reinigen handschoenen uit gore-tex

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
carl hungus
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 07 jan 2004 14:25
Rijdt met: merida matts tfs 900 magura

reinigen handschoenen uit gore-tex

Bericht door carl hungus »

ik rij al een jaartje met gore-tex handschoenen. goed gerief: waterdicht én ademend, dus lekker warm.

omdat ze niet in de wasmachine mogen volgens het etiket, maakte ik ze steeds proper met water en evt. borstel. zo geraken ze inderdaad proper, maar na een tijdje beginnen ze te stinken.

iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Heinz
Mountainbiker
Berichten: 369
Lid geworden op: za 19 okt 2002 19:06

Bericht door Heinz »

Er bestaan speciale wasmiddelen voor Gore-Tex, heb die ook voor het wassen van mijn jassen. Die garanderen dat de gore-tex winddicht en ademend blijven. Kan dit kopen in de meeste outdoor-winkels.

Misschien u handschoenen in een sopje leggen met dit wasmiddel.
Of in de wasmachine op programma wol of zeer delicate was.

Langs de andere kant zou ik daar ook niet teveel mee inzitten.
Ik heb ook een Gore Next2Skin Windstopper (stretch windstopper) die gewoon met al mijn andere MTBkleren wordt meegewassen. Ik merk geen verschil in wind- en waterdichtheid.

Eigenlijk is Gore-Tex een of meerdere vliezen, dus ik zie niet echt in hoe 'gewone' wasmiddelen dit echt kunnen aantasten.

http://www.gore-tex.com/webapp/wcs/stor ... ctId=10003
Laatst gewijzigd door Heinz op do 08 jan 2004 13:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
carl hungus
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 07 jan 2004 14:25
Rijdt met: merida matts tfs 900 magura

Bericht door carl hungus »

waw, een kenner! merciekes.
midas
Mountainbiker
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 10 dec 2003 19:39
Rijdt met: Red Bull NPL-400 (fully XT)

Bericht door midas »

Heinz schreef: Eigenlijk is Gore-Tex een of meerdere vliezen, dus ik zie niet echt in hoe 'gewone' wasmiddelen dit echt kunnen aantasten.
Zonder te beweren dat ik er al te veel van ken, voor de waterdichte producten je moet wel degelijk speciaal wasmiddel gebruiken. Dit vooral om de coating en de buitenlaag te beschermen. Je zal al gemerkt hebben dat water er op Goretex vesten vanaf parelt in plaats van erin te dringen zoals bij andere jassen. Dit wordt deels gerealiseerd door een coating en deels door de delicate structuur van de stof. Gewone wasmiddelen zijn hiervoor veel te agressief en tasten de hele boel aan. Onderschat vooral de agressiviteit van een gewoon wasmiddel niet! Niet voor niks dat men zegt dat ze zo milieuonvriendelijk zijn. Dit geldt wel enkel voor het waterdichte goretex! Andere producten van Gore, zoals windstopper, kan je wel gewoon wassen.

Met dat verbod op wasmachine moet je gewoon verstandig omspringen. Gewoon zachtjes wassen op een delicaat programma, 30°, niet overdrijven met wasmiddel en lage rotatiesnelheid van de trommel. Dit is zeker niet destructiever dan een gewoon handwasje, integendeel. Trouwens, al die synthetische buitensportkledij mag je zowiezo op niet veel meer dan 30° wassen.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Bericht door Beny »

in wasmachine op 30°
met de rest van de kleren met beetje waspoeder
MAAR ZONDER WASVERZACHTER!!!!!!!
door de wasverzachter gaan de poriën verstoppen en verliest gore-tex zen ademende functionaliteit
Gebruikersavatar
Heinz
Mountainbiker
Berichten: 369
Lid geworden op: za 19 okt 2002 19:06

Bericht door Heinz »

midas schreef:
Heinz schreef: Eigenlijk is Gore-Tex een of meerdere vliezen, dus ik zie niet echt in hoe 'gewone' wasmiddelen dit echt kunnen aantasten.
Zonder te beweren dat ik er al te veel van ken, voor de waterdichte producten je moet wel degelijk speciaal wasmiddel gebruiken. Dit vooral om de coating en de buitenlaag te beschermen. Je zal al gemerkt hebben dat water er op Goretex vesten vanaf parelt in plaats van erin te dringen zoals bij andere jassen. Dit wordt deels gerealiseerd door een coating en deels door de delicate structuur van de stof. Gewone wasmiddelen zijn hiervoor veel te agressief en tasten de hele boel aan. Onderschat vooral de agressiviteit van een gewoon wasmiddel niet! Niet voor niks dat men zegt dat ze zo milieuonvriendelijk zijn. Dit geldt wel enkel voor het waterdichte goretex! Andere producten van Gore, zoals windstopper, kan je wel gewoon wassen.

