BMX in de jaren 80

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Bericht door Christ D. »

Van '81 tot '86 +/- BMX gereden. Eerste wedstrijd werd ik 3de , was ook mijn laatste wedstrijd. Vooral het lokale bos was het decor voor onderlinge strijd met de buurjongens. Schitterende tijden.
MTB_Toerist
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 30 mar 2011 13:10
Rijdt met: Giant XTC Aluxx / Shimano XTR 2011

Bericht door MTB_Toerist »

Is al een oude topic waar ik nu op terecht kwam; maar heb er nog zoveel herinneringen aan dat ik toch ook even mijn BMX jaren wil "herbeleven".
4 jaar competitie gereden van 1980 tot 1983 op respectievelijk een Mongoose; Peugeot CPX 100 en een Peugeot CPX 300.
Gereden in de bonden BCB; BLFCB; CMCI; BLF en in de bond van de gebroeders De Meulenaere uit Zele.
In de BCB en BLFCB waren oa Peter Van Den Abbeele; Lieven Vercruyssen; Peter Leirens; Werner Gilson en Patrick Dewael wekelijkse concurrenten; uit de CMCI herinner ik me Bert Van Tomme; Dirk Vanhoutte en Kenny Van Zandvoorde; terwijl ik in de BLF met oa Patrick Bierset, Chris Hannes, Alois Dillen en Chris Geboers vele duels heb betwist.
Het was een mooie tijd en ik vond het supertof om te doen.
JJR
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 21 okt 2011 20:44
Rijdt met: JJR BMX

Bericht door JJR »

Hey MTB-Toerist!
IK heb ook op verschillende bonden gereden (allemaal eigenlijk).
Maar de CMCI ken ik niet?
Wie was daar de voorzitter van?
En de bond van de grbroeders De Meulenaere ken ik ook niet...
Volgens mij waren dit de verschillende bonden in België (wat nooit ten goede van de sport kwam!):
BCB, VBF, BLF , BLFCB, LBMXF (Blondiau).
Later had je dan B.BMX.F, en de BWB.
stevy
Mountainbiker
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 05 jan 2004 03:17
Rijdt met: "specialized stumpjumper 29" "Turner SUltan" "cannondale Six"

Bericht door stevy »

Ik heb ook enkele jaren BMX gereden. Ik was er vrij goed in tot dat ik een schrik gepakt heb als klein manneke. Was alle weken in de top 3 met als hoogtepunt mijn 3de plaats op het europees kampioenschap.
Mijne bike nen prowinner chromemolodeen of zoiets. ik heb hem nog steeds in mijn bezit.
Ik weet dat ik veel in het antwerpse heb gereden. In begin bij team MZmeubelen denk ik daarna nog bij een ander team.
Ik kan me ook nog iets herinneren van een wedstrijd aan de kust, dit was midden in een wielerbaan.
ahja mijne beste concurent hete davy

man wat een tijden.
JJR
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 21 okt 2011 20:44
Rijdt met: JJR BMX

Bericht door JJR »

@stevy: die wedstrijd aan de kust was in Oostende.
ik zou graag een foto zien van je oude Pro Winner ;-)
Dimme
Mountainbiker
Berichten: 179
Lid geworden op: do 07 mei 2009 09:47
Rijdt met: Trigon - Trek - Flyxii - no name

Bericht door Dimme »

Heb zo midden jaren 80 ook gebmx'd bij de Heikantcrossers. Ook in een aantal bonden gereden maar in die periode zijn er en heleboel parcours opgedoekt owv nieuwe bestemming van de terreinen en is alles zo wat doodgebloeid.

