Top MTB schoen

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Top MTB schoen

Bericht door Kristof Huyck »

Na een jaartje zijn mijn Specialized S-Works MTB schoenen versleten. De hiel is zo goed als weg, middelste rubber op de zool hangt los, ...
Qua pasvorm, efficiëntie en ventilatie was ik heel tevreden van deze schoen, maar qua slijtage iets minder. Loop passages waren ook niet altijd van de poes, maar met een superstijve carbon zool is dat logisch natuurlijk :-)

Nu had ik een paar weken terug een review gelezen over de Sidi Dragon 3 en het feit dat je blijkbaar elk onderdeel aan de zool kan vervangen vond ik alvast een grote plus. Nadeel leek me wel het gewicht.

De Shimano SH-M315 lijkt me ook een kanshebber.

Shimano, Sidi of Specialized... of zijn er nog andere interessante schoenen? Heeft er iemand ervaring met één of meer vermelde schoenen (vergelijking) ?
Gebruikersavatar
bosse
Mountainbiker
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 19 okt 2006 19:43
Rijdt met: vliegt naar beneden
Contacteer:

Bericht door bosse »

ik heb enkele jaren met specialized schoenen gereden, en heb altijd hetzelfde probleem gehad.
Na ong. een jaar is heel de hiel versleten, en de naden aan de voorkant scheuren open. (dit is ook het geval bij de schoenen van mijn broer.

Sindsdien rij ik met scott schoenen. Al 3 jaar en aan mijn eerste paar is nog steeds niets te zien. Enkel lichte slijtage aan de hiel, maar nog niet door de stof heen.

Sidi's zijn te smal voor mijn voeten. Dus ik blijf bij Scott!
shimano---> spuuglelijk naar mijn mening
Gebruikersavatar
BoXeR
Mountainbiker
Berichten: 2517
Lid geworden op: wo 09 jan 2008 22:27

Bericht door BoXeR »

ik heb deze van SIDI, kan je ook stukken vervangen, SIDI spider SRS
Afbeelding
Afbeelding

volgende worden deze denk ik

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Bericht door Kristof Huyck »

@bosse: interessant om horen dat het probleem met de hiel dus 'normaal' is bij Specialized. Scott kan interessant alternatief zijn, enkel de kleur van hun topmodel match niet zo bij mijn velo's :P

@Boxer: toch niet zo tevreden van de Sidi's dan? Met de Mavic Fury gaan ze u van ver zien afkomen in elk geval :-D
Gebruikersavatar
BoXeR
Mountainbiker
Berichten: 2517
Lid geworden op: wo 09 jan 2008 22:27

Bericht door BoXeR »

van de SIDI's wel tevreden maar es veranderen he
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Bericht door Reflex »

Rij al jaren met de sidi's en sinds kort met de Dragon 3 SRS. Het is echt een heerlijke schoen. Voldoende stijf maar dankzij de redelijk zachte pads op de zool is het lopen goed te doen. Pasvorm is op zijn italiaans maar voor mijn voet past dit perfect. De schoen is door middel van de straps goed passend te maken en door een speciaal systeem bij de hiel is het lopen nog makkelijker geworden.

Slijtage is prima enkel de zachte pads zullen na een jaar wel vervangen moeten worden. Maar dit is niet zo duur.
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Bericht door endorfin »

Euhm, wat ik in de kast heb:

Sidi: smalle schoen maar absolute top (als hij je past)
Mavic: enorm laag gewicht, perfecte pasvorm, goede ventilatie maar niet handig tijdens het "wandelen". Perfecte schoen bij +30°
Northwave: stijf, goede ventilatie maar zit iets minder prettig dan de rest.
Shimano: Deze draag ik het meeste, pasvorm is perfect, lekker stijf, schoen is niet te warm en niet te koud en als je te voet moet is hij ook perfect.
Lake: te zwakke zool, dus voor mij niet goed

Sidi, mavic, northwave en shimano heb ik steeds het top model, lake een middenklasser (dus die mag je eigenlijk niet vergelijken)
Gebruikersavatar
switch87
Mountainbiker
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 03 okt 2008 23:20
Rijdt met: specialized Stumpjumper Expert HT 2008

Re: Top MTB schoen

Bericht door switch87 »

een beetje late reactie maar ik kom nu toevallig op deze topic uit. Als je de binnenzool van je s-works eruit haalt zitten er schroefjes om alle onderdelen van de zool te vervangen. Zelf rij ik al 5 jaar met hetzelfde paar ''gewone'' specialized schoenen, altijd tevreden geweest, alleen het sluitsysteem moeten vervangen na serieuze valpartij. vandaag toch maar eens nieuwe schoenen gaan halen, deze keer de s-works.
sam2300
Mountainbiker
Berichten: 639
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 16:31
Rijdt met: Granville evo

Re: Top MTB schoen

Bericht door sam2300 »

Even van onder het stof halen, kwestie van geen nieuw topic te moeten openen.

Momenteel rijd ik met een echte zomerschoen van Sidi, die volgens mij zelfs eerder bedoeld is voor op de weg. Echt perfect in de zomer, ben heel tevreden van de kwaliteit en de verluchting. Dit heeft natuurlijk als gevolg dat zelfs het minste druppeltje water al binnenkomt.

Nu doe ik daar overtrekjes over, met als gevolg dat ik regelmatig last heb van koude voeten. Ook in de tussenseizoenen of na een zomerse regenbui moet ik quasi altijd met overtrekjes rijden om geen natte voeten te krijgen. Een beetje dauw op het gras is daarvoor zelfs al genoeg.

Dus nu ben ik op zoek naar een soort MTB-schoen die toch ietwat beter afgesloten is voor het water. Let wel, ik bedoel geen winterschoenen! Een all-season schoen ofzoiets waar ik een overschoen over kan aandoen in de winter, en als het echt mooi weer is (verluchting) neem ik de Sidi's.

Iemand die een tip heeft? Thanks boys...
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Top MTB schoen

Bericht door Reflex »

Naast mijn Sidi Dragon 3 schoentjs zoals hierboven vermeld heb ik nog speciale winterschoenen. En dat zijn de bekende Northwave Celcius artic. Waterdicht en warm, wat wil je nog meer?

Als je echt iets wilt om allround mee te rijden dan moet je deze niet nemen want boven de 10/15 graden zijn ze toch echt te warm. Maar welke schoenen van Sidi heb je dan? Ik kan met mijn Dragons gewoon in de regen of lichte modder rijden zonder natte voeten te krijgen.

Je zou dus beter een goede zomerschoen kopen die iets beter waterdicht is en daarnaast nog een goede winterschoen. De Northwave Celcius artic is regelmatig in de aanbieding.
Plaats reactie