Waterdichte Mtb schoenen

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Gebruikersavatar
Kezzemil
Mountainbiker
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 07 jul 2008 10:39
Rijdt met: TREK 6700 met 48T Crankstel

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door Kezzemil »

Wacky-S schreef:
Free_ltd schreef:...Echter had ik ook al vaak gelezen dat het probleem vooral het water is dat langs boven erin loopt als het regent...
En hier zou een oplossing voor bestaan: GribGrab CyclinGaiter
(PS: wel nog niet zelf kunnen uittesten)
Na weer eens doorweekte voeten te hebben, heb ik deze Cyclingaiter besteld.
Ik hou jullie op de hoogte of het effectief werkt.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door Dickie »

Mijn normale dagelijkse schoenmaat is 43 a 43,5.
Na wat aanmodderen met steeds te kleine maten:
Mavic Crossmax SL pro in 44 2/3 zat met dunne sokken al te strak aangesloten.
Uit ervaring weet ik al dat ik dan koude voeten krijg omdat de bloedtoevoer te veel afgesnoerd wordt.
Mijn oude Gaerne polars in 44 zaten in het begin ok, maar na enkele keren doorweekt te zijn geweest en ze te hebben uitgewassen, is de binnenschoen gekrompen tot het ook pijnlijk werd.

Shimano MW7 in een maat 45 gekocht.
Ondertussen nog maar 2 ritjes achter de rug.
Deze zitten me nu comfortabel, genoeg teenruimte, maar de hiel zit vast.
Ook plaats voor een dikkere kous.
De schacht komt niet hoog, de broek komt er maar net 1.5 a 2 cm over.
Ik heb er op dat vlak nog geen ondervinding mee, maar tijdens een lange natte rit verwacht ik wel insijpeling. Dit ondanks het goed aansluiten van de neopreen met klittenband.
Pro is wel dat je er zonder wringen makkelijk in geraakt.
Snel dicht gemaakt ook:
Met de rijgtouwtjes kan ik de schoen op de wreef hard genoeg doen aansluiten, een gesp met klittenband bovenaan de wreef houdt de hiel naar achter en vast. Om het water buiten te houden zit alles mooi onder een klep met klittenband.

In een stevige regen-en modderrit zou zo'n cyclingaiter de ideale aanvulling zijn imho. Best van al nog van net onder de knie.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door Free_ltd »

Kezzemil schreef:
Wacky-S schreef:
Free_ltd schreef:...Echter had ik ook al vaak gelezen dat het probleem vooral het water is dat langs boven erin loopt als het regent...
En hier zou een oplossing voor bestaan: GribGrab CyclinGaiter
(PS: wel nog niet zelf kunnen uittesten)
Na weer eens doorweekte voeten te hebben, heb ik deze Cyclingaiter besteld.
Ik hou jullie op de hoogte of het effectief werkt.
Ik heb de gaiter's al iets meer dan een maandje en al 2 x gebruikt, daar ik ze enkel gebruik als het effectief regent. En ze werken.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door i-Mac »

Kezzemil schreef:
Wacky-S schreef:
Free_ltd schreef:...Echter had ik ook al vaak gelezen dat het probleem vooral het water is dat langs boven erin loopt als het regent...
En hier zou een oplossing voor bestaan: GribGrab CyclinGaiter
(PS: wel nog niet zelf kunnen uittesten)
Na weer eens doorweekte voeten te hebben, heb ik deze Cyclingaiter besteld.
Ik hou jullie op de hoogte of het effectief werkt.
Ik heb al een paar maanden deze gaiters. Ik ben er zeer tevreden over. Instructies hoe deze te dragen : " onclick="window.open(this.href);return false;
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door Free_ltd »

i-Mac schreef:
Ik heb al een paar maanden deze gaiters. Ik ben er zeer tevreden over. Instructies hoe deze te dragen : " onclick="window.open(this.href);return false;
Logisch is zoals in het filmpje, maar dan kan ik even goed mijn broek erover trekken :lol:
Echter zijn mijn broeken met eleastiek beneden om de broek beneden te houden en dus kan ik de broek niet over de gaiter trekken. Ik doe het gewoon over de schoen tot aan mijn been en werkt ook omdat de neopreen wel degelijk afsluit tegen mijn been.
Gebruikersavatar
AlReDo
Mountainbiker
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 12 feb 2018 10:32

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door AlReDo »

Ha, hier nog zo ne twijfelaar. Einde seizoen dus de winterschoenen gaan nu aan mooie kortingen buiten.

