verlichting
Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Re: verlichting
is er dan zoveel lumen nodig om zo een nachttocht mee te doen?
heb hier geen ervaring mee, en zou dat ook eens willen proberen.
ik had 1 op het oog van 900 lumen, maar batterij gaat maar 2u mee op hoogste stand.
en ik zou liever zo geen extern batterijpak hebben, lijkt me enkel in de weg te hangen en niet handig.
gewoon lampje op klikken zal precies niet bestaan in hoge lichtsterktes
heb hier geen ervaring mee, en zou dat ook eens willen proberen.
ik had 1 op het oog van 900 lumen, maar batterij gaat maar 2u mee op hoogste stand.
en ik zou liever zo geen extern batterijpak hebben, lijkt me enkel in de weg te hangen en niet handig.
gewoon lampje op klikken zal precies niet bestaan in hoge lichtsterktes
- NetWave
- Mountainbiker
- Berichten: 309
- Lid geworden op: vr 08 mei 2009 22:03
- Rijdt met: 2014 Specialized Camber EVO - 2016 Bulls Copperhead 3
Re: verlichting
Xeccon Spiker 1206 op het stuur, van dezelfde site.
Ik heb ook een Xeccon S14 voor op de helm, maar nog nooit gebruikt...
Voor op de baan en brede boswegen voldoet eentje op het stuur zeker en vast.
Wil je singletracks in het bos gaan rijden, dan zou ik er toch twee monteren... Vandaar mijn aankoop, maar het is er nog niet van gekomen.
Om je een idee te geven (enkel de Spiker):
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb ook een Xeccon S14 voor op de helm, maar nog nooit gebruikt...
Voor op de baan en brede boswegen voldoet eentje op het stuur zeker en vast.
Wil je singletracks in het bos gaan rijden, dan zou ik er toch twee monteren... Vandaar mijn aankoop, maar het is er nog niet van gekomen.
Om je een idee te geven (enkel de Spiker):
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
- NetWave
- Mountainbiker
- Berichten: 309
- Lid geworden op: vr 08 mei 2009 22:03
- Rijdt met: 2014 Specialized Camber EVO - 2016 Bulls Copperhead 3
Re: verlichting
Zie eerste foto in mijn vorig bericht. Batterijpak kan je gewoon met velcro aan je fiets hangen. Materiaal is zeer zacht en zal niks beschadigen. Het zit ook niet in de weg ofzo.chrisper schreef:en ik zou liever zo geen extern batterijpak hebben, lijkt me enkel in de weg te hangen en niet handig.
- Wacky-S
- Mountainbiker
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
- Rijdt met: ene zonder moteur
Re: verlichting
Zoals NetWave al aanhaalde, op brede bospaden en op de weg is eentje op je stuur meer dan voldoende. Maar als je singletracks en technische stukken gaat rijden is die tweede lamp meer dan welkom en zal je blij zijn met die extra lumen.
Bij de combo stuur en helm ga je ook meer dieptezicht krijgen en een veel grotere oppervlak kunnen belichten. De lamp op het stuur gebruik je om wat verder voor je (rijrichting) te verlichten en de lamp op de helm gebruik je om wat dichterbij je kijkrichting te verlichten (rondkijken en bochten inkijken).
Als je met 1 lamp rijdt zou ik je aanraden om deze op de helm te zetten ipv op het stuur. Zo wordt de verlichte zone bepaald door de beweging van je hoofd (en kan je dus kiezen wat je verlicht) en niet door de positie van je stuur. En je hebt ook licht als je niet op je fiets zit
Ik ben begonnen met 1x S14 en heb mij nadien een tweede S14 bijgekocht. Zeer tevreden over de lamp (prijs/kwaliteit) en levensduur van de batterij. Zo goed als altijd de volledige rit kunnen uitrijden zonder van batterij te moeten wisselen. Ik moet wel zeggen dat ik enkel op de technische en moeilijkere stukken met 1 of 2 lampen op volle kracht rij (en dat heb je soms nodig ). Grootste deel van de tijd rij ik met beide lampen op de stand low. Dit is voor mij persoonlijk meer dan voldoende licht.
