Zoals NetWave al aanhaalde, op brede bospaden en op de weg is eentje op je stuur meer dan voldoende. Maar als je singletracks en technische stukken gaat rijden is die tweede lamp meer dan welkom en zal je blij zijn met die extra lumen.
Bij de combo stuur en helm ga je ook meer dieptezicht krijgen en een veel grotere oppervlak kunnen belichten. De lamp op het stuur gebruik je om wat verder voor je (rijrichting) te verlichten en de lamp op de helm gebruik je om wat dichterbij je kijkrichting te verlichten (rondkijken en bochten inkijken).
Als je met 1 lamp rijdt zou ik je aanraden om deze op de helm te zetten ipv op het stuur. Zo wordt de verlichte zone bepaald door de beweging van je hoofd (en kan je dus kiezen wat je verlicht) en niet door de positie van je stuur. En je hebt ook licht als je niet op je fiets zit
Ik ben begonnen met 1x S14 en heb mij nadien een tweede S14 bijgekocht. Zeer tevreden over de lamp (prijs/kwaliteit) en levensduur van de batterij. Zo goed als altijd de volledige rit kunnen uitrijden zonder van batterij te moeten wisselen. Ik moet wel zeggen dat ik enkel op de technische en moeilijkere stukken met 1 of 2 lampen op volle kracht rij (en dat heb je soms nodig
). Grootste deel van de tijd rij ik met beide lampen op de stand low. Dit is voor mij persoonlijk meer dan voldoende licht.
Aangaande externe batterijpacks, zoals je zelf al merkte, die lampjes met interne batterij gaan niet zo lang mee. Hoe groter de gewenste capaciteit, hoe groter (en zwaarder) de batterij is die je nodig hebt. Vooral als je de lamp op de helm hebt zal je blij zijn dat je de batterij (gewicht) in je truitje of rugzak kan steken. En in de weg hangen doen ze zeker niet omdat ze makkelijk te monteren zijn op je bovenbuis/stuurpen/etc. Voordeel van de externe packs is ook dat ze makkelijk te wisselen zijn en je packs kan gebruiken van verschillende capaciteiten omdat je niet gebonden bent aan de afmetingen van de behuizing van je lamp. En natuurlijk dat je lampje zelf een stuk kleiner is...
Momenteel heb 3 batterijpacks: 2 x 4400 mah en 1x 6600 mah. De grote zit in de rugzak en hangt aan de helmlamp. De tweede 4400 mah gaat mee als reserve op langere tochten.
Ik zou zeggen, begin met 1 lamp en als je eenmaal de smaak van nachttochten te pakken hebt, volgt die tweede vanzelf
En nog een tip, zorg altijd dat je minstens 2 lichtbronnen (lamp + batterij) ter beschikking hebt op je nachttochten. Dan heb je tenminste iets (bv klein led zaklampje) om op terug te vallen als je er eentje uitvalt...