Northwave Raptor GTX of de arctic raptors... afhankelijk van waar je zoekt, kom je de Arctics zelfs goedkoper tegen dan de gewone raptors. :-k

Ben zelf nogal gevoelig aan koude voeten, dus voorkeur gaat wel uit naar de arctics. Van wat ik zo kan opmaken uit gebruikersreviews komt het erop neer dat de gewone raptors waterdicht zijn maar weinig warmte bieden, de arctics zijn waterdicht en bieden warmere voeten. Heb het verschil eens kunnen voelen in een winkel, de arctics zijn inderdaad wel veel zachter en dikker gevoerd binnenin.

edit: bon, ik heb me -na lang twijfelen- dan toch maar een paar Raptor Arctics besteld. De prijs was te goed om te laten liggen en de beschikbaarheid van de maten krimpt zienderogen omdat nu iedereen in afslag nog een paartje op de kop wil tikken. Benieuwd hoe ze passen...of net niet.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door Muntanya »

Ik ga dit jaar ook eens kijken voor een paar winterschoenen, die overschoenen is toch maar gesukkel.

Mijn voorkeur gaat eerder uit naar een "zachte winter" schoen, bij -25°C blijf ik lekker binnen. Ik twijfel tussen de Mavic Crossmax, de Shimano MW700 (lekker voordelig geprijsd bij Fashion for Cycling) en de Northwave Raptor GTX, die toch allemaal goede reviews krijgen.

"Ga ze eens passen" hoor ik jullie al zeggen. Dat ben ik van plan, maar apart daarvan, wat is jullie ervaringen met deze modellen?
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door Muntanya »

Allez, heb dan maar gekozen voor de Shimano's. Denk wel dat ik warme sokken ga moeten dragen als het echt koud wordt, voor de rest voelt die prima aan. Heb een halve plas zeewater over mij heen gekregen, maar droge voeten. Voorlopig content dus na 1 rit.
Fonske-72
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:47

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door Fonske-72 »

Ik ben niet tevreden over Northwave raptor gtx schoenen. Ze zitten echt super en zijn comfortabel maar zeker niet waterdicht. Zelf bij wat gemiezer zijn mijn voeten nat, het hoeft zelf geen drache nationale te zijn. Toch jammer voor die prijs. Als je de reviews leest op het net hebben nog bikers dit probleem en andere dan weer niet. Zou er een slechte reeks van bestaan? Of schoenen gemaakt op maandag...Ik heb ze nu ongeveer 2 jaar. Zou inspuiten met waterdichte spray helpen?
dieterzLs
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 10 mei 2019 13:55

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door dieterzLs »

Fonske-72 schreef:Ik ben niet tevreden over Northwave raptor gtx schoenen. Ze zitten echt super en zijn comfortabel maar zeker niet waterdicht. Zelf bij wat gemiezer zijn mijn voeten nat, het hoeft zelf geen drache nationale te zijn. Toch jammer voor die prijs. Als je de reviews leest op het net hebben nog bikers dit probleem en andere dan weer niet. Zou er een slechte reeks van bestaan? Of schoenen gemaakt op maandag...Ik heb ze nu ongeveer 2 jaar. Zou inspuiten met waterdichte spray helpen?

Ik heb deze dit jaar gekocht en super tevreden van, zijn echt waterdicht al met water zitten op sproeien tijden afkuisen mtb, en kwam niets van water in.
Plaats reactie