schoenen zonder plaatje

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Plaats reactie
qeja
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: di 03 dec 2019 19:55

schoenen zonder plaatje

Bericht door qeja »

Ik heb schoenen, heeft geen plaatje in de zool zitten. Ik verondersteld dat dit niet hoeft, daarbij vind ik dat toch maar gevaarlijk om vast te blijven hangen aan de pedalen. Ik heb wel schoenen met een stalen tip (nee, geen veiligheidschoenen), maar ze laten wel goed zweet door. De rubberen zolen zien er bijna uit als deze:

Afbeelding

Het zijn jammer genoeg geen mtb schoenen, maar ik zou bijna een kruising maken tussen een werkschoen/veiligheidschoen en een wandelschoen. Is dat voldoende voor bij het mountainbiken? Of dien ik echte mtb schoenen te kopen... mij lijkt het alleen maar verkoopstechnieken.

Je hebt namelijk ook dure hardloopschoenen (100+ euro) en goedkope hardloop schoenen (+-30 euro). Maar blijkt dat daar amper verschil is. Misschien iets meer comfortabeler en waterdicht. Ik heb dit zelf getest.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: schoenen zonder plaatje

Bericht door Jumping Jack »

Je ‘moet’ helemaal niets. Als jij goed kan trappen met die schoenen, dan doe je dat gewoon...
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: schoenen zonder plaatje

Bericht door Luhmann »

De 'dure' mtb schoenen zonder plaatjes er onder hebben een speciale zool die bedacht is om te werken met de grote, vlakke pedalen met uitstekende metalen pennetjes.
Vraag is dus in de eerste plaats met welke pedalen je fietst. Als fietst met stevige pinnen dan hebben deze schoenen mogelijk een voordeel. De zool wordt hier immers voor ontworpen om stevig te staan op die pinnen zonder meteen kapot te gaan. Die pinnen zijn immers best scherp.
Moet pedalen met pinnen (=flats) of klik-pedalen (=SPD)? Nee, fiets gewoon waarmee je zin hebt.
Waarom rijden de meeste dan wél met één van beide? Omdat deze gewoon veel betere grip geven, je voet schiet niet van de pedaal af. Lijkt onbelangrijk tot je met een behoorlijke snelheid (bv. in een afdaling) over een oneven ondergrond denderd. Des te belangrijker gezien je normaal niet statisch zit zoals op een koersfiets. Bij het MTBen gebruik je je volledige lichaam door je houding op de fiets om de fiets over, door of onder de obstakels te krijgen.
Flats zie je meer bij de extremere MTB takken omdat je nog net iets sneller je voet van je pedaal kan halen. Ze vormen een compromis om niet 'vast' aan de fiets te zitten maar wel een verhoogde grip op de pedalen te hebben.
Bij SPDs klik je met je schoen vast aan de pedaal. Je krijgt je voet enkel lost door hem naar buiten te draaien. Je voet staat echter altijd correct en eenmaal ingeklikt staat hij 'goed' om zo efficient mogelijk het benen werk over te brengen op de aandrijving. Wat je ook doet, je voet blijft correct op de pedaal staan. Dat in & uitklikken is natuurlijk een gewenning en ja in het begin ga je wel eens tegen de grond omdat je niet snel genoeg los bent.
Gebruik een schoen die stevig genoeg is, ook aan de achterkant om de voet goed te omsluiten. Een stalen tip hoeft niet persé maar een slappe sport schoen is zeker niet ideaal. Een stevige zool is ook een vereiste, liefst met profiel en ook niet té stijf. Je moet er nog mee kunnen wandelen maar een fiets schoen heeft beter een stijvere zool. Anders duw je tijdens het fietsen steeds je zool krom op je pedaal en dat ga je aan je voeten voelen. Het profiel moet wel overeenkomen met je pedalen.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: schoenen zonder plaatje

Bericht door TaurineR »

Met gewone schoenen kan je alleen 'duwen' op de pedalen.
Met 'SPD' schoenen kan je duwen en trekken, dwz. je kan kracht blijven zetten over de 360 graden omwenteling van de pedaal.
Dat kan heel handig zijn bij korte steile klimmetjes.
Plaats reactie