Met dat verbod op wasmachine moet je gewoon verstandig omspringen. Gewoon zachtjes wassen op een delicaat programma, 30°, niet overdrijven met wasmiddel en lage rotatiesnelheid van de trommel. Dit is zeker niet destructiever dan een gewoon handwasje, integendeel. Trouwens, al die synthetische buitensportkledij mag je zowiezo op niet veel meer dan 30° wassen.
De polymeer DWR (Durable Water Repellent) die toegevoegd wordt kan inderdaad op termijn verdwijnen, dat is zo. Maar voordat die volledig verdwenen is moeten het product al menige keren gewassen en intensief gebruikt zijn.

De waterafstotendheid van het product verminderd, kan dit hersteld worden door het in de droogkast te steken na een wasbeurt. De warme lucht zorgt ervoor dat het waterafstotend product weer optimaal wordt verdeeld over het weefsel.

Indien de levenscyclus volledig voorbij is van de DWR kan men met een speciale spray opnieuw aanbrengen.
Niet voor niks dat men zegt dat ze zo milieuonvriendelijk zijn.
Inderdaad gebruik http://www.ECOVER.be, dit wast even goed als andere merken en heeft de hoogst mogelijke biologische afbreekbaarheid.
Gebruikersavatar
Iglo
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 20 okt 2002 23:54
Rijdt met: Scott, Specialized, Scott

Bericht door Iglo »

Beny schreef:in wasmachine op 30°
met de rest van de kleren met beetje waspoeder
MAAR ZONDER WASVERZACHTER!!!!!!!
door de wasverzachter gaan de poriën verstoppen en verliest gore-tex zen ademende functionaliteit
En als je nu nog een gel gebruikt i.p.v. een poeder heb je DE oplossing helemaal. Immers, als de wasverzachter in poedervorm de "poriën" kan verstoppen, zal dit met een waspoeder ook het geval zijn. Het is echter de "chemique" in de wasverzachter die schadelijk is voor je coatingskes.
(Misschien heb je nog gehoord dat sommige baby's -boorlingskes allergisch zijn aan kledij gewassen met wasverzachter; de chemische brol in die producten veroorzaakt soms allergien).

Dus 30°, geen wasverzachter want "chemique", geen waspoeder maar product in gelvorm aan een normale prijs, en je goretexke (windstopper of waterafstotend) kan er evengoed tegen als die zgn speciale producten die "speciaal" geprijsd zijn.

Mijn MTB kledij wordt trouwens ALLEMAAL op dergelijke manier gewassen, incluis de handschoenen.

Greetz
Iglo
Gebruikersavatar
carl hungus
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 07 jan 2004 14:25
Rijdt met: merida matts tfs 900 magura

Bericht door carl hungus »

geen waspoeder maar product in gelvorm aan een normale prijs...
en waar vinden we zo'n gel aan een normale prijs?
Gebruikersavatar
Heinz
Mountainbiker
Berichten: 369
Lid geworden op: za 19 okt 2002 19:06

Bericht door Heinz »

carl hungus schreef:
geen waspoeder maar product in gelvorm aan een normale prijs...
en waar vinden we zo'n gel aan een normale prijs?
dat kan je overal kopen, gewoon vloeibaar wasmiddel ipv waspoeders is even goed
Gebruikersavatar
Iglo
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 20 okt 2002 23:54
Rijdt met: Scott, Specialized, Scott

Bericht door Iglo »

Heinz schreef:
carl hungus schreef:
geen waspoeder maar product in gelvorm aan een normale prijs...
en waar vinden we zo'n gel aan een normale prijs?
dat kan je overal kopen, gewoon vloeibaar wasmiddel ipv waspoeders is even goed
Juist: normaal wasproduct in gelvorm; bvb Persil gel, etc..... Kun je dus idd overal kopen.
Resultaat is na 1 jaar intensief gebruik en wassennog steeds ok...

Greetz
Iglo
Plaats reactie