Aangaande externe batterijpacks, zoals je zelf al merkte, die lampjes met interne batterij gaan niet zo lang mee. Hoe groter de gewenste capaciteit, hoe groter (en zwaarder) de batterij is die je nodig hebt. Vooral als je de lamp op de helm hebt zal je blij zijn dat je de batterij (gewicht) in je truitje of rugzak kan steken. En in de weg hangen doen ze zeker niet omdat ze makkelijk te monteren zijn op je bovenbuis/stuurpen/etc. Voordeel van de externe packs is ook dat ze makkelijk te wisselen zijn en je packs kan gebruiken van verschillende capaciteiten omdat je niet gebonden bent aan de afmetingen van de behuizing van je lamp. En natuurlijk dat je lampje zelf een stuk kleiner is...
Momenteel heb 3 batterijpacks: 2 x 4400 mah en 1x 6600 mah. De grote zit in de rugzak en hangt aan de helmlamp. De tweede 4400 mah gaat mee als reserve op langere tochten.
Ik zou zeggen, begin met 1 lamp en als je eenmaal de smaak van nachttochten te pakken hebt, volgt die tweede vanzelf
En nog een tip, zorg altijd dat je minstens 2 lichtbronnen (lamp + batterij) ter beschikking hebt op je nachttochten. Dan heb je tenminste iets (bv klein led zaklampje) om op terug te vallen als je er eentje uitvalt...
Bij de combo stuur en helm ga je ook meer dieptezicht krijgen en een veel grotere oppervlak kunnen belichten. De lamp op het stuur gebruik je om wat verder voor je (rijrichting) te verlichten en de lamp op de helm gebruik je om wat dichterbij je kijkrichting te verlichten (rondkijken en bochten inkijken).
Als je met 1 lamp rijdt zou ik je aanraden om deze op de helm te zetten ipv op het stuur. Zo wordt de verlichte zone bepaald door de beweging van je hoofd (en kan je dus kiezen wat je verlicht) en niet door de positie van je stuur. En je hebt ook licht als je niet op je fiets zit
Ik ben begonnen met 1x S14 en heb mij nadien een tweede S14 bijgekocht. Zeer tevreden over de lamp (prijs/kwaliteit) en levensduur van de batterij. Zo goed als altijd de volledige rit kunnen uitrijden zonder van batterij te moeten wisselen. Ik moet wel zeggen dat ik enkel op de technische en moeilijkere stukken met 1 of 2 lampen op volle kracht rij (en dat heb je soms nodig ). Grootste deel van de tijd rij ik met beide lampen op de stand low. Dit is voor mij persoonlijk meer dan voldoende licht.
Aangaande externe batterijpacks, zoals je zelf al merkte, die lampjes met interne batterij gaan niet zo lang mee. Hoe groter de gewenste capaciteit, hoe groter (en zwaarder) de batterij is die je nodig hebt. Vooral als je de lamp op de helm hebt zal je blij zijn dat je de batterij (gewicht) in je truitje of rugzak kan steken. En in de weg hangen doen ze zeker niet omdat ze makkelijk te monteren zijn op je bovenbuis/stuurpen/etc. Voordeel van de externe packs is ook dat ze makkelijk te wisselen zijn en je packs kan gebruiken van verschillende capaciteiten omdat je niet gebonden bent aan de afmetingen van de behuizing van je lamp. En natuurlijk dat je lampje zelf een stuk kleiner is...
Momenteel heb 3 batterijpacks: 2 x 4400 mah en 1x 6600 mah. De grote zit in de rugzak en hangt aan de helmlamp. De tweede 4400 mah gaat mee als reserve op langere tochten.
Ik zou zeggen, begin met 1 lamp en als je eenmaal de smaak van nachttochten te pakken hebt, volgt die tweede vanzelf
En nog een tip, zorg altijd dat je minstens 2 lichtbronnen (lamp + batterij) ter beschikking hebt op je nachttochten. Dan heb je tenminste iets (bv klein led zaklampje) om op terug te vallen als je er eentje uitvalt...
-
- Mountainbiker
- Berichten: 3
- Lid geworden op: di 28 jun 2016 21:40
- Rijdt met: Cube 29er
Re: verlichting
Bericht door andydemaesschalck »
Hier een 2-tal weken terug (3/10) ook via MTB-Led gekocht.
--> Xeccon Spiker 1211
--> Xeccon Spiker 1211