En om eerlijk te zijn... ik was best wel goed :)

Soms kriebelt het wel eens om zo nog eens op de bmx te kruipen maar als ik zie hoe de techniek erop vooruit is gegaan, ik geloof nooit dat ik nog zou kunnen volgen :)
stevy
Mountainbiker
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 05 jan 2004 03:17
Rijdt met: "specialized stumpjumper 29" "Turner SUltan" "cannondale Six"

Bericht door stevy »

Spijtig genoeg ziet hem der niet meer uit. Ik ga hem Wel terug opmaken maar de stickers gaan een probleem geven. Ik denk deze niet meer te vinden zijn.
Weet er iemand als je de bescherm tubes nog ergens kan krijgen.
Petonator
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: do 17 jun 2010 23:26
Rijdt met: Ghost

Bericht door Petonator »

En heb je die superbmx al gezien, wat een jumps dat die mannen pakken... Dat hebben we vroeger nooit gedaan he!
MTB_Toerist
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 30 mar 2011 13:10
Rijdt met: Giant XTC Aluxx / Shimano XTR 2011

Bericht door MTB_Toerist »

Hey JJR en Stevie
De CMCI was aktief in West-Vlaanderen en had op het middenplein van het rallycross-circuit "Mandes-Circuit" een vast BMX-terrein.
De organisatie in Oostende op het middenplein van die betonnen wielerbaan is eigenlijk bij de CMCI begonnen en ik heb er ook nog enkele keren gereden. De hindernissen daar bestonden uit houten rampen.
De laatste keer dat ik daar reed was daar een heel team uit de streek van Bastogne en die gaven toen na de cross en soort van stuntshow met BMX-fietsen.
De voorzitter CMCI in 1982 was iemand met een vrij grote snor en zijn zoon reed ook; maar was toen nog een héél jong ventje; denk 7 jaar en reed op een PK-Ripper...maar zijn naam schiet me niet meer te binnen.

In de BLFCB won ik in 1981 een wedstrijd waar toevallig een Amerikaanse vertegenwoordiger van het merk "Kuwahara" aanwezig was en ik kreeg van de man een "HARO" nummerbord; iets wat toen héél hip was.

De bond van de gebroeders De Meulenaere uit Zele is ontstaan rond 1983.
Het was mijn laatste jaar BMX in competitie. Er was in Zele een vast circuit aangelegd recht tegenover de woning van de gebroeders Ronny en Dirk De Meulenaere en het was hun vader die de bond had opgericht; de juiste naam van de bond herinner ik me niet meer.

De BLF was voor mij de leukste bond in 1982; toffe kameraadschappelijke sfeer, maar tijdens de wedstrijden op het scherp van de snee. Vooral met Patrick Bierset die toen op een blauwe, gesponsorde PK-Ripper van Swerts Racing reed heb ik vele duels betwist.
Patrick was afkomstig uit Meeuwen Gruitrode en een fijne kerel; had het nr 18.
We reden toen bij de categorie "experten" en Aloïs Dillen reed er met nr 1 op een Torker en in de Belgische driekleur. Ik kwam er steevast met een dagvergunning rijden en enkel als er in CMCI waar ik een vergunning had in 1982 geen wedstrijd was.
We reden toen wel vele kilometers naar de BMX crossen; het ene weekend in Oostende en het andere in Kasterlee, Grobbendonk, Herselt, Retie, Dessel, enz...
Ik had het nr 266 en heb mijn Peugeot CPX 300 ook nog in mijn bezit.
DCke1976
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 21:01
Rijdt met: Cube LTD Pro

Re: BMX in de jaren 80

Bericht door DCke1976 »

Plezant om dit te lezen allemaal! :-)
Heb zelf gereden ij de BLF van 1982 tot 1989! Zelf gereden bij het team van de ijsvogels. In het begin waren dat vooral groene kleren. Vanaf 1985 ongeveer was dat blauw-geel.
Toevallig op dit forum terechtgekomen door wat opzoekwerk te verrichten n.a.v. de restauratie van mijn BMX! Een GT chrome Pro! Stond al jaaaaaaren te verkommeren bij mijn ouders thuis. Nu ik zelf 2 opgroeiende kids heb van 7 en 8 jaar jong, werdt het tijd om dat fietske uit mijn gloriejaren eens van stal te halen en te herstellen en te restaureren naar zijn originele toestand van weleer. Dat verdient hij na al die prachtige jaren dat hij mij heeft bezorgd en nog zal bezorgen! En natuurlijk komen we wat bekend volk terug tegen hier natuurlijk! :-)

NR 19
Plaats reactie