Hoogtemeter : werkinstrument of gadget ?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Tambar
Mountainbiker
Berichten: 157
Lid geworden op: do 21 aug 2003 20:41
Rijdt met: Een zwarte

Hoogtemeter : werkinstrument of gadget ?

Bericht door Tambar »

Veel bikers maken gebruik van een hoogtemeter, nu vraag ik mij af wat er gedaan wordt met de gegevens tijdens en na de training,TT, marathon? Maw wordt er met de gegevens (oa grafiekskes, verkregen via de software) iets nuttigs gedaan, training aangepast, ... of dient het enkel om te bekijken, tonen???
Momenteel rijd ik enkel met een HRM met instelbare onder- en bovenzones, momentane HR en gemidd HR en daaruit kan ik toch het een en ander halen tijdens en na rit.
Nu vraag ik mij af, geeft die hoogtemeter een meerwaarde aan het biken in verhouding tot de aankoopprijs??

Bart
Gebruikersavatar
Nielskie
Mountainbiker
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 26 sep 2003 20:36
Rijdt met: Fusion Floyd Marathon SL, Thompson Zeus
Contacteer:

Bericht door Nielskie »

ik vind het eigenlijk niet de moeite mijn geld er in te steken. Ik heb er dus ook geen.
Is misschien alleen handig om te kunnen doseren in de wat langere tochten. Kan ook zeer demotiverend zijn ook denk ik. Als je stikdood zit op het eind van een marathon en dan blijkt dat je nog zeker 800hm moet overwinnen.
Gebruikersavatar
JeTeR
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Trek Supercaliber 9.9 AXS P1 + Specialized S-Works HT
Contacteer:

Re: Hoogtemeter : werkinstrument of gadget ?

Bericht door JeTeR »

Om te beginnen heb je een tocht met hoogtemeters nodig... bergen dus.

Nut:
* Hoeveel hoogtemeters komen er nog? Dus om te doseren in de marathons. Bij TransAlp zijn de hoogtemeters belangrijker dan de afstand.
* Zijn we nog niet bijna boven? (bij de 2700m hoge Idjoch bijvoorbeeld)
* Was mijn trainingsrit vergelijkbaar met een andere en volg ik mijn schema?

JeTeR
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

en achteraf op dat grafiekske kan je ook zien hoe het zit met je snelheid op een klim/vlakke,

moet ik meer aan het klimmen werken?
ben ik te traag op het vlakke?
moet ik het op het vlakke iets kalmer aandoen zodat ik meer energie heb om te klimmen?

kan je er allemaal uithalen.

En zoals een berg die in in augustus ga doen, 13KM klimmen naar de top van de berg, dan kan je zien hoeveel hoogtemeters moet ik nog doen in die kilometers, gaat het nog stijler worden of minder stijl?

allemaal handige dingen.

in België zal het voordeel vooral na de rit zijn, in de bergen tijdens de rit
Tambar
Mountainbiker
Berichten: 157
Lid geworden op: do 21 aug 2003 20:41
Rijdt met: Een zwarte

Re: Hoogtemeter : werkinstrument of gadget ?

Bericht door Tambar »

JeTeR schreef:Om te beginnen heb je een tocht met hoogtemeters nodig... bergen dus.

Nut:
* Hoeveel hoogtemeters komen er nog? Dus om te doseren in de marathons. Bij TransAlp zijn de hoogtemeters belangrijker dan de afstand.
* Zijn we nog niet bijna boven? (bij de 2700m hoge Idjoch bijvoorbeeld)
* Was mijn trainingsrit vergelijkbaar met een andere en volg ik mijn schema?

JeTeR
Dus als je de gegevens hebt van organisatie of van voorgaande deelnames kun je er werkelijk iets mee doen = preventief gaan werken (doseren,...), zover had ik nog niet gedacht :wink: .
Gebruikersavatar
Iegienie
Mountainbiker
Berichten: 1430
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 18:59

Bericht door Iegienie »

meten is weten.
Gebruikersavatar
Monke
Mountainbiker
Berichten: 273
Lid geworden op: ma 01 dec 2003 17:46
Rijdt met: Canyon Nerve XC
Contacteer:

Re: Hoogtemeter : werkinstrument of gadget ?

Bericht door Monke »

Tambar schreef:Veel bikers maken gebruik van een hoogtemeter, nu vraag ik mij af wat er gedaan wordt met de gegevens tijdens en na de training,TT, marathon? Maw wordt er met de gegevens (oa grafiekskes, verkregen via de software) iets nuttigs gedaan, training aangepast, ... of dient het enkel om te bekijken, tonen???
Momenteel rijd ik enkel met een HRM met instelbare onder- en bovenzones, momentane HR en gemidd HR en daaruit kan ik toch het een en ander halen tijdens en na rit.
Nu vraag ik mij af, geeft die hoogtemeter een meerwaarde aan het biken in verhouding tot de aankoopprijs??

Bart
Wij gebruiken het voornamelijk op vakantie:gewoon als gadget dat je weet hoe hoog je al zit eigenlijk.
Tijdens onze wekelijkse TT is het eigenlijk nog leuker: Als je bijna op het eind van de rit bent, zie je altijd dat je nog een heel stuk mag dalen (meer omhoog gereden dan beneden) en dat geeft dan extra energie :lol:
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Voor mij is het meer een leuk gadget.
Het helpt soms wel uitleggen waarom het zo moeilijk ging, als je tijdens een ritje in het pajottenland 1000 hm achter de kiezen gekregen hebt verklaart dat waarom je avg zo tegenslaat. Je bent niet overtraind of ziek of slecht in form.

Verder heb je ook een barometer bij de hand, zeker als je lang wegbent of in de bergen zit een hulpmiddel om voor de storm binnen te zitten.
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Rijdt met: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

Een hoogtemeter is enkel nodig voor (zware) marathons, het geeft ook een goede indruk om je trainingen te vergelijken. Ik wil het in ieder geval niet meer kwijt.
Gebruikersavatar
Rec
Mountainbiker
Berichten: 197
Lid geworden op: di 16 sep 2003 22:29
Rijdt met: Canyon Exceed SLX CF Pro

Bericht door Rec »

@Van Cot
Van Cot schreef:En zoals een berg die in in augustus ga doen, 13KM klimmen naar de top van de berg, dan kan je zien hoeveel hoogtemeters moet ik nog doen in die kilometers, gaat het nog stijler worden of minder stijl?
Even off-topic
Toch niet toevallig de klimkoers in Kitzbuhel naar de Hanenkam? (15 aug)
Heb ik deze zomer gedaan.
Plaats reactie