Schoenen: nog een oplossing mogelijk?

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Yakke, vijzen uitboren. Maar 't is wel stevig spul om door te geraken. En een niet te dikken boor kiezen.

't Heeft destijds bij mij toch geholpen. De nieuwe vijzen heb ik vervolgens ingevet vooraleer ik ze vastzette.
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Jack77 schreef:Yakke, vijzen uitboren. Maar 't is wel stevig spul om door te geraken. En een niet te dikken boor kiezen.

't Heeft destijds bij mij toch geholpen. De nieuwe vijzen heb ik vervolgens ingevet vooraleer ik ze vastzette.
Heb ik al aan gedacht, maar wordt de schroefdraad waarin de vijsjes zitten dan niet mee kapot geboord? Of moet je een boor nemen die kleiner is dan de vijsjes? En krijg je de overblijfselen er dan gemakkelijk uit?
Gebruikersavatar
Mick
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: Vosselaar
Contacteer:

Bericht door Mick »

Eigenlijk ben je al verkeerd begonnen... Vooralleer je begint uit te boren moet je eerst eens een andere manier proberen. In vele gevallen kan je de boutjes loskrijgen door ze te "schrikken"
Dit wil zeggen dat je een dopper of een afgeslepen inbussleutel in je boutje moet zetten en er dan ne serieuzen tik op moet geven met nen hamer. Daarna kan je ze er gewoon uitdraaien... :wink:
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Mick schreef:Eigenlijk ben je al verkeerd begonnen... Vooralleer je begint uit te boren moet je eerst eens een andere manier proberen. In vele gevallen kan je de boutjes loskrijgen door ze te "schrikken"
Dit wil zeggen dat je een dopper of een afgeslepen inbussleutel in je boutje moet zetten en er dan ne serieuzen tik op moet geven met nen hamer. Daarna kan je ze er gewoon uitdraaien... :wink:
Dat heb ik al lang geprobeerd, maar dat ging niet, en door dat te proberen zijn de hoeken van de vuisjes bijna volledig afgerond, zodat een inbussleutel er totaal geen grip op heeft.

Maar kan iemand wat meer vertellen over dat uitboren?
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Yakke, 'k de schoenen gewoon ondersteboven in een bankschroef vastgezet, boormachine gepakt en geloof ik een boor genomen die net niet de dikte had van de schroefdraad van de vijs. Boormachine loodrecht boven de vijs gehouden en voorzichtig maar kordaat geboord. Die vijsjes zijn wel zeer stevig spul. Ben daar toen echt van verschoten. 't Kan zijn dat ge niet helemaal door de vijs moet gaan om ze los te krijgen.

Succes!
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Bedankt Jack77

En krijg je de overblijfselen van het vijsje dan gemakkelijk uit de schroefdraad?
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

't Is al ne serieuze tijd geleden, maar ik geloof dat dat na wat gepruts wel vrij goe gelukt is.

Misschien heb ik het al gezegd: nu zijn die vijsjes bij mij ingevet (bruin vet). Heb ze de laatsten tijd niet meer losgehad, maar ik hoop dat daardoor van die toestanden niet meer zullen voorvallen.

A propos, ik wou geen nieuw setje schoenplaatjes kopen (toen student) en ik heb naar Shimano gemaild. Die hebben mij gratis en voor niks vier nieuwe vijzen opgestuurd. Als dat gene service is!

Ah, en 1 tip: vergeet niet uwe binnenzool uit de schoen te halen :wink:

En van tijd tot tijd eens stoppen met boren en de plastieken tussenzool checken op smelten, want die boor en bijgevolg al wat daarmee in aanraking komt wordt serieus warm.

'k Hoop dat het bij u ook gaat lukken.
Gebruikersavatar
scott racer
Mountainbiker
Berichten: 1639
Lid geworden op: zo 02 nov 2003 11:54
Rijdt met: bolt als ik trap!

Bericht door scott racer »

vijskopke der af boren en dan efkes mé WD40 inspuiten en dan komt da wel losen zeker invetten !! :lol: anders kunt ge da nog is veur hemme.
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

scott racer schreef:vijskopke der af boren en dan efkes mé WD40 inspuiten en dan komt da wel losen zeker invetten !! :lol: anders kunt ge da nog is veur hemme.
De plaatjes en de koppen van de vuisjes zijn er al een hele tijd af, maar zelfs met kruipolie (WD40 is toch kruipolie he?) zijn ze er niet uit te krijgen.
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Jack77 schreef:En van tijd tot tijd eens stoppen met boren en de plastieken tussenzool checken op smelten, want die boor en bijgevolg al wat daarmee in aanraking komt wordt serieus warm.
Ja, dat heb ik ook al ondervonden bij het afslijpen van de plaatjes.

Ik zal een van de dagen eens uitkijken naar een geschikte boor.
Bedankt voor de hulp tot hier toe.
Plaats reactie