fietsverlichting

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Gebruikersavatar
Steven vd Eynde
Mountainbiker
Berichten: 2896
Lid geworden op: di 02 jan 2007 18:19
Rijdt met: C'dale Flash - C'dale Rush Carbon 2 - C'dale SM500 - Endorfin Speed III
Contacteer:

Bericht door Steven vd Eynde »

Voor gewone tochtjes in het donker en het woon-werk-verkeer heb ik deze van Frog. Sterke lichtbundel en batterijen gaan vrij lang mee...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Streets
Mountainbiker
Berichten: 3275
Lid geworden op: ma 20 sep 2004 16:25
Rijdt met: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf
Contacteer:

Bericht door Streets »

wim040 schreef:Hi,
wat wil "bescherming tegen volledige ontlading" juist zeggen, en wat heb ik eraan?
1) Sommige types van batterijen kunnen er niet tegen om volledig te worden ontladen, ze gaan dan supersnel kapot. VB LiPoly batterijen. 1 Maal te ver ontladen is kapot. Als je weet dat een dergelijk pack voor een redelijk vermogen vlot 150 € en meer kost (bijvoorbeeld voor afstandbediende electrische helicopters) dan is een bescherming wel leuk.
2) Als je een pak hebt met meerdere batterijen dan zijn meestal de batterijen niet allemaal identiek van capaciteit. Bijvoorbeeld in een pak van 4 batterijen (Het Sigma Evo pack heeft 4 NimH batterijen) zijn er twee cellen van 4300 mA en 2 cellen van 4100 mA. Deze verschillen komen voor. Er treden zeer rare effecten op als je voorbij de 4100 ma ontlaadt, 2 cellen zijn leeg en de beide andere bevatten nog energie. Er kan zelfs een omgekeerd laden optreden vanuit de vollere cellen naar de lege cellen. Da's ni goe. Daarom dat iedere fabricant aanraadt om de cellen tot maximaal 0,9V per cel te ontladen.

Moraal van het verhaal: ontladen ja maar niet helemaal. Als er een bescherming op zit dan is dat wel nodig voor een langere levensduur van je accu pack.

Ik heb de Sigma met NimH pack en 5W lamp (20 lux) en ik denk eraan de 10W lamp (60 lux) erbij te kopen. Heeft er iemand ervaring met het verschil tussen beide ?

Wim
ik was er tevreden van, maar g emoet ze zeker van je fiets halen
want de mijne is gepikt, opt werk

Stom

Streets
Johan Degraeve
Mountainbiker
Berichten: 216
Lid geworden op: za 28 dec 2002 23:35
Rijdt met: Van Nicholas Zion

Bericht door Johan Degraeve »

wim040 schreef:..
Ik heb de Sigma met NimH pack en 5W lamp (20 lux) en ik denk eraan de 10W lamp (60 lux) erbij te kopen. Heeft er iemand ervaring met het verschil tussen beide ?..

Wim
Het verschil is dat die van 10 W meer gefocussed is en natuurlijk feller licht geeft. Het is dus interessant om te rijden met de koersfiets op wegen waar hindernissen (takken, puttekes ..) kunnen liggen. Batterij gaat wel een stuk sneller leer als je die op 10 W laat branden. Maar je kunt die van 10 W ook op 5 W laten branden.

Ik heb wel slechte ervaringen met de NimH pack.
Na 6 maanden gebruik knakt de draad tussen batterij en lamp gewoon af, nabij de behuizing van de baterij. Twee keer voorgehad, telkens na 6 maand.

Ik heb nu de loodversie gekocht, bedrading is veel steviger.
Tom VP
Mountainbiker
Berichten: 26
Lid geworden op: do 22 feb 2007 19:46
Rijdt met: Merida Matts HFS 3000 Magura

Bericht door Tom VP »

ik heb mij gisteren ook zo een set van Sigma aangeschaft (Evo en Evo X). Moet daar normaal gezien geen bevestiging bijzitten om de batterij (de Nipack) aan uw frame te bevestigen? Dit zat niet bij in de doos...

Kan dit dan eventueel ook apart bijgekocht worden (ik vond dit niet direct terug op de site van Sigma, wel een bevestiging voor de Evo op uw helm te zetten, maar niet voor de batterij op het frame te zetten...)?
Johan Degraeve
Mountainbiker
Berichten: 216
Lid geworden op: za 28 dec 2002 23:35
Rijdt met: Van Nicholas Zion

Bericht door Johan Degraeve »

Tom VP schreef:ik heb mij gisteren ook zo een set van Sigma aangeschaft (Evo en Evo X). Moet daar normaal gezien geen bevestiging bijzitten om de batterij (de Nipack) aan uw frame te bevestigen? Dit zat niet bij in de doos...
Normaal zat dit in de doos.
'k heb er ondertussen zo twee liggen maar ik zal ze waarschijnlijk niet meer gebruiken. Kost 5,9 € bij bike-components. Je mag ze beide hebben vr 3 € + eventuele verzending
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

pesse
Mountainbiker
Berichten: 66
Lid geworden op: di 21 aug 2007 09:02

Bericht door pesse »

stevenvde schreef:Voor gewone tochtjes in het donker en het woon-werk-verkeer heb ik deze van Frog. Sterke lichtbundel en batterijen gaan vrij lang mee...
Afbeelding
Mag ik vragen waar je deze hebt aangekocht.

Thks,

pesse
Tom VP
Mountainbiker
Berichten: 26
Lid geworden op: do 22 feb 2007 19:46
Rijdt met: Merida Matts HFS 3000 Magura

Bericht door Tom VP »

Johan, check pb
Plaats reactie