zet hier UW krom stuur op :)

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Jannemanneke
Mountainbiker
Berichten: 585
Lid geworden op: wo 06 jun 2007 18:27
Rijdt met: Vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Bericht door Jannemanneke »

gbv schreef:
Jannemanneke schreef:
Je kan probleemloos tot een maximum van 5 cm aan spacers onder uw stuur steken. Inderdaad, het ziet er niet super uit, maar het gaat geen nadelige gevolgen hebben voor het stuurgedrag ofzo.

dat is inderdaad wat constructeurs soms aangeven. aan te raden is het evenwel niet (impact op o.a. stuurbuis)! het stuurgedrag is veel instabieler en het is gewoon bewijs van een verkeerde framemaat en geometrie!
Nog niemand zien verongelukken door een paar centimer spacertjes hoor. Heeft trouwens niet zoveel te maken met verkeerde framekeuze of geometrie. Je kan als je graag comfortabel zit moeilijk een framemaat 56 gaan nemen (omdat die een langere balhoofdbuis heeft) terwijl een 52 eigenlijk je maat is hé. :wink:
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Jannemanneke schreef:
Nog niemand zien verongelukken door een paar centimer spacertjes hoor. Heeft trouwens niet zoveel te maken met verkeerde framekeuze of geometrie. Je kan als je graag comfortabel zit moeilijk een framemaat 56 gaan nemen (omdat die een langere balhoofdbuis heeft) terwijl een 52 eigenlijk je maat is hé. :wink:
Als je graag comfortabel zit kies je gewoon een racefiets met comfortabele geo...

Kijk maar eens wat een verschil er zit als je de balhoofdbuis gaat vergelijken tussen een Speci Roubaix en een Speci Tarmac.
Gebruikersavatar
Dirkteur
Mountainbiker
Berichten: 119
Lid geworden op: di 01 nov 2011 16:35
Rijdt met: Scott Spark 900 rc team issue AXS

Bericht door Dirkteur »

Buiten mijn TREK COBIA 29"

ook nog Ridley Noah Sram Red
Afbeelding
Afbeelding

En Eddy Merckx (TE koop trouwens) EMX-1 Campagnole Veloce
Afbeelding
Afbeelding
Jannemanneke
Mountainbiker
Berichten: 585
Lid geworden op: wo 06 jun 2007 18:27
Rijdt met: Vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Bericht door Jannemanneke »

kawa schreef:
Jannemanneke schreef:
Nog niemand zien verongelukken door een paar centimer spacertjes hoor. Heeft trouwens niet zoveel te maken met verkeerde framekeuze of geometrie. Je kan als je graag comfortabel zit moeilijk een framemaat 56 gaan nemen (omdat die een langere balhoofdbuis heeft) terwijl een 52 eigenlijk je maat is hé. :wink:
Als je graag comfortabel zit kies je gewoon een racefiets met comfortabele geo...

Kijk maar eens wat een verschil er zit als je de balhoofdbuis gaat vergelijken tussen een Speci Roubaix en een Speci Tarmac.
Er zijn zelfs mensen met een frame in de juiste maat à la Speci Roubaix, C'dale Synapse,... die nog behoefte hebben om een hoop spacers te steken. :wink:

Afbeelding
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Da's ne Roubaix van de jaren stillekes zeker?

Wij hebben er hier ook ene in de garage staan en die ziet heel anders uit.
Hier is er speciaal gekozen voor de Roubaix om geen spacertoren nodig te hebben zoals het geval zou zijn bij de Tarmac.
Ik zeg niet dat je altijd die spacers kan vermijden, maar als je wat zoekt vindt je wel een frame waar je (soms een pak) minder spacers moet steken.




Maar voor mij mag jij je gelijk halen hoor... wat geef ik erom hoe anderen hun fietsen eruit zien. :-)
Jannemanneke
Mountainbiker
Berichten: 585
Lid geworden op: wo 06 jun 2007 18:27
Rijdt met: Vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Bericht door Jannemanneke »

kawa schreef:Da's ne Roubaix van de jaren stillekes zeker?

Wij hebben er hier ook ene in de garage staan en die ziet heel anders uit.
Hier is er speciaal gekozen voor de Roubaix om geen spacertoren nodig te hebben zoals het geval zou zijn bij de Tarmac.
Ik zeg niet dat je altijd die spacers kan vermijden, maar als je wat zoekt vindt je wel een frame waar je (soms een pak) minder spacers moet steken.




