Welke jongeren kunnen nog een huis kopen?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
rangeerder
Mountainbiker
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 19 mar 2008 10:06
Rijdt met: thompson pro-team+epic expert

Welke jongeren kunnen nog een huis kopen?

Bericht door rangeerder »

Ergens moet ik blij zijn met mijn leeftijd ... al voelt dat niet zo aan :oops:
Maar ik zou niet graag opnieuw beginnen als ik naar de torenhoge verkoopprijzen van de huizen kijk. Nu weet ik ook wel dat de standaart hoger ligt dan vroeger, dat de mensen tegenwoordig graag meer luxe hebben als jaren geleden, maar dan nog kan ik mij niet van de gedachte ontdoen dat het vandaag voor de jeugd, en aankomende volwassenen die een gezin willen stichten, niet eenvoudig moet zijn om een eigen huis te kopen. De prijzen van eigendommen rijzen de pan uit.
En het alternatief van huren is ook geen echt alternatief meer. Eveneens de huurprijzen gaan de hoogte in.
Het enige wat deze mensen nog rest is een zware lening op zeer lange termijn, en dat in een tijd dat er, zeker op gebied van werk, geen zekerheden meer zijn.
Ikzelf heb twee volwassen zoons ... uit het huis gaan is zeker nog niet ter sprake gekomen, hoe zouden ze het kunnen bekostingen, alhoewel ze beiden werken.
Wat vinden jullie van deze huidige evolutie in de verkoops- en verhuurmarkt van huizen?

Dit artikel heb ik geleend van een bezorgde moeder met kinderen.
Gebruikersavatar
blackie
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: za 05 dec 2009 10:26
Rijdt met: Giant 27,5plus en Pyga oneten29

Bericht door blackie »

Een auto van 1 dag oud is al 20% goedkoper.
Een fiets van 1 jaar oud is al 30% goedkoper.
Een huis van 1 jaar oud is al 20% duurder..

....
dago
Mountainbiker
Berichten: 296
Lid geworden op: za 21 aug 2010 22:36
Rijdt met: scoppio 201.1/ ronanda 29er/ beone crd comp

huizen

Bericht door dago »

kangoeroe wonen! als ge de plaats hebt tenminste. moesten wij een huis kopen of huren tzou allemaal een pak minder zijn met fietsen.
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Bericht door PeterG »

Wij (mijn vrouw, zoontje en ik) zijn op zoek om een huis te kopen. We zoeken in Halle waar de prijzen echt heel duur zijn. Ik heb het geluk (bij ongeluk) dat ik door erfenissen al wat kapitaal achter me heb staan. Daardoor heb ik 4 jaren geleden (ben nu bijna 28j) een appartement kunnen kopen waardoor de tijdsdruk om naar een ruimere woonst te verhuizen niet echt aanwezig is én we hoeven geen huur te betalen waardoor we meer kunnen sparen (alhoewel een kind veel geld kost :-D ). Het liefst van al zouden we bouwen maar de prijzen van de gronden zijn nog net meer overdreven dan de woningprijzen.

Mijns inziens kan je als jongere of jong gezin enkel iets kopen als je:

- Zware lening op lange termijn aangaat
- Iets (lees nen dikke spaarcent) meekrijgt van thuis uit of beter een bouwgrond, dat is paar van goudwaarde
- Een verdomd handige harry zijt en je een krot koopt om volledig zelf te verbouwen en zo de kosten drukt en dan liefst van al nog ergens kosteloos kunt wonen
- Op den boerenbuiten gaan wonen waar de prijzen goedkoper zijn dan in een (groot)stad

ik denk wel dat de woningen een piek hebben bereikt en dat de markt (lichtjes) in elkaar zal zakken de komende jaren.

Ook altijd handig is om eens langs te gaan bij de immotheker, die bekijken situatie per situatie en geven onafhankelijk advies omtrent leningen/aankoop/...

