kledij bij vriesweer

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Plaats reactie
quickie
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 04 okt 2002 16:01
Rijdt met: TREK

kledij bij vriesweer

Bericht door quickie »

Yo bikers, vraagje:

Bij weer van +/- 0 tot 4 graden en een schrale wind, hoe kleed ik mij het best om niet na 10 km te baden in het zweet en niet ijskooud te hebben.

Alle nuttige tips zijn welkom op mail adres of hier
thanks
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Re: kledij bij vriesweer

Bericht door A d r i »

quickie schreef:Yo bikers, vraagje:

Bij weer van +/- 0 tot 4 graden en een schrale wind, hoe kleed ik mij het best om niet na 10 km te baden in het zweet en niet ijskooud te hebben.

Alle nuttige tips zijn welkom op mail adres of hier
thanks
vele laagjes van kledij.
beginnen met een laag thermisch ondergoed, iets van Odlo , Pearl Izumi of zo, daarover een lichte fleece of een windstopper shirt , daarover een winddichte maar ademende vest (Gore tex).
Lange broek zonder leer met daaronder een korte met een leer in, eventueel nog extra kniebeschermers (knieen moet je warm houden).
Voeten eventueel Sealskinz waterdichte sokken met liners; of Goretex spul.
Handschoenen, iets met wol erin en daarover Windstopper.

Onder de helm een Windstopper muts.
Gebruikersavatar
H-rock
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 18 aug 2002 02:00
Rijdt met: Merida HFS 5500 ; Commençal VIP N+UTS 2 ; Scott Endorphin Team Issue

Bericht door H-rock »

Ik rij altijd met een 2 wielertruien: 1 met korte mouwen op het blote lijf en daarboven 1 met lange mouwen. Daaroboven trek ik een T-shirt aan voor het zweet op te vangen en de wind tegen te houden en uiteindelijk een dikke windvest van Fox bij dewelke ik luchtgaten kan maken om wat te verkoelen, moest de temp te hoog stijgen. Tis een noodoplossing, want heb niets van isothermisch ondergoed en dure vesten...
Voor de handen gewone handschoenen met gore-windstopper, maar der komt toch wind door (waarschijnlijk doordat het een goedkoop model is) en voor de voeten gewoon een dikke kous en als het regent overschoenen. (heb niet echt snel koud aan de voeten).
CRAZY D
Mountainbiker
Berichten: 69
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00

Bericht door CRAZY D »

Ik kan ook alleen maar zeggen wat ik doe, dus uit de antwoorden zal je zowat het gemiddelde moeten pakken peins ik ;
Voor mij wordt dat dus winddichte en quasi waterdichte handschoenen, waterdichte gore tex overschoenen over koersschoenen, dikkere kousen en voor de rest thermisch onderhemd met lange mouwen en daarover een thermo-vest, alhoewel ik bij die temperaturen die je aanhaalt nog gerust gewoon de T-shirt met koerstrui en armstukken durf aandoen, maar dan wel met een thermovest zonder mouwen erover.
Voor de beentjes gewoon koersbroek korte benekes en thermische beenstukken.
Als je echt een koulijder bent kan je altijd je knieën en je voeten insmeren met bv alchipan voor je vertrekt op training ofzo, dat helpt goed ! :wink:
Gebruikersavatar
Kurry
Mountainbiker
Berichten: 181
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: SCOTT SPARK RC

Bericht door Kurry »

Het belangrijkste is dus inderdaad je in verscheidene lagen te kleden zoals Adri perfect beschreef. Wat ik ook in de winter doe, is lange kousen dragen (onder de lange broek) die tot aan of zelfs boven je knieën komen (bvb. van Falke: de Airport met dubbele zool) dit geeft een lekker warm
gevoel !!!
Gebruikersavatar
TJ!
Mountainbiker
Berichten: 334
Lid geworden op: do 05 sep 2002 02:00
Rijdt met: ne zilveren HT en ne zwarte FS
Contacteer:

Bericht door TJ! »

Brrrrr, friskes buiten, hé...
Weet nog altijd niet wa'k zou aantrekken morgen :cry:
Heb keuze tussen
- thermisch onderhemdje (NorthFace, uit men trekkersverleden...)
- onder T-shirt (WindStopper)
- koerstruitje (CoolMax)
- zomervestje :lol: (iets uit 100% polyester)
- thermovest

'k zou 't wel allemaal willen aandoen, maar 'k vrees da'k dan toch wat teveel ga zweten :wink:

Iemand nog wat Xtra tips.

TJ!ken
JeF GT
Mountainbiker
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 18 mar 2002 02:00
Rijdt met: GT Zaskar

Bericht door JeF GT »

Vandaag ga ik een tweetal uurkes op de weg rijden, dus warm inkleden is zeker een noodzaak.

De extra's zijn:
  • Dikkere thermomuts
    Windstopper vestje
    Goeie winddichte handschoenen en voetovertrekken
Met andere woorden de extremiteiten van het lichaam goed warmhouden, want dat zijn de eerste plaatsten die last kunnen krijgen van onderkoeling.
Met daarbij ook het grote warmteverlies, die je aan je borstkas hebt door de wind tegen te houden, te beperken
Plaats reactie