Welke jongeren kunnen nog een huis kopen?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
Vale
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 11 jan 2010 08:29

Bericht door Vale »

BGT schreef:Hoeveel nieuwbouw huizen zie je niet waar alles tip top in orde is vooraleer men er in gaat wonen ?!
Ik heb 10j geleden gebouwd. Kelder met enkele kennissen gezet, de façade, plakkerij, chape en vensters is door een aannemer gedaan. De rest hebben we zelf gedaan (water, electriciteit, verwarming (buiten het aansluiten van de ketel)).
Toen wij gingen samen wonen, hadden wij geen binnendeuren, geen fatsoenlijke keuken en was den hof niet aangelegd.
Tegenwoordig moet dat allemaal wèl zo zijn. Hoe dat ze het doen is voor mij een groot vraagteken!
Ik wil deze mensen hun lening niet afbetalen hoor.

In mijn ogen zijn de mensen die willen bouwen te veeleisend. Alles moet picobello in orde zijn.
Dat is toch iedereen zijn eigen keuze? Als zo daarvoor kiezen en 30jaar daarvoor willen betalen, waarom zou dat niet mogen dan?

De banken geven tegenwoordig geen leningen aan mensen die ze niet kunnen betalen hoor, er moeten borgen gesteld worden, ...

Ik ben zo een jong iemand die op haar 20ste een appartementje kocht, die 5jaar later een mooi huis kocht met veel grond aan en daar nu voor afbetaald. Ik werk hard en kom rond, meer moet het niet zijn.
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Bericht door jervanheg »

Iedereen kan een huis kopen. Mits je bereid bent de opofferingen te doen... dus geen nieuwe GSM om de zes maand, geen GSM-rekening van €100/maand, geen nieuwe Duitser in de garage, geen twee reizen per jaar, en (durf ik het te zeggen...) geen €1000 euro per jaar aan "upgrades" aan een €5000 fiets, die je dan ook nog eens om de twee jaar vervangt.

Ik zeg niet dat met al die uitgaven iets mis mee is, iedereen doet ermee wat hij wil, maar t'is een kwestie van prioriteiten leggen.
Met een GSM-rekening van €100/maand terug te brengen naar €20/maand kan je €13.000 afbetalen.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Vale schreef:
BGT schreef:Ik wil deze mensen hun lening niet afbetalen hoor.
Dat is toch iedereen zijn eigen keuze? Als zo daarvoor kiezen en 30jaar daarvoor willen betalen, waarom zou dat niet mogen dan?
Tuurlijk is dat iedereen z'n eigen keuze, van mij mogen ze dat....

Ben alleen content dat ik niet in zo'n situatie zit, als je hoort wat sommigen maandelijks kwijt zijn aan hun lening.... alleen maar omdat ze niet content zijn met een gewoon huis of omdat ze ineens alles picobello in orde willen hebben, inclusief den tuin... #-o
K10
Mountainbiker
Berichten: 667
Lid geworden op: za 07 okt 2006 20:07
Rijdt met: speci epic

Bericht door K10 »

jervanheg schreef:Iedereen kan een huis kopen. Mits je bereid bent de opofferingen te doen... dus geen nieuwe GSM om de zes maand, geen GSM-rekening van €100/maand, geen nieuwe Duitser in de garage, geen twee reizen per jaar, en (durf ik het te zeggen...) geen €1000 euro per jaar aan "upgrades" aan een €5000 fiets, die je dan ook nog eens om de twee jaar vervangt.

Ik zeg niet dat met al die uitgaven iets mis mee is, iedereen doet ermee wat hij wil, maar t'is een kwestie van prioriteiten leggen.
Met een GSM-rekening van €100/maand terug te brengen naar €20/maand kan je €13.000 afbetalen.
Iedereen kan een huis kopen? In India misschien, ja :roll:
Ik heb meer dan 10 jaar gezocht en heb nu vorig jaar eentje gekocht, een werkmanswoning, totaal te renoveren, justekes niet voor afbraak 8) EN 30 jaar af te betalen!
Ik doe voor de rest geen zotte kosten: ik heb een gemiddelde auto, ik doe aan mijn gsm mss nog geen 5 euro op in de maand, ik zet zo goed als niks nieuws op mijne vlo, enfin, ik ga redelijk sober door het leven.
I rest my case! :wink:
govaert
Mountainbiker
Berichten: 512
Lid geworden op: za 12 apr 2008 21:08
Rijdt met: canyon gc al 29 9.9

Bericht door govaert »

Laatst gewijzigd door govaert op di 04 jan 2011 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Bericht door jervanheg »

Mijn antwoord was wat te cru... Deleted :oops:
Laatst gewijzigd door jervanheg op di 04 jan 2011 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

govaert schreef: Ik ben 19jaar en moet normaal gezien nog 5jaar studeren. We zijn thuis met 4 kinderen en hebben elk al een mooie bouwplek klaarliggen. Mijn grootvader heeft op het juiste moment genoeg verdient als dierenarts.

Zo is het goed te doen ja.... prijs u maar gelukkig dat je die bouwgrond hebt gekregen.

govaert schreef:Natuurlijk liggen de prijzen nu hoger, maar als je stijging in prijzen vastgoed en loonsstijging naast elkaar legt zal dat wel gelijklopend zijn zeker, of zie ik het mis?
Volgens mij zie je het mis.

