of ben ik aan het flippen ? ;-)
MTBer jeroen
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 13:33

Re: Enorme last van kuiten

Bericht door MTBer jeroen »

probeer eens om je zadel een paar mm lager te zetten (hoe hoger het zadel staat hoe meer kracht je op de kuiten zet, hoe lager hoe meer kracht je met je dijen zet)
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Re: Enorme last van kuiten

Bericht door MC Tim »

MTBer jeroen schreef:probeer eens om je zadel een paar mm lager te zetten (hoe hoger het zadel staat hoe meer kracht je op de kuiten zet, hoe lager hoe meer kracht je met je dijen zet)
Speaking of het zadel: ik heb anderhalve maand geleden mijn zadel iets naar achter geschoven omdat ik merkte dat ik mijn gat altijd iets naar achter schoof tijdens het fietsen. Ik heb dit een week of 3 geleden nog eens gedaan. We spreken hier in totaal wel maar over misschien 1,5 cm in totaal...
Ik heb hierbij niets aan de zadelhoogte veranderd...

Kan dit misschien een probleem geven ? Door het zadel naar achter te schuiven moet ik waarschijnlijk mijn been iets meer strekken (zonder dat ik het echt merk) waardoor ik nu met die pijn in de kuiten zit ?

Vanavond moet ik op de rollen rijden. Ik zal dan het zadel een paar mm laten zakken. Eens zien wat dat geeft.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Enorme last van kuiten

Bericht door Sunn Xtreme »

1.5 cm opschuiven is wel veel ! dat heeft een enorme impact op de spieren en pezen. zet het om te beginnen maar eens 7mm terug, en je zadel recht.
de kans dat je zadel achterwaarts aflopend was gesteld was veel groter dan dat je zadel zoveel teveel naar voor is gepositioneerd. een overdreven te ver naar achteren afgesteld heeft inderdaad ook een hogere belasting voor de kuiten, maar ook voor de hamstrings (achteraan in uw bil, lopend naar het zitvlak tot kniepezen zij/achteraan de knie.
mogelijk zat je inderdaad eerst te ver naar voor (al dan niet met een achterwaarts hellende zadelstelling), maar 1.5cm is wat dat betreft van het ene uiterste naar het andere gaan. teveel... (trop c'est trop zei Vandenboeynants altijd :wink: )


als je bv al 3mm achterwaarts stelt, heeft dat een enorm verschil op de krachtverdeling en werking van de spieren en pezen. 1.5 cm daartegen is hoe dan ook teveel.

basic is er een simpele stelling in het zadelstellen : achterzijde zadel (verste punt is meestal centrum rand) 12 cm van de center zadelpen stellen. bij een mtb moet je wel vaker rekening houden met de veervork-veerweglengte. een lange veerweg geeft een hoger ingestelde framehoofd en zo ook een automatisch verdergesteld zadel... dus hier moet je wel vaker op anticiperen door x-aantal mm's verder naar voor te stellen dan normaal (afhankelijk van de legte veerweg dus. (dat kan bv varieeren van 3 tot 12mm
heb je geen veervork, dan is het nog makkelijker instellen.

wil je daar zekf niet teveel tijd insteken en je wil toch proberen een goede afstelling te benadere nvoor u persoonlijk, dan kan je een center raadplegen ivm fietsafstellingen.
het wil niet zeggen dat je dan 100% goed zit, maar men benaderd wel je best mogelijke positie waarbij rekening word gehouden met nogal wat factoren waar je zelf niet aan denkt.
bv stuurpenlengte, framehoogte, vorkveerweglengte (ingeval van veervork), maar ook bv eventuele fractiebewegingen van knieen, enkels en voetbewegingen in zijn geheel, belasting rug door middel van gewichtsverdeling door positioneren, de staat van de schoenen en plaatjes, eventuele fysieke afwijkingen ivm een ongeval uit het verleden,..
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Re: Enorme last van kuiten

Bericht door MC Tim »

Mijn fiets was afgesteld toen ik hem ging afhalen en hij zat direct goed, MAAR als ik fietste merkte ik dat ik me altijd wat naar achter moest schuiven.
Toen ik het nakeek, stond mijn zadel VOORAAN iets naar beneden. Ik heb die toen waterpas gezet en iets naar achter... en enkele weken later nog iets naar achter en sindsdien zat ik goed.

Maar blijkbaar zou dit de kuitpijn kunnen verklaren.
Ik zet het zadel vanavond terug goed.

I'll keep you posted !
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Re: Enorme last van kuiten

Bericht door MC Tim »

Sunn Xtreme schreef:1.5 cm opschuiven is wel veel ! dat heeft een enorme impact op de spieren en pezen.
Stel dat dit het probleem is, wat heb ik moemnteel dan voor aan de pezen ? Is dat een verrekking, overbelasting ?
Gaat het vanzelf beteren als ik nu in een correctere positie ga fietsen (het gaat hier om een racefiets, geen mtb).
Sunn Xtreme schreef: wil je daar zekf niet teveel tijd insteken en je wil toch proberen een goede afstelling te benaderen voor u persoonlijk, dan kan je een center raadplegen ivm fietsafstellingen.
Enige aanbevelingen ? Liefst niet de andere kant van België indien mogelijk :-)
Plaats reactie