Fietsbril

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
geert1974
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: do 09 apr 2020 13:35

Fietsbril

Bericht door geert1974 »

Hoi,
Ben van plan om een nieuwe fietsbril om hoofdzakelijk te mountainbiken aan te kopen,
Maar weet niet goed welke,met of zonder photochromische glazen.
Waar ik een beetje mijn twijfels over heb is de reactietijd van de photochromische glazen nl. dat het te lang duurt om de glazen lichter te maken wanneer ze van donker naar licht moeten gaan als je een donker bos inrijd.

Als ik ene zonder photochromische glazen neem had ik de oakley prizm trail in gedachten en met photochromische had ik nog niet echt op het oog,
Maar dan is de vraag of deze het zonlicht goed genoeg filtert bij fel zonlicht? kan namelijk niet zo goed tegen sterk zonlicht.
Graag jullie nuttige reacties
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Re: Fietsbril

Bericht door Joverowa »

Op de MTB rij ik meestal met gele glazen. Op een zonnige dag ga ik dan toch naar de photochroooms. Naar mijn mening veranderen ze snel genoeg al zijn de eerste meters natuurlijk even oppassen. Ook je ogen moeten zich aanpassen als je van een veld met veel zon een donkerder bos in rijd.

Ik vraag me steeds af waarom de mensen voor die (zeer) dure brillen gaan. Ik heb er eentje van bij Ali (was aan het twijfelen voor eentje van Decathlon) en die doet goed zijn werk!!
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Fietsbril

Bericht door Boebbel »

Ik ben wel een fan van fotochroom, echt aangenaam hoe de tint veranderd naar gelang het nodig is.

Begonnen met een Decathlon modelleke, overgeschakeld naar een coolere van Ali en nu een "sport" bril van Julbo van bij mijn optieker op sterkte ook met verkleurende glazen.

En ja, het verandert niet onmiddelijk, maar het verandert wél itt eender welke andere bril. Dus even na het in- of uitrijden van het bos of een wolk voor de zon en de tint past zich aan. Afhankelijk van de keuze kan dit naar 0 gaan = volledige doorzichtig of 1.

Langs de andere kant werkt een contrasterende lens zoals de Prizm trail effectief wel, zo wist mijn optieker ook te bevestigen. Daar heb je misschien wel wat minder zonnewering, maar misschien dat iemand anders daar wel ervaring mee heeft?
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Fietsbril

Bericht door kenny »

Joverowa schreef: zo 19 sep 2021 13:48 Ik vraag me steeds af waarom de mensen voor die (zeer) dure brillen gaan. Ik heb er eentje van bij Ali (was aan het twijfelen voor eentje van Decathlon) en die doet goed zijn werk!!
Als je eens zo'n dure bril hebt gehad weet je het wel. Mijn Oakley is intussen bijna 10 jaar oud en doet het nog perfect. Die glazen verkleuren zo snel en extreem dat het géén gelijke heeft.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Fietsbril

Bericht door Swannie »

Ik verkies ook m'n photochromische lens boven m'n trail lens om te mtb'en, past héél snel aan.
Vorige week nog TT gereden met een trail lens, op sommige bospassages toch echt te donker vind ik. Na de TT naar huis gefietst over de weg en dan is die lens weer niet donker genoeg, dan is de road lens weer beter :)
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 543
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Fietsbril

Bericht door Jumping Jack »

Boebbel schreef: zo 19 sep 2021 17:15 Ik ben wel een fan van fotochroom, echt aangenaam hoe de tint veranderd naar gelang het nodig is.

Begonnen met een Decathlon modelleke, overgeschakeld naar een coolere van Ali en nu een "sport" bril van Julbo van bij mijn optieker op sterkte ook met verkleurende glazen.

En ja, het verandert niet onmiddelijk, maar het verandert wél itt eender welke andere bril. Dus even na het in- of uitrijden van het bos of een wolk voor de zon en de tint past zich aan. Afhankelijk van de keuze kan dit naar 0 gaan = volledige doorzichtig of 1.

Langs de andere kant werkt een contrasterende lens zoals de Prizm trail effectief wel, zo wist mijn optieker ook te bevestigen. Daar heb je misschien wel wat minder zonnewering, maar misschien dat iemand anders daar wel ervaring mee heeft?
Beetje betaalbaar zo op sterkte? Ik rij nu vaak met lenzen en een gewone photocrome fietsbril, maar ik heb dan vaak wat last van mijn ogen. Een bril met zo'n inzetstukje met optische glazen is ook nog een optie...
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Fietsbril

Bericht door Boebbel »

Een inzetstukje is inderdaad het goeiekoopst - ik hoor prijzen van €50 - als je al een bril hebt. Het nadeel is dat je er met je wimpers kan tegenkomen door de mindere plek achter je brilglazen. Ook kan water/vuil tussen de twee komen, wat het allemaal niet zo praktisch maakt. De inzetstuk is ook maar klein.

Het hele andere spectrum is een fietsbril of sportbril op sterkte geslepen door de fabrikant: €500 - 600, die kan je dan uiteraard fotochroom of met gelijk elke andere specifieke lens van die fabrikant bestellen.

Iets daartussen is een betaalbare "sportbril" ( = niet te veel gebogen) waarvan je optieker de glazen kan vervangen door optische glazen die je dan op je sterkte en fotochroom laat maken. Prijs is afhankelijk van je montuur, glazen zijn ongeveer €150 met zomerkorting. In het totaal was het €250 voor mij, daar krijg ik nog wat van terug van de mutualiteit.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 543
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Fietsbril

Bericht door Jumping Jack »

250 is idd nog te doen in het licht van alle zotte uitgaven die we doen voor deze hobby :wink: .
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Fietsbril

Bericht door Boebbel »

Ik heb er van 't weekend in ieder geval van genoten. Daarvoor was het of op sterkte of fotochroom, nu was het een verademing.

Ik heb een redelijk neutraal montuur genomen om het ook naast de fiets te gebruiken. Je kan ook meer naar zoiets gaan.

Kleine kanttekening ivm fotochroom: het werkt alleen op direct invallend zonlicht en dat is ook perfect! Alleen werkt die niet in de auto bvb, dus zit je toch weer met twee brillen. :(
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Re: Fietsbril

Bericht door Joverowa »

10 jaar.. Amaai! Zo lang hou ik het niet uit met een bril. Dan is die ofwel al 5 keer kapot ofwel 3 keer verloren :oops: :-)
kenny schreef: zo 19 sep 2021 17:34
Joverowa schreef: zo 19 sep 2021 13:48 Ik vraag me steeds af waarom de mensen voor die (zeer) dure brillen gaan. Ik heb er eentje van bij Ali (was aan het twijfelen voor eentje van Decathlon) en die doet goed zijn werk!!
Als je eens zo'n dure bril hebt gehad weet je het wel. Mijn Oakley is intussen bijna 10 jaar oud en doet het nog perfect. Die glazen verkleuren zo snel en extreem dat het géén gelijke heeft.
Plaats reactie