Digitale spiegelreflex voor beginner

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
buffel
Mountainbiker
Berichten: 244
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 22:33
Rijdt met: Specialized stumpjumper comp 29 carbon

Digitale spiegelreflex voor beginner

Bericht door buffel »

Beste collega bikers, fotograven,

Ik zou me graag wat verdiepen in de digitale fotografie en zou hiervoor graag een spiegelreflex aankopen. Waar moet ik als beginner op letten maar toch mijn budget in het oog houdend?

Met vriendelijke groeten buffel
Gebruikersavatar
ThaDoc
Mountainbiker
Berichten: 767
Lid geworden op: wo 22 sep 2010 21:14
Rijdt met: ne rood/witte
Contacteer:

Bericht door ThaDoc »

Ikzelf ben in maart begonnen met fotografie. Best koop je een Canon of Nikon omdat dit de meest verkochte toestellen zijn. Daardoor is er een uitgebreide 2de hands markt waar je soms voor weinig geld bv een externe flitser kan kopen die amper gebruikt is.
Deze twee merken hebben ook het grootst aantal beschikbare objectieven ter beschikking.

Het toestel dat ik gekocht heb is een Canon 550D en ik ben er zeer tevreden over.
Ondertussen heb ik al 3 objectieven die ik gebruik voor verschillende doeleinden.

Je kan best ook eens een kijkje nemen op het forum van "Belgiumdigital.be" hier kom je zeer veel te weten over de wereld van de digitale fotografie. Momenteel volg ik ook een cursus in avondschool aan het HIK in Geel om mijn techniek te verbeteren. Ook de boeken van Scott Kelby kan ik u aanraden om meer te weten over het gebruik van je camera, compositie enz.

Groeten,

Kevin
Gebruikersavatar
mafrix
Mountainbiker
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 28 sep 2009 10:41
Rijdt met: Cannondale F800
Contacteer:

Bericht door mafrix »

Heb zelf ook een cursus digitale fotografie gevolgd voor gevorderde.
Ik kan je deze doormailen als je me een email geeft (pm).
Deze zijn in het ned. en leggen de o zo belangrijke basis elementen uit.

Mijn voorkeur gaat voor Canon, kwalitatief zijn beide merken
aan elkaar gewaagt,maar het gebruiksgemak ligt toch wel wat hoger bij Canon. (persoonlijk ).

Een instapmodel heb je al nieuw rond de 450 euro.

http://www.flickr.com/ is een goede site.
Komen veel amateurs fotografen op samen.
Bij de meeste kan je ook de exif info bekijken.
daar staat in wat hun sluitertijd diafragma en iso waarde is

success
Gebruikersavatar
jelleken
Mountainbiker
Berichten: 665
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 18:11
Rijdt met: CUBE Ltd Comp
Contacteer:

Bericht door jelleken »

Hallo,

Ik heb begin dit jaar de camera van m'n vader in gebruik genomen omdat hij over gestapt is op een professioneler exemplaar...en ik moet eerlijk zeggen, ik heb geen enkele cursus of dergelijke gevolgd, gewoon beginnen experimenteren, wat lezen op het net en jezelf de truc's van het vak aanleren! Het gaat langzamer maar ik ben er van overtuigd dat je het langer onthoud op die manier (voor mij persoonlijk is dat toch het geval). Op zo een cursus krijg je meestal een gestoomd potje theorie voorgeschoteld van iemand die er alles van kent en meestal veel te snel gaat, ik houd je natuurlijk niet tegen, je leert er inderdaad veel bij maar voor mij gaat het te snel omdat ik me echt wil verdiepen in de fotografie en niet alleen snel de basis wil leren kennen.

Om even een beeld te geven van wat ik mezelf al geleerd heb in die tijd, ik ben vorige week zondag begonnen met een fotoblog (vandaar nog het geringe aantal foto's maar dat komt beetje bij beetje):

http://gasolinephoto.blogspot.com/

Voor de rest, VEEL succes en, probeer maar eens niet verslaafd te raken aan dat toestel! :wink:
Gebruikersavatar
Sophie17
Mountainbiker
Berichten: 751
Lid geworden op: di 05 aug 2008 17:05
Rijdt met: ednine.

