Verlichting voor nachttochten

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Gebruikersavatar
Panda Aars
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 nov 2008 19:45
Rijdt met: Trek 8500

Verlichting voor nachttochten

Bericht door Panda Aars »

Hallo,

Vermits ik één keer per week 's avonds ga mountainbiken, wil ik mij eens een goede lamp aanschaffen.
Twee van mijn mede-mountainbikers hebben een Sigma Karma Evo (320 lumen). Op bikecomponents.de is deze te koop voor 89,95 €.
Dit geeft redelijk wat licht en is zeer handig en stevig.
Maar bij Sigma hebben ze ook de Powerled Evo (900 lumen).
Op bikecomponents.de is deze te koop voor 135 €.
Nu was ik aan het overwegen of dit 45 € extra waard is.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Verder heb ik het internet wat afgezocht naar andere merken, maar er is gewoon te veel keuze. Er zijn er verschillende die voor een goedkopere prijs met meer lumen hebben, maar zijn deze dan weer kwalitatief oke?
En is het verstandig om de lumens met elkaar te vergelijken of zit hier ook nog verschil in (bv aantal lumens op bepaalde afstand of verlies naar de zijkant)?

Iemand bv. ervaring met Xeccon (meer lumen en kleinere prijs)?
Gebruikersavatar
gilbo
Mountainbiker
Berichten: 666
Lid geworden op: ma 07 feb 2005 18:40

Bericht door gilbo »

Als je de zoekfunctie gebruikt kan je dit topic sluiten :lol:

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... nachttocht
Gebruikersavatar
HansP
Mountainbiker
Berichten: 476
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 14:04
Rijdt met: Cube Stereo Hybrid 140 Action team

Bericht door HansP »

Gebruikersavatar
Opa
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 29 mei 2006 20:09

Bericht door Opa »

Ik heb deze om tijdens de winter naar het werk te rijden.

Veel licht voor weinig geld en als een auto zijn grote lichten eens niet dempt steek ik de felle stand aan en dan schakelen ze ze wel snel uit.

Volgens mij een aanrader zeker qua prijs in vergelijking met bv de sigma en andere merken
Gebruikersavatar
looike
Mountainbiker
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 23 nov 2008 13:26
Rijdt met: Merida big nine lite 3000

Bericht door looike »

wij hebben met de club voor de xeccon verlichting gekozen en besteld voor ne man of 10.
hebben deze gebruikt voor onze nachttocht in malmedy 2 maal en voor de 24h van Westerlo en ik moet zeggen dat we 10 tevreden leden hebben.
kostprijs valt inderdaad zeer goed mee dacht iets rond de 50€ en het is echt waar voor je geld enkele andere leden hebben verlichting van sigma kostprijs 150€ en het verschil is niet te merken.

ik kan dus niets slecht vertellen over xeccon, tis een aanrader !!!
Gebruikersavatar
Panda Aars
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 nov 2008 19:45
Rijdt met: Trek 8500

Bericht door Panda Aars »

Bij deze lees ik dat de straal te compact is om te mountainbiken.
En ook dat de kabellengte nogal krap is om op de helm te monteren.
Klopt dit?
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Als je vrienden toekomen met een karma, dan zal dat voor jou ook voldoen zeker?

In nachtmountainbike is een wapenwedloop bezig, met mijn oude setje waar ik jaren vlot overal mee kon doorrijden rij ik de laatste jaren gewoon in mijn eigen schaduw, doe jezelf en je vrienden een plezier en begin mekaar niet op kosten te jagen :wink:

En, er is een enorm verschil in lichtwaarde, afwerking en service tussen chinese en Duitse lampjes, met sigma zit je prijs kwaliteit zeker niet slecht!

