Welk type Gps moet ik nu kopen?

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Geo Bhiker

Bericht door Geo Bhiker »

Het bestandsformaat hangt af van de PC software die je gebruikt.

gdb staat voor GarminDataBase
gdb is het nieuwe bestandsformaat van Garmin MapSource

mps staat voor MaPSource
mps is het oude bestandsformaat van Garmin MapSource

MapSource is de naam van het PC programma van Garmin dat toelaat Garmin kaarten zoals European City Select of Belgium TopoMap te beheren alsook Maps, Waypoint, Routes en/of Tracks uit te wisselen met een Garmin GPS. (Maps kan niet met eTrex Yellow, eTrex Summit of Geko omdat deze geen kaarten ondersteunen.)
Gebruikersavatar
schets
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: do 05 feb 2004 23:12

Bericht door schets »

moet ik dan eerst software gaan halen voor ik dit kan gebruiken dan ofkan ik dit ergens downloaden

alvast bedankt

s.
Thierry
Mountainbiker
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 09 dec 2002 23:28
Rijdt met: veel te veel ...

Bericht door Thierry »

Zit die software niet standaard bij een GPS wanneer je die aankoopt ? Of moet je nog eens extra geld uitgeven om dat speeltje (die GPS dus) effectief te kunnen gebruiken ?
Want zo'n GPS zonder software, geef toe : veel kan je daar niet mee aanvangen hé ...


Thierry (ook GPS-newbie)
Geo Bhiker

Bericht door Geo Bhiker »

schets schreef:moet ik dan eerst software gaan halen voor ik dit kan gebruiken
Dat hangt af van het GPS type en/of het pakket dat je koopt. #-o

Hoe zit dat bij jou?
Gebruikersavatar
fennek
Mountainbiker
Berichten: 286
Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:46
Rijdt met: Thompson Mach 5

Bericht door fennek »

En hoe zit het dan met de uitwisselbaarheid van die verschillende bestand-types.

Kan je die dan converteren zodat je bijvoorbeeld ook tracks van een Garmin op een Magellan kan gebruiken, en omgekeerd? Of probeert iedere fabrikant zo een beetje de eigen standaard door de strot van de consument te drukken (zoals we dit ook gezien hebben met muziekfiles, DVD,....) Als ik het ergens goed heb gelezen is Garmin nogal eigenzinnig op dat vlak?

Er zal één of ander Wizkid toch al een "converter" hebben uitgevonden? Of niet?
Gebruikersavatar
fennek
Mountainbiker
Berichten: 286
Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:46
Rijdt met: Thompson Mach 5

Bericht door fennek »

Wat de "symbiose" GPS en NGI betreft, althans voor de laatste versie van de CD-ROM's heb ik volgend interessant artikel gevonden.

http://www.motor-europe.com/news/readar ... p?item=448
Gebruikersavatar
Quickfit
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: za 09 okt 2004 23:56
Rijdt met: Trek 6000 (mtb), Trek 5500 (race)

Bericht door Quickfit »

fennek schreef:En hoe zit het dan met de uitwisselbaarheid van die verschillende bestand-types.

Kan je die dan converteren zodat je bijvoorbeeld ook tracks van een Garmin op een Magellan kan gebruiken, en omgekeerd? Of probeert iedere fabrikant zo een beetje de eigen standaard door de strot van de consument te drukken (zoals we dit ook gezien hebben met muziekfiles, DVD,....) Als ik het ergens goed heb gelezen is Garmin nogal eigenzinnig op dat vlak?

Er zal één of ander Wizkid toch al een "converter" hebben uitgevonden? Of niet?
fennek, ze hebben inderdaad verschillende standaards, maar er bestaat software om Garmin tracks om te zetten naar Magellan en omgekeerd. Een voorbeeld hiervan is GPSutility. Heb het zelf nog niet geprobeerd, meer info hierover op http://www.gpscenter.be/forum/viewforum.php?f=20
Gebruikersavatar
Quickfit
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: za 09 okt 2004 23:56
Rijdt met: Trek 6000 (mtb), Trek 5500 (race)

Bericht door Quickfit »

Thierry schreef:Zit die software niet standaard bij een GPS wanneer je die aankoopt ? Of moet je nog eens extra geld uitgeven om dat speeltje (die GPS dus) effectief te kunnen gebruiken ?
In een GPS zit normaal altijd een basiskaart; hierop zie je enkel de hoofdwegen en rivieren. Om echt op straatniveau te navigeren of om topografische gegevens te hebben, zal je steeds detailkaarten moeten opladen. Die moet je apart aanschaffen! En vaak zijn deze niet zo goedkoop.... (reken tussen 100 en 300 euro).
Gebruikersavatar
mudbuster
Mountainbiker
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 07 jul 2004 21:20
Rijdt met: GT Zaskar LE magura race line volledig XT

Bericht door mudbuster »

ge had beter allemaal naar mijne gratis cursus gps gekomen (grapje)
zie "gratis gps cursus te as adventure Roeselare"

veel van deze moeilijke vragen heb ik allemaal behandeld
hou dit item in de gaten want binnen enkele maanden geef ik terug ergens een cursus.
Of stuur een PM-ke en ge krijgt zowieso een uitnodiging in jullie mailbox

see you
Gebruikersavatar
fennek
Mountainbiker
Berichten: 286
Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:46
Rijdt met: Thompson Mach 5

Bericht door fennek »

mudbuster schreef:ge had beter allemaal naar mijne gratis cursus gps gekomen (grapje)
zie "gratis gps cursus te as adventure Roeselare"

veel van deze moeilijke vragen heb ik allemaal behandeld
hou dit item in de gaten want binnen enkele maanden geef ik terug ergens een cursus.
Of stuur een PM-ke en ge krijgt zowieso een uitnodiging in jullie mailbox

see you
Goed initiatief, maar doe het dan misschien iets dichter bij huis, bvb in de AS Adventure in Hasselt. :D
Plaats reactie