Maar voor mij mag jij je gelijk halen hoor... wat geef ik erom hoe anderen hun fietsen eruit zien. :-)
Die ouwe roubaix hierboven is maar om aan te tonen dat er zelfs nog mensen zijn met zo'n frame met lange balhoofdbuis, die toch nog extra spacers verkiezen. En in de praktijk is daar niks mis mee, buiten het zicht natuurlijk. :-)
gbv
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 15:45
Rijdt met: Cube Reaction Race '12

Bericht door gbv »

kawa schreef:
Jannemanneke schreef:
Nog niemand zien verongelukken door een paar centimer spacertjes hoor. Heeft trouwens niet zoveel te maken met verkeerde framekeuze of geometrie. Je kan als je graag comfortabel zit moeilijk een framemaat 56 gaan nemen (omdat die een langere balhoofdbuis heeft) terwijl een 52 eigenlijk je maat is hé. :wink:
Als je graag comfortabel zit kies je gewoon een racefiets met comfortabele geo...

Kijk maar eens wat een verschil er zit als je de balhoofdbuis gaat vergelijken tussen een Speci Roubaix en een Speci Tarmac.

inderdaad!

en jannemanneke, als je echt dergelijke zithouding wil zoals je beschrijft, dan is een koersfiets gewoonweg de verkeerde keuze! :roll:
dan moet je naar een gewone herenfiets of comfi fitness bike met instelbare stuurpen!
Jannemanneke
Mountainbiker
Berichten: 585
Lid geworden op: wo 06 jun 2007 18:27
Rijdt met: Vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Bericht door Jannemanneke »

gbv schreef:

inderdaad!

en jannemanneke, als je echt dergelijke zithouding wil zoals je beschrijft, dan is een koersfiets gewoonweg de verkeerde keuze! :roll:
dan moet je naar een gewone herenfiets of comfi fitness bike met instelbare stuurpen!
Wat een ongelooflijke onzin. Nooit aan gedacht dat een koersstuur soms wel eens handig kan zijn, ook voor diegenen die 80% van de tijd hun handen op de remgrepen van hun 'spacerstuur' van hun comfortabel frame hebben staan? Er rijden massa's mensen met comfi frames rond met spacers van ne cm of 3 onder hun stuurpen, allemaal onnozelaars met een verkeerd stuur of frame zeker? Man man... :roll:
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Jannemanneke schreef:
Er zijn zelfs mensen met een frame in de juiste maat à la Speci Roubaix, C'dale Synapse,... die nog behoefte hebben om een hoop spacers te steken. :wink:

Afbeelding
Ik heb die foto eens ingezoomd.... het ziet er precies uit of de bovenbuis ergens halfweg van de balhoofdbuis aansluit, als je dan nog een paar spacers steekt creëer je een spacertoren.
Bij de nieuwe Roubaix heb je veel meer slooping, omdat de bovenbuis bovenaan aansluit. En dan valt het optisch al veel beter mee.


Wij hebben hier speciaal gezocht naar een fiets met een langere balhoofdbuis, omdat m'n vrouw haar vorige Ridley ook pas goed zat met 4cm spacers.
Bij de Tarmac zou zich dit weer voordoen, haar Roubaix is qua zicht veel mooier. En da's te danken aan minder spacers onder het stuur.

En daar draait het volgens mij om. Echt slechter zal het inderdaad niet rijden zolang je geen 10cm spacers gaat steken.

Maar het is optisch niet zo geslaagd.

En daarom lijkt het mij ook verstandig om eerst uit te kijken naar een fiets waar het balhoofd al langer is om op die manier met minder spacers te kunnen werken;

Het lijkt mij ook maar dwaas om een wedstrijdfiets te kopen om dan met 5cm spacers te werken terwijl je voor 't zelfde geld een minder sportieve fiets kan kopen waar je met 2cm spacers gesteld bent....

Het oog wil ook wa he.
Laatst gewijzigd door kawa op ma 05 nov 2012 19:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

Blijft lelijk zoveel spacers. :oops:
Staan ferm fietskes tussen, maar kan ook geen zicht krijgen op een grote fiets. Grote mens heeft natuurlijk een groot frame nodig maar dat trekt echt op geen klote. :oops:
Plaats reactie