Als ik de prijzen van bouwgronden vergelijk van pakweg 10 jaar en 5 jaar geleden met de prijzen nu... dan is mijn inkomen zeker niet gelijk mee gestegen. #-o
K10
Mountainbiker
Berichten: 667
Lid geworden op: za 07 okt 2006 20:07
Rijdt met: speci epic

Bericht door K10 »

jervanheg schreef:Mijn antwoord was wat te cru... Deleted :oops:
ha, maar ik heb het gezien :lol:
ja, ik ga ofwel één week op een jaar op reis oftewel 2x een verlengd weekend: die Zwitserland weeral sloeg meer op het feit dat ik meestal richting Zwitserland trek... die paar honderd euro gaat het echt niet maken, hoor... :wink:
K10
Mountainbiker
Berichten: 667
Lid geworden op: za 07 okt 2006 20:07
Rijdt met: speci epic

Bericht door K10 »

kawa schreef:
govaert schreef: Ik ben 19jaar en moet normaal gezien nog 5jaar studeren. We zijn thuis met 4 kinderen en hebben elk al een mooie bouwplek klaarliggen. Mijn grootvader heeft op het juiste moment genoeg verdient als dierenarts.

Zo is het goed te doen ja.... prijs u maar gelukkig dat je die bouwgrond hebt gekregen.

govaert schreef:Natuurlijk liggen de prijzen nu hoger, maar als je stijging in prijzen vastgoed en loonsstijging naast elkaar legt zal dat wel gelijklopend zijn zeker, of zie ik het mis?
Volgens mij zie je het mis.

Als ik de prijzen van bouwgronden vergelijk van pakweg 10 jaar en 5 jaar geleden met de prijzen nu... dan is mijn inkomen zeker niet gelijk mee gestegen. #-o
+1 :-?
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

@ kawa ... je bent ook niet meer van deze tijd hoor ;-)
grondprijzen zitten gemiddeld rond de 200 euro. Enkel op het echte megaplatte land ga je goedkoper vinden of in de Walen ...

In de rand rond de steden zit je rond de 200à230 euro. (centrumsteden niet in rekening gehouden)

Ik heb mij effe moeten inhouden in deze topic, omdat we zelf enkele jaren geleden gekocht hebben en nu verkocht (zonder winst nota bene, maar wel 3 jaar huur uitgespaard - dus onrechtstreeks wel winst). Volgend jaar gaan we nieuwbouwen op een eigen gekocht stuk grond - dus ik weet vrij goed wat je krijgt voor uw geld.

In mijn ogen is bouwen niet duurder geworden tov 30 jaar geleden.
Ik heb de rekening gemaakt en de vergelijking gedaan % gezien tussen loon ouders en hun afbetaling en ons loon en afbetaling. Beide lonen zitten gemiddeld gezien hetzelfde, en rarara ook de lening zit ongeveer gelijk (procentueel gezien natuurlijk). Ook de afwerkingsgraad is zeer gelijklopend (zeer tijdelijke keuken - tweedehands eigenlijk - een badkamer dat we mogen uitbreken bij iemand en geen binnendeuren). Tuin is heel eenvoudig - gras ...

De keuken, badkamer en binnendeuren komen er binnen een termijn van max 5 jaar, schilderen en/of behangen kan nog later (eerst wat kleine koters met hun vuile pollen tegen de muren laten lopen :wink: )

Het enige verschil is wel dat onze woning een stuk beter zal geïsoleerd zijn.

Nu we op een paar jaar tijd redelijk wat in de bouw hebben gezeten (en nog zullen zitten het komende jaar) kan ik maar 1 ding aanraden aan de mensen.

Spaar verdomme en geef geen duizenden euro's uit aan reizen, fietsen, kledij, ...
Het is gemakkelijk om te klagen en te zagen, toen we een paar maanden geleden spraken tegen mijn ouders (en schoonouders) wisten die mij te vertellen dat ze tot het 30ste NIET op reis geweest waren en tijdens hun bouw was een restobezoek eentje naar de frituur ...
Ik sta hier soms verstomd van hoe jonge gasten megadure fietsen aan de lopende band kopen - maar iedereen doet met zijn geld wat hij wilt.
1000 euro lijkt niet gigantisch veel, maar 10x is 10.000 euro en dit maakt vaak wel een groot verschil.

Iedereen kan dan ook in mijn ogen een stuk grond kopen en een woning bouwen. Met een gemiddeld budget van 340.000 euro zijn er al halfopen nieuwbouws te vinden (Sleutel op de deur - grond inclusief). Als je samen met uw partner dan 200 K moet lenen op 20à25 jaar dan kan je dit gemakkelijk afbetalen. Het enige wat je dan moet hebben is elke een spaarboek van 70K.

Laten we vlug rekenen ...
Je gaat gaan werken vanaf uw 19 (jaartje dubbelen inbegrepen). Je woont thuis tot uw 24 (wat niet zo gek lang is, maar ja tegenwoordig ...).
Je verdient 1350 euro per maand (zeer modaal loon), vaste kosten per maand zijn 600 euro (brandstof, verzekering, kledij en een centje op uit te gaan). Dat maakt dat je 750 per maand kan aan de kant zetten. Op jaarbasis 9000 euro zonder - met verlofpré en eindejaarspré zal je vlot rond de 12500 euro draaien per jaar dat je kan sparen, dit 5 jaar lang is een bedrag van 60.000 euro zonder intrest en wat je voor uw 19 aan de kant hebt gezet ...

Maar ja dan moet je wel wat eenvoudig leven en geen tommy janet dragen en met een dikke bak rondrijden (met 2 of 4 wielen) en geen superdeluxe reizen doen.

Enfin ieder zijn gedacht é

:wink:

o ja: nog een opmerkingetje - die sleutel op de deur formule - vergeet die aub en bouw zelf - je hebt een pak meer werk en loping, maar je bespaard wel tot 15% op de bouwkost - die mannen moeten ook hun procentjes hebben en je kan minder zelf doen :^o
Plaats reactie