Waterdichte Mtb schoenen

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door Free_ltd »

kevx schreef:Ik heb Raptors tot -3. Ik zou al zeker geen extreme's kopen. Wann ga je fietsen als het -25 is?

Ik zou zelfs bij -10 al nie gaan fietsen...

Op internet is er wel wat over te vinden...

Alst meer tegen het natte is zou ik die van 0 pakken. Er staat meestal bij tot welke temp ze max gaan ook.

In mijn geval wast belangrijk dat ik geen zweetvoeten kreeg rond de 5 graden...
Ik heb de Arctic Celcius GTX tot -25°C en dan nog Sealskinz sokken. Vandaag op de TT in Vossem kan ik zeggen dat ik geen ‘last’ had van bevroren tenen, maar kan niet zeggen dat ik uiterst warme voeten had. Dus ik zou zeker wel voor de zwaarste gaan.
Laatst gewijzigd door Free_ltd op zo 10 dec 2017 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door chrisper »

da s nu weer nieuwe input da ik hier te verwerken krijg

bij heel koud weer (zoals 0gr of kouder) ga ik niet buiten fietsen
ook bij erge regen blijft ik binnen op de rollen.
ik zoek dus eigenlijk een goede raptor, die vooral bestand is tegen regen (en modder/vuil) en tegen de koudere temperaturen zonder da het vriest

mijn eerste gedacht was dus de warmste te nemen, met het gedacht beter teveel dan te weinig
maar toen dacht ik dat het misschien niet nodig is.
en nu twijfel ik weer

kan ik eigenlijk ergens de max. temperatuur voor de schoenen ergens vinden?
want ik had gedacht deze schoenen ook te gebruiken als het bvb 13 graden is, maar regenachtig of zo
in de herfst enz.
is dat mogelijk? of bakken de voeten dan teveel in de schoenen?
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door madskatingcow »

Raptor GTX : -3 tot +10°C
Raptor Arctic GTX : -10 tot +5°C

13 graden? Tijd voor zomerschoenen :-D Zie jij de veldrijders op tv soms met dergelijke winterschoenen of overtrekken? :lol:
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door chrisper »

madskatingcow schreef:Raptor GTX : -3 tot +10°C
Raptor Arctic GTX : -10 tot +5°C

13 graden? Tijd voor zomerschoenen :-D Zie jij de veldrijders op tv soms met dergelijke winterschoenen of overtrekken? :lol:

ja t was eigenlijk enkel om bvb in die periode de voetjes droog te houden en niet voor de koude
of hoe houden jullie de voeten droog bij warmere temperaturen?
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door kevx »

Free_ltd schreef:
kevx schreef:Ik heb Raptors tot -3. Ik zou al zeker geen extreme's kopen. Wann ga je fietsen als het -25 is?

Ik zou zelfs bij -10 al nie gaan fietsen...

Op internet is er wel wat over te vinden...

Alst meer tegen het natte is zou ik die van 0 pakken. Er staat meestal bij tot welke temp ze max gaan ook.

In mijn geval wast belangrijk dat ik geen zweetvoeten kreeg rond de 5 graden...
Ik heb de Arctic Celcius GTX tot -25°C en dan nig Sealskinz sokken. Vandaag op de TT in Vossem kan ik zeggen dat ik geen ‘last’ had van bevroren tenen, maar kan nuet zeggen dat ik uiters warme voeten had. Dus ik zou zeker wel voor de zwaarste gaan.
Ik heb met men raptors met zomersokken warme voeten met dees weer... Zal van persoon tot persoon afhangen dan zeker.
el_hombre41
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 08 nov 2017 09:20

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door el_hombre41 »

NORTHWAVE RAPTOR ARCTIC GTX

deze zijn het geworden en zoals er velen melden heb ik nog steeds warme en droge voeten met dit weer.

