Schoenen: nog een oplossing mogelijk?

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Schoenen: nog een oplossing mogelijk?

Bericht door Yakke »

Ik heb van mijn oude MTB nog een paar MTB-schoenen liggen: Decathlon 500XC (zie foto http://users.pandora.be/yannickvercammen/IM000561.JPG)
Deze gebruikte ik met VP-pedalen (ook op de foto te zien).
Tegenwoordig rijd ik (op mijn nieuwe MTB) met Time-Atac pedalen en andere schoenen (namelijk Decathlon 700XC). Maar ik zou op de schoenen 500XC ook schoenplaatjes van Time willen plaatsen, aangezien ik de schoenen niet meer gebruik op mijn vorige MTB.
Nu is mijn probleem dat ik de schoenplaatjes van de 500XC niet meer loskrijg. Ofwel brak de inbussleutel gewoon af ofwel werden de hoeken van de inbussleutel afgerond en draaide deze gewoon door. En bij al dat gepruts zijn ook de hoeken van de vijsjes van de schoenplaatjes helemaal afgerond.
Ik heb er al aan gedacht de schoenplaatjes uit te boren, maar dan zit ik met het volgende probleem: In de schoenen zitten 2 schroefdraden waarin de vijsjes van de schoenplaatjes vastgedraaid zitten. Als ik de vijsjes van de schoenplaatjes uitboor worden toch ook die 2 schroefdraden onbruikbaar beschadigd? En ik kan hier toch geen nieuwe schroedraden in plaatsen?
Is het correct wat ik allemaal geschreven heb en bestaat er eventueel nog een andere oplossing om deze los te krijgen?
Alvast bedankt,
Yannick
Gebruikersavatar
kkrikkes
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 30 dec 2002 16:52
Rijdt met: Kinesis 7005 + Acera

Bericht door kkrikkes »

Enkel de "Kop" van de vijs boren en dan komt alles wel los, daarna kan je met een griptang de overgebleven vijs waarschijnlijk wel losdraaien.

Andere mannier: slechte inbussleutel erin steken-> vastlassen en dan losvijzen.

in ieder geval zal je andere vijzen moeten zoeken.

als da niet lukt #-o dan zal je het toch volledig moeten uitboren en een nieuwe plaatjes zoeken
Gast

Bericht door Gast »

Ook eens voorgehad: schoen tussen bankschroef steken, met kleine slijpschijf plaatje doorslijpen zodat je dit kan verwijderen of openplooien, desnoods dan schroefkop ook nog afslijpen en alles komt los.
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Bedankt, met deze reacties ben ik heel wat vooruitgeholpen. =D>
Een van de dagen ga ik aan de slag.
Ik hou jullie zeker op de hoogte!
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

We zijn ondertussen een dag verder en ik heb me al uitgeleefd op één schoen. Kop van de vijzen eraf, zodat heel de schoenplaatjes loskwamen.
De hitte bij het slijpen zorgde er wel voor dat er heel wat plastic gesmolten is (zoals je op de foto kan zien).
Maar nu zit ik nog met het probleem dat ik die twee vijsjes er niet uitkrijg. Mijn gewone tang krijgt er geen grip op zodat ik geen kracht kan zetten.
Iemand suggesties?
Ik ben nog niet aan de tweede schoen begonnen, want als de eerste niet lukt, ga ik mij uiteraard niet bezighouden met de tweede.
Zo ziet het voorlopige resultaat er uit. (Ziet er best wel goor uit moet ik toegeven): http://users.pandora.be/yannickvercammen/IM000563.JPG
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Bericht door Beny »

met een smallere boor dan de bout dik is , een gaatje boren in de bout
en dan bestaan er van die 'tourne gauche", ne linkstrekker, dus die vijs je vast in de bout door linksom te draaien, gevolg de bout zou moeten lossen uit het plaatje
of wel boren met de dikte van de bout min de schroefdraad
de restjes schroefdraad vallen er ofwel uit, ofwel met nen draadtrekker haal je deze er dan uit
oké t'is precisie werk, maar met wat gevoel en het juiste materiaal (nen dremel bvb) moet dat wel lukken
Gebruikersavatar
woutvc
Mountainbiker
Berichten: 372
Lid geworden op: vr 09 aug 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark10 - Scott X9
Contacteer:

Bericht door woutvc »

Ik heb onlangs ook m'n schoenplaatjes vervangen en had ook het probleem dat de vijzen te vast zat.
Hoe heb ik dit opgelost ?
Wel, vrij simpel, de vijzen worden geklemd tussen de plaatjes en het kleine plaatje met 2 gaten in. Probeer eerst dit kleine plaatje door te boren zodat dit afbreekt. Dit zorgt ervoor dat er geen druk meer op de vijzen komt te staan en dan kan je ze eventueel met een gewone bekkentang los vijzen. (Althans zo is het bij mij gegaan).
Ik heb hier hooguit 1 uur aan bezig geweest voor 2 schoenen.
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

woutvc schreef:Ik heb onlangs ook m'n schoenplaatjes vervangen en had ook het probleem dat de vijzen te vast zat.
Hoe heb ik dit opgelost ?
Wel, vrij simpel, de vijzen worden geklemd tussen de plaatjes en het kleine plaatje met 2 gaten in. Probeer eerst dit kleine plaatje door te boren zodat dit afbreekt. Dit zorgt ervoor dat er geen druk meer op de vijzen komt te staan en dan kan je ze eventueel met een gewone bekkentang los vijzen. (Althans zo is het bij mij gegaan).
Ik heb hier hooguit 1 uur aan bezig geweest voor 2 schoenen.
Als je mijn foto bekijkt zie je dat ik al zo ver ben. Moet enkel de vijsjes er nog uit zien te krijgen.
Een bekkentang, hoe ziet dat er precies uit?
Gebruikersavatar
woutvc
Mountainbiker
Berichten: 372
Lid geworden op: vr 09 aug 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark10 - Scott X9
Contacteer:

Bericht door woutvc »

Awel, zo'n tang met lange punten. Dan kan je die vijsjes beter vastpakken.
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Het is mij ondertussen nog altijd niet gelukt.
Ik denk dat ik ze zal moeten weggooien, tenzij er iemand is die het alsnog wil proberen, die mag de schoenen hebben.
Plaats reactie