Met de evo hooggericht op het stuur heb je een mooie brede flood zonder hotspot die toch ver rijkt. Met de karma op de helm erbij heb je in scherpe bochten of tussen jumpkes ook voldoende licht zonder dat je helmlicht een irritante hotspot geeft in je gezichtsveld.
Een feller licht op het stuur dan op de helm zorgt dat het licht op het stuur nog wat schaduwen kan werpen, wat helpt voor het dieptezicht.

Maar, ik heb 15 jaar rondegereden met veel minder licht dan één enkele karma, en ik heb dat precies overleefd! :wink:
Gebruikersavatar
HansP
Mountainbiker
Berichten: 476
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 14:04
Rijdt met: Cube Stereo Hybrid 140 Action team

Bericht door HansP »

Panda Aars schreef:
Bij deze lees ik dat de straal te compact is om te mountainbiken.
En ook dat de kabellengte nogal krap is om op de helm te monteren.
Klopt dit?
ff de lens dof maken door van die doffe plakband op te plakken of de lens lichtjes op te schuren en tis opgelost ! ( diffusen ! )
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

HansP schreef:
Panda Aars schreef:
Bij deze lees ik dat de straal te compact is om te mountainbiken.
En ook dat de kabellengte nogal krap is om op de helm te monteren.
Klopt dit?
ff de lens dof maken door van die doffe plakband op te plakken of de lens lichtjes op te schuren en tis opgelost ! ( diffusen ! )
ik betwijfel of dat lampje gereguleerd is, als je dat gaat difusen zou het wel eens kunnen opsmoren vrees ik? Zeker met plakband, daarvoor gaat dat glaasje sowieso net iets te warm worden!

De claim van dx: 800 a 900 lumens lijkt me nog steeds een enorme overschatting trouwens, maar er zijn veel fabrikanten die er zomaar een lap op geven,...
Het is nog steeds veel licht voor zijn prijs, natuurlijk!
Gebruikersavatar
Panda Aars
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 nov 2008 19:45
Rijdt met: Trek 8500

Bericht door Panda Aars »

nothing 's impossible schreef:In nachtmountainbike is een wapenwedloop bezig, met mijn oude setje waar ik jaren vlot overal mee kon doorrijden rij ik de laatste jaren gewoon in mijn eigen schaduw, doe jezelf en je vrienden een plezier en begin mekaar niet op kosten te jagen :wink:
Ik heb enkele jaren geleden een Petzl hoofdlampje gekocht dat 150 lumen geeft. Toen was ik degene met de goeie lamp. :-)
En als ik hier nu mee tussen die twee Karma's rijd, rijd ik inderdaad in mijn eigen schaduw.
nothing 's impossible schreef:Met de evo hooggericht op het stuur heb je een mooie brede flood zonder hotspot die toch ver rijkt. Met de karma op de helm erbij heb je in scherpe bochten of tussen jumpkes ook voldoende licht zonder dat je helmlicht een irritante hotspot geeft in je gezichtsveld.
Een feller licht op het stuur dan op de helm zorgt dat het licht op het stuur nog wat schaduwen kan werpen, wat helpt voor het dieptezicht.
Dat vind ik wel belangrijke info. Met enkel een hoofdlamp zie je inderdaad nogal 2-dimensionaal en met enkel een stuurlamp draait het licht dikwijls niet voldoende mee. Maar als ik beide moet gaan kopen van Sigma, ben ik 225 € kwijt (135 voor de Evo en 90 voor de Karma), wat ik te veel vind. Momenteel heb ik een stuurlicht dat zo goed als niets waard is in het bos. En op mijn helm heb ik dan die Petzl van 150 lumen. Dit is met AA-batterijen en verliest wel snel zijn helderheid, waarna de batterijen nog lang meegaan, maar waarbij de lamp minder helder is.
Dus is het misschien interessant om een straffe lamp (bv. de Evo) op mijn stuur te zetten en de Petzl blijven gebruiken. Voor de prijs van de Evo kan ik wel een stuur- EN een helmlamp kopen in Chinese kwaliteit.
Plaats reactie