Tot slot zeker en vast de banken tegen elkaar uitspelen. Zonder gène de voorwaarden van de ene bank bij de andere bespreken en hopen dat ze eronder gaan. Desnoods paar keer herhalen, lukte mij zo toch om in totaal ne volle percent lager te kunnen lenen dan standaardtarief. Beetje hard zijn maar ne mens is niet gebonden aan één bank.
Palmboy
Mountainbiker
Berichten: 489
Lid geworden op: za 06 aug 2005 11:05
Rijdt met: Stevens Haze ES (2011) + Scott Scale 35 (2008)

Bericht door Palmboy »

PeterG schreef: Tot slot zeker en vast de banken tegen elkaar uitspelen. Zonder gène de voorwaarden van de ene bank bij de andere bespreken en hopen dat ze eronder gaan. Desnoods paar keer herhalen, lukte mij zo toch om in totaal ne volle percent lager te kunnen lenen dan standaardtarief. Beetje hard zijn maar ne mens is niet gebonden aan één bank.
Zeker doen. Al ligt dat niet in mijn aard, maar wij hebben het gedaan. De bank van mijn voruw uitgespeeld tegen die van mij. Tot de ene boos werd en zei, als ik hier terug een lager % zeg dan loopt ge toch daarmee weer naar de concurrentie.
In't zak wordt ge toch gezet bij die banken en verzekeringen...
el gordo
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 10 jan 2010 21:06
Rijdt met: heeft geen zijwieltjes meer

Re: huizen

Bericht door el gordo »

dago schreef:kangoeroe wonen! als ge de plaats hebt tenminste. moesten wij een huis kopen of huren tzou allemaal een pak minder zijn met fietsen.
absoluut. :bounce:
Mijn ouderlijk huis was groot genoeg voor om te bouwen naar 2 appartementen boven elkaar. Bovenaan woon ik, onderaan mijn ouders.

De lening die nodig was/is voor de verbouwingen zijn aangegaan door mijn ouders (het huis was nog hun eigendom toen de verbouwingen begonnen), en ik betaal huur om zo de lening terug te betalen.

Ik kom uit een gezin waar het niet mogelijk was om een financiele steun te krijgen of dergelijke, dus de verbouwing naar een kangoeroewoning was de oplossing. (wat ook een vorm van steun is natuurlijk).

Ik denk dat ik anders geen nagel had gehad om m'n gat te krabben
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Bericht door PeterG »

Palmboy schreef:
PeterG schreef: Tot slot zeker en vast de banken tegen elkaar uitspelen. Zonder gène de voorwaarden van de ene bank bij de andere bespreken en hopen dat ze eronder gaan. Desnoods paar keer herhalen, lukte mij zo toch om in totaal ne volle percent lager te kunnen lenen dan standaardtarief. Beetje hard zijn maar ne mens is niet gebonden aan één bank.
Zeker doen. Al ligt dat niet in mijn aard, maar wij hebben het gedaan. De bank van mijn voruw uitgespeeld tegen die van mij. Tot de ene boos werd en zei, als ik hier terug een lager % zeg dan loopt ge toch daarmee weer naar de concurrentie.
In't zak wordt ge toch gezet bij die banken en verzekeringen...
En als ge het ver genoeg trekt, bellen ze zelfs naar de hoofdzetel om te kunnen zien of ze nog lager mogen gaan!
Gebruikersavatar
Kresj
Mountainbiker
Berichten: 872
Lid geworden op: wo 26 nov 2008 19:14
Rijdt met: Kona Dawg dlx

Bericht door Kresj »

PeterG schreef: - Op den boerenbuiten gaan wonen waar de prijzen goedkoper zijn dan in een (groot)stad
dat kan ook nog lelijk tegenvallen anders, die prijzen op de boerenbuiten, de boerenbuiten is tegewoordig precies populair bij mensen met serieus wat kapitaal...
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Ik ben gesteld, lig dus niet meer wakker van de vastgoedprijzen... :lol:


Maar om toch ff ontopic te gaan.

De huidige bouwers/kopers zijn gewoon te veeleisend.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Ik denk er serieus aan om een huis te zoeken in de Walen..
Ze hebben daar ook meer bos en hellingen, naar't schijnt.

Maar daar is't dan weer moeilijk om nen job te vinden.
Plaats reactie