Keuze winterschoen

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Plaats reactie
eric moerman
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 05 jan 2023 01:16

Keuze winterschoen

Bericht door eric moerman »

Hallo iedereen,

ben al een tijdje aan het rond kijken voor een winterschoen voor mtb maar zie door de bomen het bos niet meer.
Wat voor mij heel belangrijk is dat ze extreem warm zijn.
Graag jullie ervaringen met jullie winterschoenen.
Door een medische aandoening aan mijn voeten heb ik heel snel zeer koude tenen/voeten.
Soms heb ik zelfs koude voeten in de zomer !!
Daardoor rijd ik eigenlijk nooit in de koudere maanden wat ik nu wens te veranderen.
Waterdichtheid is ook gewenst natuurlijk maar minder belangrijk omdat ik probeer om niet in de regen/plassen te rijden.
Ook tips i.v.m sokken zijn natuurlijk welkom.

Eric
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Keuze winterschoen

Bericht door i-Mac »

Ik heb jaren gezocht naar een goede oplossing voor mijn koude wintervoeten. Na diverse hoge schoenen (type Shimano MW501) te hebben geprobeerd, zonder succes, ben ik overgestapt naar gewone Northwave Magma XC Rock winterschoenen. Bewust 2 maten te groot gekocht, om er dikkere sokken (of 2 paar sokken) in te dragen. Ik nam de sokken mee naar de winkel om alles goed te testen. Samen met overschoenen heb ik bijna geen last meer van koude voeten. Als ik langer dan 3 uur in de vrieskou ga fietsen, worden ze toch wat kouder, maar nooit ijskoud. Ook draag ik enkel nog hoge sokken. Maar dan is een goede koersbroek die tegen water kan een must. Ik, heb sokken van Ekoi die goed zijn. Maar een gewone sok met Alpaca wol is eveneens heel erg goed (en warm). Die Alpaca voert zweet makkelijk af, waardoor je minder snel koude voeten krijgt.

Voor ritten met de gravelbike heb ik de Spatzwear Gravlr overschoenen gekocht. Duur, maar hiermee, en met de Northwave Magma XC Rock , ben ik van mijn koude voeten af. Maar die overschoenen zou ik niet aanraden met een MTB.


https://www.futurumshop.nl/northwave-ma ... wart.phtml
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Keuze winterschoen

Bericht door BertG »

Hier ook koude voeten bij lange ritten en zeer koud weer, is nu ook niet zo abnormaal maar bon, je voet zit tenslotte een lange tijd vast op een stuk metaal in koude wind en modder.

Oplossing was winterschoenen (Northwaves) een maat of 1.5-2 te groot (doe ik eigenlijk altijd met MTB schoenen) en dan degelijke kousen maar wel dunne, das was zeer belangrijk. Een goede doorbloeding is essentieel om voeten warm te houden, dus mijn voeten zitten zeker niet 100% vast.

En eventueel is een keer stoppen en wat rondlopen en stampen met de voeten als het toch te erg wordt.
eric moerman
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 05 jan 2023 01:16

Re: Keuze winterschoen

Bericht door eric moerman »

Bedankt voor de reactie's.
Ik ga maar eens op zoek naar een winkel waar ik schoenen ook effectief kan passen met meerdere sokken aan.

Eric
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 543
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Keuze winterschoen

Bericht door Jumping Jack »

Hier ook Northwave, de X-Celsius Artic GTX. Heerlijke schoenen. Wind- en waterdicht en een lekker warme voering = warme voeten. Maar zoals al gezegd, is nu en dan eens bewegen met de tenen en voet cruciaal voor een goede doorbloeding anders krijg je nog steeds koud.
Plaats reactie