Zeker een aanrader
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door chrisper »

ik ben voor de northwave raptor th gekocht, het lage model zonder die kous
voor mij echt een topper
- geen kou in deze schoen
- genoeg waterdicht of waterafstotend om te rijden in lichte regen of natte wegen of modder
- makkelijker om aan te trekken
- breed inzetbaar, in alle seizoenen bij minder weer
- indien extreem koud of regen, toch een overschoentje
negatief puntje vind ik de sluiting, werkt perfect, maar om terug te openen vind ik het wat moeilijker
ofwel heb ik de juiste techniek nog niet te pakken

voor mij is dit model de beste keuze
en indien het echt te hard regent of teveel vriest rij ik toch op de rollen
PieterHen
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 02 jan 2018 10:19

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door PieterHen »

Heeft er iemand ervaring of kennis van de Mavic Crossmax SL Pro Thermo. Ik ben ook op zoek naar een goede winterschoen en kwam deze tegen. In enkele tests kwam dit paar er als beste uit, in andere dan ook weer niet.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door BertG »

chrisper schreef:da s nu weer nieuwe input da ik hier te verwerken krijg

bij heel koud weer (zoals 0gr of kouder) ga ik niet buiten fietsen
ook bij erge regen blijft ik binnen op de rollen.
ik zoek dus eigenlijk een goede raptor, die vooral bestand is tegen regen (en modder/vuil) en tegen de koudere temperaturen zonder da het vriest

mijn eerste gedacht was dus de warmste te nemen, met het gedacht beter teveel dan te weinig
maar toen dacht ik dat het misschien niet nodig is.
en nu twijfel ik weer

kan ik eigenlijk ergens de max. temperatuur voor de schoenen ergens vinden?
want ik had gedacht deze schoenen ook te gebruiken als het bvb 13 graden is, maar regenachtig of zo
in de herfst enz.
is dat mogelijk? of bakken de voeten dan teveel in de schoenen?
Ik draag de hele winterperiode winterschoenen ongeacht de temperatuur (sowieso zelden boven de 10 graden dan), ik doe ritten van minstens 2u en soms +3u en natte voeten = koude voeten. Ook koelen je voeten sterker af als je schoenen nat zijn. De vergelijking met veldrijders van hierboven vind ik om verschillende redenen nogal krom maar soit.

Nooit last van oververhitte voeten maar mijn winterschoenen zijn nog de oudere Northwaves (geen artic toestanden), warm maar niet overdreven. Nadeel is dan weer dat ze bij vriestemperaturen het soms wat laten afweten.
Schoenovertrekken kunnen een oplossing zijn bij warmere temperaturen maar zelf ben ik er niet zot van. De ene zomerschoen is trouwens ook al wat meer waterbestendig/warmer dan de andere heb ik gemerkt.

Probleem met veel winterschoenen is dat er langs boven nog water in kan lopen, ik zou daar ook op letten bij aankoop en ook zeker voldoende groot kopen. De Shimano MW7 zou goed zijn en schappelijk van prijs ook, wordt misschien mijn volgende winterschoen.
Gebruikersavatar
Kezzemil
Mountainbiker
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 07 jul 2008 10:39
Rijdt met: TREK 6700 met 48T Crankstel

Re: Waterdichte Mtb schoenen

Bericht door Kezzemil »

PieterHen schreef:Heeft er iemand ervaring of kennis van de Mavic Crossmax SL Pro Thermo. Ik ben ook op zoek naar een goede winterschoen en kwam deze tegen. In enkele tests kwam dit paar er als beste uit, in andere dan ook weer niet.
Ik heb deze schoenen vorig jaar gekocht en kan ze nu al bij de vuilbak zetten.
Ik was er niet echt tevreden van. Het sluitsysteem gaf al snel gebroken koorden die ik dan, aangezien ik niet vlot nieuwe (dure) vervangstukken vond, aan elkaar moest knopen. In een jaar tijd 2 maal moeten vervangen.
Ook de ritssluitingen zijn ondertussen al vervangen.
De buitenste laag begint los te komen en op verschillende plaatsen heb ik er al lederen lapjes laten opzetten omdat er gaten waren.
Wat waterdichtheid betreft, het water dat er in komt gaat er inderdaad niet meer uit :-) :-)

Ik moet nu wel toegeven dat ik die schoenen winter en zomer gebruik en ongeveer een 9000 km per jaar afhandel in weer en wind.
Tot nu toe heb ik nog geen enkele schoen gevonden die mijn voeten droog houdt bij een uurtje in de gietende regen.

Ik ga echter terug overschakelen naar NW. De Northwave Raptor Arctic Goretex spreekt mij wel aan.
Iemand ervaring met deze schoen ?
Plaats reactie