Garmin harstlagmeting & pacemaker

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Garmin harstlagmeting & pacemaker

Bericht door madskatingcow »

Mijn vader heeft een Garmin Edge 510, met premium hartslagband, maar ook een pacemaker. De Garmin registreert soms harstlag 72, ongeacht de inspanning, maar meestal gewoon niks, harstlag __ .

Vandaag mijn Edge 520 uitgeleend, met mijn premium hartslagband : idem.

Lijkt wel alsof de pacemaker & de hartslagband niet samen kunnen werken.

Nog iemand dezelfde ervaring of een oplossing?

Wat met andere merken zoals de recente Mio of Polar toestellen?
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: Garmin harstlagmeting & pacemaker

Bericht door SD2E »

madskatingcow schreef:Mijn vader heeft een Garmin Edge 510, met premium hartslagband, maar ook een pacemaker. De Garmin registreert soms harstlag 72, ongeacht de inspanning, maar meestal gewoon niks, harstlag __ .

Vandaag mijn Edge 520 uitgeleend, met mijn premium hartslagband : idem.

Lijkt wel alsof de pacemaker & de hartslagband niet samen kunnen werken.

Nog iemand dezelfde ervaring of een oplossing?

Wat met andere merken zoals de recente Mio of Polar toestellen?

Zou daar maar voorzichtig mee zijn, best eens vragen waar ze pacemaker geplaatst hebben of het aan te raden is. Dat ze niet op elkaar storen...
HardTail Charlie
Mountainbiker
Berichten: 281
Lid geworden op: do 02 jun 2011 21:25
Rijdt met: Lynskey M290

Re: Garmin harstlagmeting & pacemaker

Bericht door HardTail Charlie »

Ter info. Dit staat in de Polar handleidingen/instructies:
Note! If you are using a pacemaker, you can use Polar training computers. In theory interference to pacemaker caused by Polar products should not be possible. In practice no reports exist to suggest anyone ever having experienced interference. We cannot however issue an official guarantee on our products' suitability with all pacemakers or other implanted devices due to the variety of devices available. If you have any doubts, or if you experience any unusual sensations while using Polar products, please consult your physician or contact the implanted electronic device manufacturer to determine safety in your case.
HardTail Charlie
Mountainbiker
Berichten: 281
Lid geworden op: do 02 jun 2011 21:25
Rijdt met: Lynskey M290

Re: Garmin harstlagmeting & pacemaker

Bericht door HardTail Charlie »

En, het kan misschien raar klinken, maar soms helpt het om de zender op de rug- ipv de borstzijde te dragen. Geen garantie echter dat dit in uw vader's geval zal helpen, maar zeker het proberen waard.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Garmin harstlagmeting & pacemaker

Bericht door madskatingcow »

Bedankt. Hiervoor had hij een Polar CS200, die werkte zonder problemen.
HardTail Charlie
Mountainbiker
Berichten: 281
Lid geworden op: do 02 jun 2011 21:25
Rijdt met: Lynskey M290

Re: Garmin harstlagmeting & pacemaker

Bericht door HardTail Charlie »

En? Is het gelukt intussen?
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Garmin harstlagmeting & pacemaker

Bericht door madskatingcow »

Gisteren bij Waypoint in Heusden-Zolder een aantal opties kunnen proberen samen met mijn vader op zijn Garmin Edge 510 e :
  • Garmin Classic Heart Rate Strap (oud type hartslagband)
  • Garmin Classic Heart Rate Strap (nieuw type zoals hij had)
  • Garmin Forerunner 235 (smartwacht met hartslagmeting via leds)
  • Wahoo TICKR hartslagband
  • Bloeddrukmeter met hartslagmeting als controle
De Garmin HR straps : geen enkele werkte naar behoren. Signaal viel binnen de 5 seconden na het aandoen volledig weg.
Garmin Forerunner : onbetrouwbare meting, harstlag veel te hoog (continue +100). Bij de eigenaar (verkoper) werkte deze wel meteen correct.
De Wahoo TICKR band gaf wel continu signaal, geen drops, maar registreerde constant waardes tussen de 36 en 42 slagen / minuut, wat ook niet correct was.
De bloeddrukmeter gaf steeds om en bij de 52 aan, pacemaker is ingesteld op minimum 50 slagen / minuut.

We hebben de hartslagbanden ook omgekeerd geporbeerd op de rug, zonder resultaat.

Nu ergens Polar of Mio proberen.

In elk geval hartelijk dank aan Bart van Waypoint in Heusden-Zolder, topservice ! Hij ging de ervaring terugkoppelen naar Garmin en Wahoo.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Garmin harstlagmeting & pacemaker

Bericht door madskatingcow »

Korte update :
  • Gebruikte pacemaker is de Medtronic ADDL1
  • Ondertussen via Polar België de kans gehad om een Polar V800 te proberen, en jawel : deze registreert de hartslag correct!
    • Gebruik gemaakt van de standaard 5kHZ communicatie tussen de Polar HR strap en de V800 horloge
    • Connectie via BlueTooth met de Polar Beat app op de smartphone niet geprobeerd
    • Connectie via BlueTooth met de Wahoo TICKR op de smartphone niet geprobeerd
    • Bluetooth pairing Polar HR strap - V800 verwijderd, zodat de harstlagband gewoon via 5kHZ connecteert : werkt perfect
    • Opnieuw Bluetooth pairing Polar HR strap - V800 zoals voordien, werkt perfect.
  • Wanneer de Polar V800 met de hartslagband verbonden was (Bluetooth en 5kHZ), de Garmin Edge 510
    • nabij het hart / Pacemaker gehouden : geen enkele invloed op de geregistreerde waarden, deze bleven correct.
    • nabij de Polar V800 gehouden : geen enkele invloed op de geregistreerde waarden, deze bleven correct.
  • Op de koersfiets heeft mijn vader vanochtend 101,2km gereden met een gemiddelde hartslag van 104bpm. Ook in rust duidt de Polar de correcte waarde van 50bpm aan.
Als ik op internet zoek op Garmin en Medtronic, zijn er blijkbaar nog heel wat mensen met hetzelfde probleem die ook zijn overgestapt op Polar, voorbeeld https://www.pacemakerclub.com/message/2 ... -frequency.

Ondertussen heb ik Garmin en Wahoo gecontacteerd omtrent het probleem, meer nieuws volgt.

Zeer mooi gebaar van Polar België om hun toestel te kunnen testen, waarvoor dank !
Plaats reactie