Welk type Gps moet ik nu kopen?

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
VdB
Mountainbiker
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 02:00
Rijdt met: Specialized Stumpjumper M2; Stevens Twinpower

Bericht door VdB »

Besturingssysteem is de Windows Mobile 2003. Ik denk dat je dus elk softwarepakket kan draaien dat bedoeld is voor Windows Mobile 2003 Pocket PC's.
Bianchi/joco
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 02 feb 2004 15:08
Rijdt met: Bianchi

Bericht door Bianchi/joco »

Ben ook van plan een eTrex te kopen,maar 2e hands.
Heb ergens één gezien maar die had een ingebouwde basiskaart van Amerika.Kan ik deze dan nog voldoende gebruiken voor Belgie ?
En iemand een mening van Magellan toestellen ?
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Bianchi/joco schreef:Ben ook van plan een eTrex te kopen,maar 2e hands.
Heb ergens één gezien maar die had een ingebouwde basiskaart van Amerika.Kan ik deze dan nog voldoende gebruiken voor Belgie ?
En iemand een mening van Magellan toestellen ?
Ik zou toch gaan voor eentje met Europese basemap, hoewel deze misschien niet veel voorstelt. Wie weet waarvoor het misschien ooit goed kan zijn... En als je hem weer wil verkopen heb je zeker meer kans hem kwijt te geraken... :roll: :wink:
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

GPS

Bericht door nothing 's impossible »

Hello,

Zelf kar ik rond met een etrex summit.
Heeft extra hoogtemeter en kompas maar geen kaart.

De hoogtemeter is een leuk extraatje, het kompas is al een paar keer van pas gekomen in de bossen, maar een dergelijke kaart is zeker geen luxe, waarom?:

1) als ge moet afwijken van uw route dan staat ge daar met uwen gps, dan kunt ge alleen nog gokken, of ge moet eerst met waypoints en polylijnen zelf een kaartje ineenflansen.
Een werkske da ge ene keer doet (als tem nog nieuw is) maar geen 2 keer.

2) Als ge geen routeke hebt voorbereid dan kan hij enkel dienen als tripcomputer, om uwen auto terug te vinden of om het toerke nog eens te rijden of aan vrienden door te geven.

3)Op splitsingen met verschillende wegen ziet ge welke direct of ge bvb links of uiterst links moet pakken, zonder kaart is het trial en error.

4) In een dorp is meestal een café, dorpen staan in uw mapsourcekaart :lol:

5) Als ge naar een TT wilt rijden is de kans groter dat ge er geraakt.

Dus probeer toch maar ééntje met kaart te versieren.
En naar wat ik al van mapsource gezien heb staat er toch al tamelijk wat weg op de kaart hoor, toch ver alles wat met de wagen te doen is.

Als ge ne Garmin (of ne Magelan meridian Gold) neemt dan kunt ook de NGI stafkaarten gebruiken (enkel als polylijnen & waypoints te exporteren), dan hebt ge de meeste singletracks er bij.

ps. Dat houderke van Garmin zelf om de GPS op de velo te houden is licht maar alles behalve goedkoop.
p.s.2
Door de schokken valt een gps soms eens uit in een afdaling, silicone helpt een beetje, maar een wondermiddel heb ik nog niet gevonden
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: GPS

Bericht door Flip FSR »

nothing 's impossible schreef:Door de schokken valt een gps soms eens uit in een afdaling, silicone helpt een beetje, maar een wondermiddel heb ik nog niet gevonden
De enige goed(kop)e oplossing is de veertjes aa :wink: n de batterijen een beetje uitrekken - problem solved !!!
Geo Bhiker

Bericht door Geo Bhiker »

Zelf kombineer ik eTrex summit (300Euro) van www.garmin.com met www.OziExplorer.com software en stafkaarten van www.NGI.be

Een gele eTrex (150Euro) is m.i. voldoende.
Deze goedkopere eTrex modellen hebben geen ingebouwde kaarten. Zij kunnen wel je track opnemen en je terugleiden naar je beginpunt.

In combinatie met PC software en stafkaarten kan je een route plannen en die downloaden in je GPS. Een goedkopere PC kabel vind je bij http://www.pfranc.be

In de bossen met nog een biker deels boven het toestel is de ontvangst slecht.

De NGI software is uiterst traag en heeft weinig functies, maar de kaarten zijn uitstekend. Daarom gebruik ik de kaarten met oziexplorer. Er is wel veel werk aan geweest om de kaarten over te brengen van de ene software naar de andere.

Ingebouwde kaarten van GPS toestellen zijn straten, minder interessant voor MTB dus.

Let bij aankoop op de batterij-autonomie. Bij een eTrex is dat ongeveer 8 uur.
qwan
Mountainbiker
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 09 feb 2004 21:35
Rijdt met: Specialized Stumpjumer FSR

Bericht door qwan »

BHiker schreef: De NGI software is uiterst traag en heeft weinig functies, maar de kaarten zijn uitstekend. Daarom gebruik ik de kaarten met oziexplorer. Er is wel veel werk aan geweest om de kaarten over te brengen van de ene software naar de andere.
Ik vind de NGI software ook niet schitterend en vraag me af hoe je de kaarten overgebracht hebt van NGI naar Ozi Explorer? Printscreen, paste, calibreren, enz ?
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Ikke zou dit ook graag weten :bounce: . Een Nederlander met een zeer informatieve site over GPS - http://home.wanadoo.nl/huubc/ - heeft mij de NGI CD afgeraden. Er schijnt echter eveneens een NGI CD te bestaan die wel toegankelijk is voor vreemde software. Hij is niet in de handel te verkrijgen. Nu inbreken in de bestaande CD is ook een optie, alhoewel niet wettig. Maar wie maalt daarom als het uitsluitend voor privé-gebruik is.
Geo Bhiker

Bericht door Geo Bhiker »

pv schreef:Ik vraag me af hoe je de kaarten overgebracht hebt van NGI naar Ozi Explorer? Printscreen, paste, calibreren, enz ?
Printscreen en dan www.Irfanview.com voor batch croppen (afknippen tot juiste afmeting) en Irfanview CreatePanoramaImage (assembleren van beelden tot 1 groter beeld), ten slotte Img2Ozf (van Ozi) om beelden in het snelste Ozi formaat te krijgen. Er is inderdaad werk aan.
Gebruikersavatar
fennek
Mountainbiker
Berichten: 286
Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:46
Rijdt met: Thompson Mach 5

Bericht door fennek »

Ik denk er ook hardop over na om een GPS aan te schaffen.

Het toestel moet volgende functies aankunnen
* mij begeleiden (mooi gezegd hé) bij het rijden van vooraf uitgestippeld/reeds gereden parcours
* Als navigator/oriëntator bij ritten op de weg (met de racefiets)
* Sporadisch ook dienst doen als navigator in de wagen (bijvoorbeeld om mij naar de start van een TT te loodsen)

Nu dacht ik te gaan voor de Magellan Sportak Pro.
(we gaan nu wel niet de discussie Garmin/Magellan overdoen, want dat is dezelfde als Shimano/campa, Coca/Pepsi,....)

Ik heb de site die (de betreurde) Viper heeft aangehaald al eens doorgelezen.

Ik heb echter volgende vragen:
500 waypoints, 2000 trackpoints en 20 routes
=>Wat moet ik mij bij deze cijfers voorstellen? Wat kan ik hier allemaal mee?
23 MB geheugen voor het inladen van kaartmateriaal?
=> Wat betekent dit in de praktijk? (Een stukje van) België? hangt dit ook af van het detailniveau: m.aw. kan je dit instellen?
Plaats reactie