recupkousen of compressiekousen

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
wimwimwim
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 02 okt 2017 14:53

Re: recupkousen of compressiekousen

Bericht door wimwimwim »

Ik gebruik al een jaartje de recovery compressie sokken van Compressport.
Geeft bij mij duidelijk een positief effect na een wedstrijd, of in erg zware trainingsweken.
Waar ik daarvoor zware benen had na 3 dagen echt doortrainen, lijkt de spierpijn sneller weg te ebben bij gebruik van de sokken.

Der zal dus toch wel een wetenschappelijke reden zijn waarom ge iedereen in den TDF met compressiekousen ziet rondlopen in het hotel zeker? :-k :bounce:

Klein artikeltje hieronder ;

Om te presteren is het voor een sporter belangrijk om na een inspanning snel te herstellen. Door de compressie op de bloedvaten zouden de compressiekousen de bloedsomloop stimuleren en hiermee de afvoer van afvalstoffen bevorderen en het herstel daarmee versnellen. Dit zou gunstig zijn voor de lactaatwaarde. Onderzoek toont aan dat er op diverse inspanningsniveaus geen verschillen zijn gevonden in de lactaatwaarde tussen de groep die met en de groep die zonder compressiekousen liepen.

Daarentegen hebben compressiekousen wel invloed op de mate van spierpijn. Uit studies komt naar voren dat de kous de negatieve effecten van spierpijn enigszins weet te beperken. Onderzoekers geven aan dat het dragen van compressiekleding tot lagere concentraties creatinekinase leidt. Dit enzym is een maat voor de hoeveelheid spierschade tengevolge van intensieve inspanning. Een hoge concentratie creatinekinase in het bloed wijst op verhoogde spierschade of spierafbraak.

https://www.compressport.com/usa/en/com ... 30-size-t1
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: recupkousen of compressiekousen

Bericht door chrisper »

ik heb me sinds kort ook laten verleiden tot compressiekousen van herzog

ik had heel vaak last van zware, vermoeide benen.
dacht dit te verhelpen met magnesium, maar dit hielp maar matig.
ik heb staan werk (veel rondlopen en bijna hele dag rechtstaan),
en in combinatie met vaak fietsen.....
ik merkte na mijn werk wel vaak die zware benen (ook wat gezwollen/gespannen).

dus nu sinds enkele weken probeer ik nu deze kousen,
en voorlopig ben ik er wel tevreden over.
bij vermoeide benen, zowel na werk als na training, de kousen aan.
en ik voel al direct iets beterschap, een soort van opluchting van mij benen.
Plaats reactie