Zonnepanelen

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Zonnepanelen

Bericht door Edlisjas »

Heeft er iemand onlangs nog panelen laten leggen? Graag ervaringen en welke installateur?

Thnx
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Bericht door endorfin »

Ervaring: nog 2j en ik kan mij een "Baum" bestellen of zal ik mij al op de "Vanilla" lijst laten zetten ? :lol:
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

ik heb mijn liggen sinds 28 april :-D
nog met de redelijk goed geprijsde certificaten.
2de certificaat is net binnen
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Bericht door Edlisjas »

saiko schreef:ik heb mijn liggen sinds 28 april :-D
nog met de redelijk goed geprijsde certificaten.
2de certificaat is net binnen
Ik hoop de mijn nog gelegd te krijgen voor 1 oktober, groepsaankoop met garantie van keuring voor 1 oktober.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Bericht door Headshot »

Edlisjas schreef:
saiko schreef:ik heb mijn liggen sinds 28 april :-D
nog met de redelijk goed geprijsde certificaten.
2de certificaat is net binnen
Ik hoop de mijn nog gelegd te krijgen voor 1 oktober, groepsaankoop met garantie van keuring voor 1 oktober.
mijn zijn net op 30 juni nog gekeurd

maar nu wil de zon niet meer schijnen #-o
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Bericht door Edlisjas »

Headshot schreef:
Edlisjas schreef:
saiko schreef:ik heb mijn liggen sinds 28 april :-D
nog met de redelijk goed geprijsde certificaten.
2de certificaat is net binnen
Ik hoop de mijn nog gelegd te krijgen voor 1 oktober, groepsaankoop met garantie van keuring voor 1 oktober.
mijn zijn net op 30 juni nog gekeurd

maar nu wil de zon niet meer schijnen #-o
Wat voor panelen heb je gelegd en hoeveel ga je opwekken?
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Bericht door Headshot »

30 stuks van 190W, de hele zwarte van Chaori, 5700Watt piek met een geschatte opbrengst van 4500Watt/jaar
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Bericht door MirFlash »

Edlisjas schreef:... en hoeveel ga je opwekken?
Dat is nog altijd kristallenbol werk. :roll:

Na al die jaren da ze der al liggen bij mij, nog gn enkele maand met dezelfde opbrengst van jaar op jaar.
Dus is functie van hare majesteit zon en weer.

Als we de uitersten nemen, 2003 een uitzonderlijk jaar en wat een heel slecht jaar zou kunnen brengen, zit er toch rap een 30-35% verschil.

Dus productie moet in Belgïe ergens tss de 850 en de 1200 kWh/kWp liggen met een beetje ligging.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Bericht door Edlisjas »

De ligging en dakheling is bij mij ideaal, het is te zeggen 95 procent.

Ik twijfel nog aan het aantal panelen. Ofwel leg ik er juist voldoende om ons verbruik te dekken ofwel leg ik er meer dan nodig en kan ik in de toekomst bijvoorbeeld elektrisch bijverwarmen of wie weet ooit een elektrische auto kopen. Mijn dak is meer dan groot genoeg voor een hoop panelen op te leggen (ongeveer 90 vierkante meter plaats voor panelen, de voorkant van het huis is geen zonkant).

Ik heb me ingeschreven voor een groepsaankoop met schulte panelen van 230w. De prijs zou 2.55€ /pw zijn excl. 6 procent btw. Het maakt me niet zoveel uit hoeveel ik per maand of hoe lang ik moet afbetalen aan de groene lening. De opbrengst van de certificaten en het verminderen van de elektriciteitsfactuur zal ongeveer overeenkomen met de maandelijkse aflossingen. De 40 procent belastingsaftrek en dan nog eens de vermindering op de betaalde intrest is nog eens mooi meegenomen.
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

MirFlash schreef:
Edlisjas schreef:... en hoeveel ga je opwekken?
Dat is nog altijd kristallenbol werk. :roll:

Na al die jaren da ze der al liggen bij mij, nog gn enkele maand met dezelfde opbrengst van jaar op jaar.
Dus is functie van hare majesteit zon en weer.

Als we de uitersten nemen, 2003 een uitzonderlijk jaar en wat een heel slecht jaar zou kunnen brengen, zit er toch rap een 30-35% verschil.

Dus productie moet in Belgïe ergens tss de 850 en de 1200 kWh/kWp liggen met een beetje ligging.
Vreemd, ik heb drie jaar achter mekaar respectievelijk 1608,1592 en1600 kW opgewekt met de eerste installatie. Enkel dit jaar heb ik aanzienlijk meer door de uitzonderlijke maand mei, 1660 kWh. In theorie zou ik tussen de 1350 en 1550 kWh opwekken. Btw, installatie is 1700 Wp. Vorig jaar heb ik 3600 Wp laten bijplaatsen en verwacht ik tegen de 5000 kWh op te wekken.
Ik kan het alleen maar aanraden, als je ligging OK is. Alleen je buren gaan reageren. Maar da's een andere discussie :wink:
Edlisjas schreef: De 40 procent belastingsaftrek en dan nog eens de vermindering op de betaalde intrest is nog eens mooi meegenomen.
Dat vond ik wel leuk. De bank betaalt de factuur en jij krijgt het jaar daarna al direkt 3600 aan belastingsgeld terug. :-D
Plaats reactie