Bericht door Sophie17 »

Zoals ze hierboven zeggen oefenen oefenen oefenen ge zult zien ge leert zelf snel genoeg bij .... NIKON is zeker aanrader.
Gebruikersavatar
jelleken
Mountainbiker
Berichten: 665
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 18:11
Rijdt met: CUBE Ltd Comp
Contacteer:

Bericht door jelleken »

Sophie17 schreef:NIKON is zeker aanrader.
CANON evenzeer hoor! 8)
Gebruikersavatar
glimburger
Mountainbiker
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 02 jun 2010 06:11
Rijdt met: Specialized T.LEVO expert
Contacteer:

Bericht door glimburger »

Op mijn nikon D90 passen nog lichtgevoelige lenzen die ik 20 jaar geleden kocht. Dat was voor mij de reden om hiervoor te kiezen. Deze lenzen hebben dan wel niet de functionaliteiten van de recentere maar ze werken nog perfect. Als ik me niet vergis heeft Canon een paar keer deze fitting veranderd.

Voor iemand die nu alles nieuw moet kopen maakt het niet zo veel uit. gewoon beetje op digitaal forum grasduinen en de pro en contra's afwegen en daarna er gewoon aan beginnen. Een goed fotograaf kan met alles werken. Creativiteit zit hem niet in het toestel maar in de man of vrouw die erachter staat.
Laatst gewijzigd door glimburger op vr 15 okt 2010 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jelleken
Mountainbiker
Berichten: 665
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 18:11
Rijdt met: CUBE Ltd Comp
Contacteer:

Bericht door jelleken »

glimburger schreef:Op mijn nikon F90 passen nog lichtgevoelige lenzen die ik 20 jaar geleden kocht. Dat was voor mij de reden om hiervoor te kiezen. Deze lenzen hebben dan wel niet de functionaliteiten van de recentere maar ze werken nog perfect. Als ik me niet vergis heeft Canon een paar keer deze fitting veranderd.

Voor iemand die nu alles nieuw moet kopen maakt het niet zo veel uit. gewoon beetje op digitaal forum grasduinen en de pro en contra's afwegen en daarna er gewoon aan beginnen. Een goed fotograaf kan met alles werken. Creativiteit zit hem niet in het toestel maar in de man of vrouw die erachter staat.

Inderdaad, maar ik dacht dat canon hier wel adapters voor op de markt heeft, wat natuurlijk weer centen kost, maar als je het echt wil kan het dus!

En inderdaad, foto's komen niet uit het toestel maar uit de mens die er achter staat! :drunk:
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Bericht door MaC'Red »

Ik heb sinds enkele wken ook een Nikon D3000 en amaai het is een fantastisch toestel, ze zijn idd niet goedkoop maar de prijs wel waard.
Ik heb de lens 15-55 en 55-200 van Nikon zelve. Soms denk ik wel bij mezelf beter een 15-200 te hebben genomen dan moet ge ni constant wisselen voor verre of fotos dichtbij.
Op de foto's van de belgacom GP ook alleen maar goeie commentaar gekregen welke met dit toestel zijn genomen.

MaC'Red 8)
Gebruikersavatar
jelleken
Mountainbiker
Berichten: 665
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 18:11
Rijdt met: CUBE Ltd Comp
Contacteer:

Bericht door jelleken »

MaC'Red schreef:Ik heb sinds enkele wken ook een Nikon D3000 en amaai het is een fantastisch toestel, ze zijn idd niet goedkoop maar de prijs wel waard.
Ik heb de lens 15-55 en 55-200 van Nikon zelve. Soms denk ik wel bij mezelf beter een 15-200 te hebben genomen dan moet ge ni constant wisselen voor verre of fotos dichtbij.
Op de foto's van de belgacom GP ook alleen maar goeie commentaar gekregen welke met dit toestel zijn genomen.

MaC'Red 8)
2 lenzen met verschillende zoomfactor zijn beter dan een met alles er in...
Waarom, omdat men de lens niet op alle zoomfactoren scherp kan maken, daarom maken ze verschillende lenzen, als je een 15-200 zou kopen is het verschil tussen volledig uit en volledig in gezoomd zo groot dat ze een compromis moeten zoeken tussen scherpte en zoom...hmm moeilijk uit te leggen...hopelijk ben ik wat duidelijk? [-o<
Plaats reactie