Zadel hard of zacht?

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Plaats reactie
TKuppens25
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 04 jan 2014 19:13
Rijdt met: Specialized Hardrock pro

Zadel hard of zacht?

Bericht door TKuppens25 »

Hey!

Mijn zadel is gescheurd opzij, dus tijd voor een nieuwe, maar ik lees hier zoveel... Dus ik maak maar een nieuw topic...
Ik weet niet of het goed is om binnen het merk 'specialized' te blijven, ben er tot nu toe heel tevreden over! Maar hoe weet ik of ik een hard of een zacht zadel nodig heb? Ik weeg 62 kg, maakt mijn gewicht iets uit? Ik heb geen bepaald budget voor een zadel dus de prijs maakt niet zoveel uit... Ik hoop met jullie hulp een goed zadel te vinden, specialized of niet, dat hoor ik hier wel ;)

Alvast bedankt!
Tom
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Re: Zadel hard of zacht?

Bericht door joske77 »

als je tevreden was van je oude zadel, kan je dan niet hetzelfde meer kopen?

een zadel is heel persoonlijk, wat voor de een geweldig is, rijdt de ander de straat nog niet mee uit...
de breedte is voor velen een heel bepalende maat, hard of zacht is voorkeur.
Ik zit het beste op een selle Italia SLR (en SLS) flow met Gel erin.

Deze zijn redelijk zacht en het zadel "zakt" redelijk door, voor mij perfect om 100km mee te MTB'en...
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Zadel hard of zacht?

Bericht door G-m@n. »

kan niemand voor u beslissen :wink:
testen hé, in sommige zaken kan je een zadel proberen of via kennissen...
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Zadel hard of zacht?

Bericht door Reflex »

Mijn ervaring is dat hard of zacht zeer weinig uitmaakt. Het belangrijkste is de pasvorm. Als de pasvorm goed afgestemd is op je zitbeentjes kan je op een harde carbonnen dek nog lekker zitten.
TKuppens25
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 04 jan 2014 19:13
Rijdt met: Specialized Hardrock pro

Re: Zadel hard of zacht?

Bericht door TKuppens25 »

Oke, bedankt! Dan zal ik eens bij de buurman moeten gaankijken ;) Die heeft nog wel een stuk of 7 zadels liggen en dan kan ik eens proberen he :) Hebben jullie trouwens nog wat tips om conditie te verbeteren? Of is hier een apart topic voor? Alvast bedankt :)
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Zadel hard of zacht?

Bericht door Free_ltd »

Oud topic, maar toch even op verder gaan.

Mijn Bontrager zadel dat af fabriek op de Trek X-Caliber 9 stond, was onderaan aan het barsten. Is wel nog bruikbaar en staat nu op mijn oude fiets. Ik was ook wel heel tevreden van dat zadel.

Maar onder garantie heb ik toch een nieuw gekregen, maar is het een ander. Het standaard stond zelfs helemaal geen type bij en dus enkel het logo van bontrager. Nu staat er KOVEE op het zadel bij. Qua vorm verschilt het niet zo gigantisch veel, maar het is tov dat oude een pak harder. Dus vorige zondag een ritje gemaakt van 50km en mijn achterwerk heeft het wel wat te verduren gehad :lol:

De andere zeiden dat dit nog wel in orde komt na een paar ritjes als mijn achterwerk er aan gewend is :lol: . Dus de vraag naar jullie toe die al jaren zadels verslijten: 'Gaat dat idd beter op termijn?' :lol: Anders ga ik toch al mogen uitkijken voor terug een zachter.
Gebruikersavatar
petruske
Mountainbiker
Berichten: 720
Lid geworden op: za 16 apr 2005 11:49
Rijdt met: trek /specialized

Re: Zadel hard of zacht?

Bericht door petruske »

jaja ik heb daar ook altijd last van als ik een nieuw zadel heb ,maar na een tijdje beter da echt wel
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Zadel hard of zacht?

Bericht door Free_ltd »

Vandaag wer 50km gedaan en idd veel beter, maar op het laatste voelde ik het wel. Had wel ander outfit aan en dus ander zeempje. Dus zal nig ff afwachten
Plaats reactie